Abstract
This article is a reflection on the role of theater in sociotherapeutic work with young people at risk of social maladjustment. “The Young Prince” theater-therapy project is being implemented in Krakow from October 2016 to June 2017. The article also presents the role of the project in extending autonomy and eliminating the shyness of adolescents at risk of social maladjustment, as well as the results of research conducted in the area of these factors.
References
Andrzejczuk Agata. 2004. Terapeutyczne aspekty aktywności teatralnej osób z niepeł-
nosprawnością. W Teatr: terapia - edukacja - asertywność - twórczość - rozwój.
M. Gliniecki, L. Maksymowicz. (red.). Słupsk. 115-126.
Bartoszak Patrycja. 2014. Teatroterapia. Teatr jako metoda terapeutyczna. Saarbrucken.
Boal Augusto. 2014. Gry dla aktorów i nieaktorów. Warszawa,
Borecka-Biernat Danuta. 2001. Zachowanie nieśmiałe młodzieży w trudnej sytuacji spo-
łecznej. Kraków.
Carducci Bernardo. 2008. Nieśmiałość. Nowe odważne podejście. Kraków.
Dzwonkowska Irena. 2009. Nieśmiałość a wspierające i trudne relacje z ludźmi. Kraków.
Dzwonkowska Irena. 2003. „Nieśmiałość i jej korelaty”. Przegląd Psychologiczny nr 3.
307-322.
Gładyszewska-Cylulko Joanna. 2011. Miejsce arteterapii w pracy pedagoga specjalnego.
W Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych. W. Karolak,
B. Kaczorowska (red). Łódź. 29-40.
Grudziewska Ewa, Lewicka Agnieszka. 2011. Skuteczność arteterapii w pracy z nieletni-
mi z młodzieżowych ośrodków wychowawczych. W Arteterapia. Od rozważań nad
teorią do zastosowań praktycznych. W. Karolak, B. Kaczorowska. Łódź. 111-124.
Kania Sławomir. 2011. Drama w resocjalizacji nieletnich. W Od teatru pedagogicznego do
teatru terapeutycznego. W. Sikorski, A. Sikorska (red.). Warszawa. 90-108.
Kielar Aleksandra M. 2007. Teatroterapia w szkole specjalnej. Scenariusze inscenizacji.
Gniezno.
Konopczyński Marek. 2007. Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa.
Krawiecka Kinga. 2010. „Ogród pełen kwiatów... z doświadczeń teatru młodzieży z nie-
pełnosprawnością intelektualną”. Szkoła Specjalna nr 3. 221-225.
Krzyżanowski Karol. 2001. Teatr a terapia. Terapeutyczna rola teatru. W Teatr edukacyjny.
Komunikacja bez granic. M. Gliniecki, L. Maksymowicz L (red.). Słupsk. 139-144.
Łapiński B. 1988. „Rola rodziny w osiąganiu autonomii przez dziecko w okresie do
rastania”. Psychologia Wychowawcza nr 5.
Mateja Karolina. 2011. Psychodramatyczne oddziaływanie w socjoterapii. W Od teatru
pedagogicznego do teatru terapeutycznego. W. Sikorski, A. Sikorska (red.) Łódź.
113-133.
Obuchowski Kazimierz. 2000. Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą. Warszawa.
Odej Adam, Tokarski Stanisław. 2009. „Konstrukcja i psychometryczna weryfikacja kwe-
stionariusza samodzielności”. Studia Psychologica UKSW nr 9. 233-250.
Pankowska Krystyna. 1990. Drama. Zabawa i myślenie. Warszawa.
Stefańska Anita. 2012. Teatroterapia jako metoda kształtowania poczucia godności
u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Poznań.
Stefańska Anita. 2006. Zadania reżysera w pracy terapeutyczno-teatralnej w pracy z oso-
bami niepełnosprawnymi intelektualnie. W W kręgu sztuki i ekspresji dziecka, roz-
ważania inspirujące. K. Krasoń, B. Domagała (red.). Katowice. 336-345.
Śliwa Sławomir. 2014. Teatroterapia w procesie kreatywnej resocjalizacji osób niedo-
stosowanych społecznie. W Od teatru pedagogicznego do teatru terapeutycznego.
W. Sikorski, A. Sikorska (red.). Warszawa. 81-89.
Strykowska Justyna. 2005. Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Proble-
my. Diagnoza. Profilaktyka. Gniezno.
Tyszkowa Maria. 1977. „Osobowość i funkcjonowanie jednostki w sytuacjach społecznej
ekspozycji”. Przegląd Psychologiczny nr 3. 437-447.
Witerska Kamila. 2011. Drama. Techniki, strategie, scenariusze. Warszawa.
Zabłocka Małgorzata. 2008. Przezwyciężenie nieśmiałości u dzieci. Warszawa.
Zimbardo Philip. 1994. Nieśmiałość. Co to jest? Jak sobie z nią radzić? A. Sikorzyńska
(przeł.). Warszawa.
nosprawnością. W Teatr: terapia - edukacja - asertywność - twórczość - rozwój.
M. Gliniecki, L. Maksymowicz. (red.). Słupsk. 115-126.
Bartoszak Patrycja. 2014. Teatroterapia. Teatr jako metoda terapeutyczna. Saarbrucken.
Boal Augusto. 2014. Gry dla aktorów i nieaktorów. Warszawa,
Borecka-Biernat Danuta. 2001. Zachowanie nieśmiałe młodzieży w trudnej sytuacji spo-
łecznej. Kraków.
Carducci Bernardo. 2008. Nieśmiałość. Nowe odważne podejście. Kraków.
Dzwonkowska Irena. 2009. Nieśmiałość a wspierające i trudne relacje z ludźmi. Kraków.
Dzwonkowska Irena. 2003. „Nieśmiałość i jej korelaty”. Przegląd Psychologiczny nr 3.
307-322.
Gładyszewska-Cylulko Joanna. 2011. Miejsce arteterapii w pracy pedagoga specjalnego.
W Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych. W. Karolak,
B. Kaczorowska (red). Łódź. 29-40.
Grudziewska Ewa, Lewicka Agnieszka. 2011. Skuteczność arteterapii w pracy z nieletni-
mi z młodzieżowych ośrodków wychowawczych. W Arteterapia. Od rozważań nad
teorią do zastosowań praktycznych. W. Karolak, B. Kaczorowska. Łódź. 111-124.
Kania Sławomir. 2011. Drama w resocjalizacji nieletnich. W Od teatru pedagogicznego do
teatru terapeutycznego. W. Sikorski, A. Sikorska (red.). Warszawa. 90-108.
Kielar Aleksandra M. 2007. Teatroterapia w szkole specjalnej. Scenariusze inscenizacji.
Gniezno.
Konopczyński Marek. 2007. Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa.
Krawiecka Kinga. 2010. „Ogród pełen kwiatów... z doświadczeń teatru młodzieży z nie-
pełnosprawnością intelektualną”. Szkoła Specjalna nr 3. 221-225.
Krzyżanowski Karol. 2001. Teatr a terapia. Terapeutyczna rola teatru. W Teatr edukacyjny.
Komunikacja bez granic. M. Gliniecki, L. Maksymowicz L (red.). Słupsk. 139-144.
Łapiński B. 1988. „Rola rodziny w osiąganiu autonomii przez dziecko w okresie do
rastania”. Psychologia Wychowawcza nr 5.
Mateja Karolina. 2011. Psychodramatyczne oddziaływanie w socjoterapii. W Od teatru
pedagogicznego do teatru terapeutycznego. W. Sikorski, A. Sikorska (red.) Łódź.
113-133.
Obuchowski Kazimierz. 2000. Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą. Warszawa.
Odej Adam, Tokarski Stanisław. 2009. „Konstrukcja i psychometryczna weryfikacja kwe-
stionariusza samodzielności”. Studia Psychologica UKSW nr 9. 233-250.
Pankowska Krystyna. 1990. Drama. Zabawa i myślenie. Warszawa.
Stefańska Anita. 2012. Teatroterapia jako metoda kształtowania poczucia godności
u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Poznań.
Stefańska Anita. 2006. Zadania reżysera w pracy terapeutyczno-teatralnej w pracy z oso-
bami niepełnosprawnymi intelektualnie. W W kręgu sztuki i ekspresji dziecka, roz-
ważania inspirujące. K. Krasoń, B. Domagała (red.). Katowice. 336-345.
Śliwa Sławomir. 2014. Teatroterapia w procesie kreatywnej resocjalizacji osób niedo-
stosowanych społecznie. W Od teatru pedagogicznego do teatru terapeutycznego.
W. Sikorski, A. Sikorska (red.). Warszawa. 81-89.
Strykowska Justyna. 2005. Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Proble-
my. Diagnoza. Profilaktyka. Gniezno.
Tyszkowa Maria. 1977. „Osobowość i funkcjonowanie jednostki w sytuacjach społecznej
ekspozycji”. Przegląd Psychologiczny nr 3. 437-447.
Witerska Kamila. 2011. Drama. Techniki, strategie, scenariusze. Warszawa.
Zabłocka Małgorzata. 2008. Przezwyciężenie nieśmiałości u dzieci. Warszawa.
Zimbardo Philip. 1994. Nieśmiałość. Co to jest? Jak sobie z nią radzić? A. Sikorzyńska
(przeł.). Warszawa.
Downloads
Download data is not yet available.