Abstract
The article is a reflection on implementing drama methods in pre-school education. The specificity of a child development and the integrated teaching model in education in Poland creates a wide range of drama applications for working with the youngest children. The data cited in the article confirms that active participation in drama classes (based on the example of a 13-16-year-old group) significantly enhances functioning at school, at home, develops imagination, brings better learning results, develops entrepreneurial attitudes, influences the development of empathy, commitment, participation in culture, etc. The presented model of work with drama methods in the kindergarten curriculum indicates the supporting and stimulating aspects of child development selected from a large pool. Drama as a pre-school project is a spectrum of activities related to artistic, musical, literary, social, physical, cognitive activities, etc. The last part of the article focuses on the character of a pre-school education teacher. The results of a pilot diagnostic survey were presented, which may become a basis for further exploratory research.
References
Cziboly Ádám (red.). 2010. „Kto rzuca kostką? - Raport strategiczny projektu DICE i re-
komendacje dotyczące zastosowań teatru i dramy w edukacji do kompetencji klu-
czowych”. M. Drzewiecka (przeł.), A. Jagiełło-Rusiłowski (red. pol. wyd.). http://
www.dramanetwork.eu/file/Kto%20rzuca%20kostka1.pdf [dostęp: 8.03.2018].
Dziedzic Anna. 1999. Drama a wychowanie. Warszawa.
Hurlock Elizabeth B. 1985. Rozwój dziecka, Warszawa.
Klus-Stańska Dorota. 2013. Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk.
Kurdybacha Łukasz. 1965. Historia wychowania, t. 1. Warszawa.
Kwiatkowska Elżbieta. 2016. Dzieci zmienią świat na lesze. Warszawa.
Piaget Jean. 1981. Równoważenie struktur poznawczych. Warszawa.
„Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie pod-
stawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnospraw-
nością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego
dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przyspo-
sabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej”. http://dzien-
nikustaw.gov.pl/du/2017/356/1 [dostęp: 1.03.2018].
Smoczyńska Anna (oprac.). 2002. „Kompetencje kluczowe. Realizacja koncepcji na po-
ziomie szkolnictwa obowiązkowego, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji”. http://
czytelnia.frse.org.pl/media/EC3212295PLN_002.pdf, s. 24 [dostęp: 1.03.2018].
Wiśniewska Marzena, Wróblewski Maciej. 2016. Teatr dla małego i młodego widza. Za-
rys problematyki. W Teatr i drama dla dzieci i młodzieży. M. Wiśniewska, M. Wró-
blewski (red.). Toruń. 7-22.