On heavy metal music, art and record covers – Konrad Ludwicki’s interview with a painter and graphic designer, Arkadiusz Zając
PDF (Język Polski)

Keywords

ethics
painting
heavy metal music
record covers
pop culture
art etyka
malarstwo
muzyka metalowa
okładki płyt
popkultura
sztuka

How to Cite

Ludwicki, K. (2019). On heavy metal music, art and record covers – Konrad Ludwicki’s interview with a painter and graphic designer, Arkadiusz Zając. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 11(3), 154–168. https://doi.org/10.24917/20837275.11.3.13

Abstract

The reason to talk with the painter and graphic designer, Arkadiusz Zając, are the record covers of heavy metal bands. Conversation with the artist is preceded by a long introduction. In this text I focus on the essence of record covers. I discuss the peculiarities by carrying out general characteristics. The starting point are artistic and exceptional record covers of metal bands. The interview took place in 2019 and concerned mainly creative contexts confronted with widely understood art, music and painting. In the text, I put forward some hypotheses related to the issue of ethics and aesthetics of some selected niche covers. Besides, I also deal with the question of mass culture and its fringes.

https://doi.org/10.24917/20837275.11.3.13
PDF (Język Polski)

References

Brzozowicz Grzegorz (oprac.). 2002. „Chora wyobraźnia i brudne myśli czyli perwersyjne okładki płytowe”. Machina nr 4. 34–35.
View in Google Scholar

Burszewski Sławomir. 1997. Kanibale kiczu. W: Przegląd Sztuki Młodych – Dżungla 1997. Częstochowa.
View in Google Scholar

Campos Cristian. 2011. Metal&Hardcore Graphics. Barcelona.
View in Google Scholar

Dobroczyński Bartłomiej. 2004. III Rzesza Popkultury i inne stany. Kraków.
View in Google Scholar

Kasjaniuk Grzegorz. 2016. Czego słucham? Diabelska propaganda. Warszawa.
View in Google Scholar

Małczyński Bartosz. 2018. „Tomorrow is the fear. Lęk przed technologią w twórczości grup rockowych i metalowych”. Kultura Współczesna nr 2(101). 157.
View in Google Scholar

Moynihan Michael, Didrik Soderlind. 2011. Władcy chaosu – krwawe powstanie satanistycznego metalowego podziemia. Bartosz Donarski (przeł.). Poznań.
View in Google Scholar

Rychlewski Marcin. 2003. „Suwaki, plakaty i inne atrakcje. Rzecz o okładkach rockowych”. Kultura Popularna nr 3. 95.
View in Google Scholar

Siwak Wojciech. 1993. Estetyka rocka. Warszawa.
View in Google Scholar

Torzecki Mateusz. 2015. Okładki płyt. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych. Poznań.
View in Google Scholar

Wilk Eugeniusz. 1997. Neokicz w ikonosferze audiowizualnej. Próba rekonesansu. W: Niedyskretny urok kiczu. Grażyna Stachówna (red.). Kraków. 19.
View in Google Scholar

Filmy i źródła internetowe
View in Google Scholar

Jonas Akerlund (reż.). 2018. Władcy chaosu. Szwecja – Wielka Brytania.
View in Google Scholar

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Podgatunki_heavy_metalu. (dostęp: wrzesień 2019).
View in Google Scholar

https://www.antyradio.pl/Muzyka/Rock-News/Powstal-film-dokumentalny-o-chrzescijanskim-metalu-17305. (dostęp: wrzesień 2019).
View in Google Scholar

https://www.metalnews.pl/specjalne/10-najstraszniejszych-okladek-albumow-metalowych/. (dostęp: wrzesień 2019).
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.