Abstrakt
DOI 10.24917/20837275.10.3.14
Artykuł ten składa się z dwóch części - w pierwszej omówiono rolę muzyki hardrockowej metalowej (szeroko rozumianych) w strukturze najbardziej opiniotwórczego pisma muzycznego po 1989 r., tj. „Tylko Rocka”, zaś w drugiej badania ogniskowały wokół analizy zawartości miesięcznika pod względem tytułowych gatunków, ale w optyce genologii. W tekście wykorzystano istniejące dane statystyczne, opracowania oraz oczywiście materiały źródłowe. Metodologicznie i merytorycznie - w węższym zakresie publikacja wpisuje się w dwa nowe nurty: Metal Music Studies (humanistyka) oraz Dziennikarstwo i media muzyczne (nauki społeczne, nauki o mediach), a w szerszym rozumieniu w badania ilościowo-jakościowe (w tym analiza strukturalna). Przeprowadzone badania pokazały, że muzyka metalowa była konstytutywnym aspektem problematyki poruszanej w skądinąd formalnie stricte rockowym piśmie, a w niektórych elementach nawet wiodącym.
Multilayering hardrock/heavymetal music in „Only Rock” resources
This article is composed of two parts. The first discusses the role of metal hardrock music (broadly understood) in the structure of the most opinion-making music magazine after 1989, ie „Only Rock”, and in the second study focused on analyzing the content of the monthly magazine in terms of title genres, but in the optics of genology. The text uses existing statistical data, studies and, of course, source materials. Methodologically and substantively - in a narrower sense, the publication encompasses two new streams: Metal Music Studies (humanistic) and Journalism and Music Media (social sciences, media studies), and in broader terms quantitative and qualitative research (including structural analysis). The research showed that metal music was a constitutive aspect of the subject matter in a strictly formal rock writing, and even some of the leading elements.
Bibliografia
Kosek Jakub. 2015. „Wokół prowokacyjnych gier i masek – o twórczości grupy muzycznej Rammstein”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura VII. 70–85.
Zobacz w Google Scholar
Kosek Jakub. 2016. Skazany na rocka. Rola muzyki w życiu Iana Kilmistera na podstawie narracji autobiograficznej Biała gorączka. W Człowiek i medium. Terapia – Rozwój – (Auto) narracja. A. Ogonowska (red.). Kraków. 159–172.
Zobacz w Google Scholar
Osiński Jakub, Pranke Michał, Szwagrzy Aleksander, Tański Paweł (red.). 2015. Kultura rocka. Twórcy – tematy – motywy. T. 1–2. Toruń.
Zobacz w Google Scholar
Osiński Jakub, Pranke Michał, Szwagrzy Aleksander, Tański Paweł (red.). 2016. Kultura rocka 2. Słowo – dźwięk – performance. T. 1–2. Toruń.
Zobacz w Google Scholar
Pigla Wojciech. 2011. „Zobaczyć słyszane – wizualna strona kultury muzyki metalowej”. Ikonosfera. Studia z Socjologii i Antropologii Obrazu nr 3. 1–33.
Zobacz w Google Scholar
Pizło Piotr. 2006. „Specyfika i ewolucja grupy subkulturowej metalowców we współczesnym społeczeństwie polskim”. Studia Humanistyczne AGH. T. 4. 89–105.
Zobacz w Google Scholar
Trudzik Artur. 2017a. „Na początku był «Jazz»”. 60 lat prasy muzycznej (jazz, rock) w Polsce”. Zeszyty Prasoznawcze, nr 1. 183–201.
Zobacz w Google Scholar
Trudzik Artur. 2017b. Polska prasa muzyczna w dobie transformacji ustrojowej. „Tylko Rock” 1991–2002. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Trudzik Artur. 2016. Rock i muzyka popularna w prasie polskiej. Modele orientacji metodologicznych i rezultaty badań za 2014 rok. W Teorie komunikacji i mediów 9. M. Graszewicz, M. Wszołek (red.). Kraków. 19–36.
Zobacz w Google Scholar
Trudzik Artur. 2014a. „Tylko Rock” – rezultaty analizy strukturalnej. Szczecin.
Zobacz w Google Scholar
Trudzik Artur. 2014b. „«Tylko Rock» – dzieje pisma oraz rezultaty badań nad miesięcznikiem”. Zeszyty Prasoznawcze nr 3–4. 565–592.
Zobacz w Google Scholar
Trudzik Artur. 2014c. Czy jest miejsce dla Depeche Mode w rocku... „Tylko Rocku”? Analiza kwantytatywno-kwalitatywna z zakresu dziennikarstwa muzycznego. W Teorie komunikacji i mediów 7. Od teorii do empirii. Karina Stasiuk-Krajewska i Marek Graszewicz (red.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Trudzik Artur. 2011. Czesław Niemen o sobie, życiu, rocku i nie tylko... w „Tylko Rocku” (1991–1995). W Unisono w wielogłosie II. W kręgu nazw i wartości. R. Marcinkiewicz (red.). Sosnowiec.
Zobacz w Google Scholar
Trudzik Artur. „Prasa muzyczna (rock, jazz) do 1989 r. – laboratorium genologiczne”. Res Facta Nova (w druku).
Zobacz w Google Scholar
Materiały źródłowe („Tylko Rock”):
Zobacz w Google Scholar
Ciężki rock. 1998. Tylko Rock nr 6. 70.
Zobacz w Google Scholar
Ciężki rock. 1998. Tylko Rock nr 11. 43.
Zobacz w Google Scholar
Dąbrowski Rafał. 2001. „Van Halen zremasterowany”. Tylko Rock nr 2. 69.
Zobacz w Google Scholar
Goodman E. 1996. „Deep Purple. Trochę luzu [rozmowa z Ianem Gillanem]”. Tylko Rock, nr 6. 35.
Zobacz w Google Scholar
Jak za dawnych lat. 1993. „Raz–dwa–raz–dwa”. Tylko Rock, nr 2,. 5.
Zobacz w Google Scholar
Koziczyński Bartek. 2002. DVD. Tylko Rock nr 6/7, 102.
Zobacz w Google Scholar
Koziczyński Bartek. 2000. „Metallica na DVD”. Tylko Rock nr 10. 76.
Zobacz w Google Scholar
Koziczyński Bartek. 1996. „Płyty stąd”. Tylko Rock nr 1. 92.
Zobacz w Google Scholar
Królikowski Wiesław. 1992. Żywioł. Tylko Rock nr 3. 63.
Zobacz w Google Scholar
Kszczotek Grzegorz. 1998. „Płyty stamtąd”. Tylko Rock, nr 2. 63.
Zobacz w Google Scholar
Łasiewicki C. 2002. „Płyty stamtąd”. Tylko Rock nr 1. 59.
Zobacz w Google Scholar
Made In Poland. 1994. Tylko Rock nr 7. 14.
Zobacz w Google Scholar
Nigdy więcej ballad! 1993. Tylko Rock nr 2. 5.
Zobacz w Google Scholar
Podstawa. 1992. „Raz–dwa–raz–dwa”. Tylko Rock nr 5.
Zobacz w Google Scholar
Stefanowicz Igor. 1995. „Płyty stąd”. Tylko Rock nr 7. 68.
Zobacz w Google Scholar
Stefanowicz Igor. 1996. „Płyty stąd”. Tylko Rock nr 8. 64.
Zobacz w Google Scholar
Taśmy prawdy. 1999. Tylko Rock nr 1. 4.
Zobacz w Google Scholar
Tylko najlepsi 91. 1992. Tylko Rock nr 2. 58–59.
Zobacz w Google Scholar
Wiek, Deżawi. 1993. Tylko Rock nr 5. 55.
Zobacz w Google Scholar
Zasłyszane. 2000. Tylko Rock nr 2. 8.
Zobacz w Google Scholar
Zasłyszane. 2000. Tylko Rock nr 4. 5
Zobacz w Google Scholar
1/3. 1994. Tylko Rock nr 8, 13.
Zobacz w Google Scholar
1/3. 1995. Tylko Rock nr 6. 7.
Zobacz w Google Scholar