Abstract
Abstract The aim of the article is to present and analyse the ”musical movement” method used in the ”Heptachor” studio as an artistic and educational practice. The analysis of the sources of the new Russian dance, as well as the method itself, indicates the combination of artistic, educational and psychotherapeutic practices. The study suggests that psychoanalytic theories had some influence on the search for new trends by Russian choreographers at the beginning of the 20 th century.
References
Ajłamazjan Aida. 2013. „O miechanizmach muzykalnogo pierieżywanijach: opyt muzy-
kalnogo dwiżenija”. Woprosy psichologii nr 5. 35-43.
Ajłamazjan Aida, Taszkiejewa Jekatierina 2016. „Muzykalnoje dwiżenije kak psichotiech-
nika chudożestwiennogo piereżywanija i mietod sozdanija muzykalno-płasticze-
skogo spiektakla”. Muzykalnoje iskussktwo i obrazowanije na protiażenii żyzni nr
4(16). 68-82.
Biełyj Аdriej 1994. Simwolizm kak miroponimanije. Moskwa.
Braginskaja Nina 2004. Sławianskoje wozrożdienije anticznosti. W Russkaja tieorija.
1920-1930 gody. Matieriały 10-ch Łotmanowskich cztienij. Moskwa, diekabr 2002
goda. S.N. Pienkin (red.). Moskwa. 49-80.
Chazanowa N. 2000. „Muzyka w ponimanii myslitielej epochi Rieniessansa”. Otkrytyj tie-
kst. http://opentextnn.ru/music/interpretation/?id=577 [dostęp: 15.05.2019].
Duncan Isadora. 1982. Moje życie. K. Bunsch (przeł.). Kraków.
Etkind Alexander 2016. Eros niewozmożnogo. Istorija psichoanaliza w Rossii. Moskwa.
Freud Sigmund. 1997a. Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne. L. Jekels, H.
Ivánka (przeł.). Warszawa.
Freud Sigmund. 1997b. Poza zasadą przyjemności. J. Prokopiuk (przeł.). Warszawa.
Gulin Wojciech. 1997. „Theodora Liюppsa psychologiczna koncepcja empatii”. Forum
Psychologiczne t. II nr 1. 25-37.
Iwanow Wiaczesław 1994. Rodnoje i wsielenskoje. Moskwa.
Kandinsky Wasilij. 1991. Eseje o sztuce i artystach. E. Sagan (przeł.). Kraków.
Kokoszka Andrzej. 2015. Psychoanalityczne ABC. Podstawy psychoanalitycznego myśle-
nia. Kraków.
Moczulski Konstantin. 1999. „Pisma k W.M. Żyrmunskomu”. NLO 35. http://magazines.
russ.ru/nlo/1999/35/pism.html [dostęp: 15.05.2019].
Owczarienko Wiktor. 2000. Rossijskije psichoanalitiki. Moskwa.
Rudniewa Stiefanida, Pasynkowa Alla 1982. „Opyt raboty po razwitiju etieticzeskoj ak-
tiwnosti mietodom muzykal’nogo dwiżenija”. Psichołogiczeskij żurnał nr 3. 84-92.
Rudniewa Stiefanida, Fisz Emma. 2000. Muzykalnoje dwiżenieje. Sankt-Pietierburg.
Rudniewa Stiefanida 2007. Wospominanija sczastliwogo czełowieka: Stiefanida Dmitri-
jewna Rudniewa i studija muzykal’nogo dwiżenija „Gieptachor” w dokumientach
Central’nogo moskowskogo archiwa-muzieja licznych sobranij. A.A. Kac (red.). Mo-
skwa.
Saks Oliver 2017. Muzykofilija. A. Anwajera (przeł.). Moskwa.
Sirotkina Irina 2009a. Klassiki i psichiatry. Psichiatrija w rossijskoj kulturie konca XIX -
naczała XX wieka. Moskwa.
Sirotkina Irina 2009b. „Iz istorii odnoj psichołogiczeskoj katiegorii: muzykalnyje affiekty,
czuwstwa, emocii”. Mietodołogija i istorija psichołogii. t. 4 nr 2. 146-159.
Sirotkina Irina 2012. Swobodnoje dwiżenije i płasticzeskij taniec w Rossii. Moskwa.
Sirotkina Irina 2014. Szestoje czuwstwo awangarda: taniec, dwiżenije, kiniestiezija w ży-
zni poetow i chudożnikow. Sankt-Pietierburg.
Smith David Livingstone 1999. Freud’s Philosophy of the Unconscious. Boston.
Trifonowa Tatiana „Wospominanija. Studija «Tierpsichora»” http://terpsihorastudio.ru/
comments.htm [dostęp: 15.05.2019].
Wigman Mary 2013. Język tańca. J. Majewska (przeł.). W Świadomość ruchu. Teksty o tań-
cu współczesnym. J. Majewska (red.). Kraków. 93-101.
Wygotskij Lew 1984. Uczenije ob emocijach. Istoriko-psichologiczeskoje issledowanije
[1931-1933]. W Wygotskij L., Sobr. socz.: w 6 t. T. 6. Moskwa. 91-318.
kalnogo dwiżenija”. Woprosy psichologii nr 5. 35-43.
Ajłamazjan Aida, Taszkiejewa Jekatierina 2016. „Muzykalnoje dwiżenije kak psichotiech-
nika chudożestwiennogo piereżywanija i mietod sozdanija muzykalno-płasticze-
skogo spiektakla”. Muzykalnoje iskussktwo i obrazowanije na protiażenii żyzni nr
4(16). 68-82.
Biełyj Аdriej 1994. Simwolizm kak miroponimanije. Moskwa.
Braginskaja Nina 2004. Sławianskoje wozrożdienije anticznosti. W Russkaja tieorija.
1920-1930 gody. Matieriały 10-ch Łotmanowskich cztienij. Moskwa, diekabr 2002
goda. S.N. Pienkin (red.). Moskwa. 49-80.
Chazanowa N. 2000. „Muzyka w ponimanii myslitielej epochi Rieniessansa”. Otkrytyj tie-
kst. http://opentextnn.ru/music/interpretation/?id=577 [dostęp: 15.05.2019].
Duncan Isadora. 1982. Moje życie. K. Bunsch (przeł.). Kraków.
Etkind Alexander 2016. Eros niewozmożnogo. Istorija psichoanaliza w Rossii. Moskwa.
Freud Sigmund. 1997a. Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne. L. Jekels, H.
Ivánka (przeł.). Warszawa.
Freud Sigmund. 1997b. Poza zasadą przyjemności. J. Prokopiuk (przeł.). Warszawa.
Gulin Wojciech. 1997. „Theodora Liюppsa psychologiczna koncepcja empatii”. Forum
Psychologiczne t. II nr 1. 25-37.
Iwanow Wiaczesław 1994. Rodnoje i wsielenskoje. Moskwa.
Kandinsky Wasilij. 1991. Eseje o sztuce i artystach. E. Sagan (przeł.). Kraków.
Kokoszka Andrzej. 2015. Psychoanalityczne ABC. Podstawy psychoanalitycznego myśle-
nia. Kraków.
Moczulski Konstantin. 1999. „Pisma k W.M. Żyrmunskomu”. NLO 35. http://magazines.
russ.ru/nlo/1999/35/pism.html [dostęp: 15.05.2019].
Owczarienko Wiktor. 2000. Rossijskije psichoanalitiki. Moskwa.
Rudniewa Stiefanida, Pasynkowa Alla 1982. „Opyt raboty po razwitiju etieticzeskoj ak-
tiwnosti mietodom muzykal’nogo dwiżenija”. Psichołogiczeskij żurnał nr 3. 84-92.
Rudniewa Stiefanida, Fisz Emma. 2000. Muzykalnoje dwiżenieje. Sankt-Pietierburg.
Rudniewa Stiefanida 2007. Wospominanija sczastliwogo czełowieka: Stiefanida Dmitri-
jewna Rudniewa i studija muzykal’nogo dwiżenija „Gieptachor” w dokumientach
Central’nogo moskowskogo archiwa-muzieja licznych sobranij. A.A. Kac (red.). Mo-
skwa.
Saks Oliver 2017. Muzykofilija. A. Anwajera (przeł.). Moskwa.
Sirotkina Irina 2009a. Klassiki i psichiatry. Psichiatrija w rossijskoj kulturie konca XIX -
naczała XX wieka. Moskwa.
Sirotkina Irina 2009b. „Iz istorii odnoj psichołogiczeskoj katiegorii: muzykalnyje affiekty,
czuwstwa, emocii”. Mietodołogija i istorija psichołogii. t. 4 nr 2. 146-159.
Sirotkina Irina 2012. Swobodnoje dwiżenije i płasticzeskij taniec w Rossii. Moskwa.
Sirotkina Irina 2014. Szestoje czuwstwo awangarda: taniec, dwiżenije, kiniestiezija w ży-
zni poetow i chudożnikow. Sankt-Pietierburg.
Smith David Livingstone 1999. Freud’s Philosophy of the Unconscious. Boston.
Trifonowa Tatiana „Wospominanija. Studija «Tierpsichora»” http://terpsihorastudio.ru/
comments.htm [dostęp: 15.05.2019].
Wigman Mary 2013. Język tańca. J. Majewska (przeł.). W Świadomość ruchu. Teksty o tań-
cu współczesnym. J. Majewska (red.). Kraków. 93-101.
Wygotskij Lew 1984. Uczenije ob emocijach. Istoriko-psichologiczeskoje issledowanije
[1931-1933]. W Wygotskij L., Sobr. socz.: w 6 t. T. 6. Moskwa. 91-318.
Downloads
Download data is not yet available.