Abstract
The paper is a search for new options and tools for developing social awareness. Aesthetic sensitivity in short film forms, involvement of directors and giving a viewer the chance to participate, highly facilitates the development of social awareness. Four films by Sil van der Woerd and Jorik Dozy: two main works (music video) and two additional ones (the story of…) became an object of search for the answer to the question: What is the potential of short film forms in the context of developing social awareness? The analysis of the content and quantitative research made it possible to assess the potential of short film forms as high.
References
Aufderheide Patricia. 1986. „Music Videos: The Look of the Sound”. Journal of Communication nr 36/1. 57-78. https://academic.oup.com/ joc/article-abstract/ 36/1/ 57/ 4282886?redirectedFrom=fulltext. (dostęp: 15.03.2020).
Betlej Alina. 2017. „Wyzwania zrównoważonego rozwoju w społeczeństwie sieci”. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej nr 106. Lublin. 115-124. https://www.polsl.pl/ Wydzialy/ROZ/ZN/Documents/ z%20106/10% 20Betlej.pdf. (dostęp: 15.03.2020).
Brockmyer Jeanne. 2013. Media Violence, Desensitization, and Psychological Engagement. W: The Oxford Handbook of Media Psychology. Karen E. Dill (red.). New York. 212-222.
Davenport Thomas, Beck John. 2002. The Attention Economy: Understanding the New Currency of Business. Boston.
Dieleman Hans. 2008. Sustainability, Art and Reflexivity: Why Artists and Designers May Become Key Change Agents in Sustainability. W: Sustainability: A New Frontier for the Arts and Cultures. Sacha Kagan, Volker Kirchberg (eds.). Frankfurt am Main. 108-146. https:// www.researchgate.net/ publication/ 274718840_Introduction_Sustainability_as_a_new _frontier_for_the_arts_and_cultures. (dostęp: 15.03.2020).
Durkheim Émile. 1999. O podziale pracy społecznej. Krzysztof Wakar (przeł.). Warszawa.
Dziemidok Bohdan. 2002. Główne kontrowersje estetyki współczesnej. Warszawa.
Goban-Klas Tomasz. 2005. Społeczeństwo medialne. Warszawa.
Goban-Klas Tomasz. 2008. Komunikowanie i media. W: Dziennikarstwo i świat mediów, Zbigniew Bauer, Edward Chudziński (red.). Kraków.
Goban-Klas Tomasz. 2009. Media i terroryści. Czy zastraszą nas na śmierć?. Kraków.
Goćkowski Janusz, Machowska Katarzyna. 2005. Dwie kultury informowania - dwie wersje depersonalizacji przez informowanie. Ethos 1-2 nr 69-70. 321-343.
Godzic Wiesław. 1999. Telewizja jako kultura. Kraków.
Godzic Wiesław. 2004. Telewizja i jej gatunki. Po Wielkim Bracie. Kraków.
Gołaszewska Maria. 1989. Kultura estetyczna. Warszawa.
Kagan Sacha, Kirchberg Volker (red.). 2008. Sustainability: A New Frontier for the Arts and Cultures. Frankfurt am Main.
Knight David. 2017. „Novo Amor & Ed Tullett ‘Terraform’ by Jorik Dozy & Sil Van Der Woerd”. https://www.promonews.tv/ videos/2017/11/ 02/novo-amor-ed-tullett-terraform-jorik- dozy-sil-van-der-woerd/50299. (dostęp: 20.03.2020).
Komunikat z badań Centrum Badania Opinii Społecznej BS/53/2008: Poczucie bezpieczeństwa na co dzień (marzec 2008, Warszawa). Michał Strzeszewski (oprac.). https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2008/ K_053_08.PDF. (dostęp: 20.03.2020).
Kosek Jakub. 2017. „Narracje (auto)promocyjne w wideoklipach rockowych (na przykładzie twórczości Johna Ozzy’ego Osbourne’a)”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura 9(2). 20-31.
Kowalski Tadeusz. 2008. Między twórczością a biznesem. Wprowadzenie do zarządzania w mediach i rozrywce. Warszawa.
Kung Lucy. 2012. Strategie zarządzania na rynku mediów. Warszawa.
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2004. Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów. Kraków.
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2012. Feniksy, łabędzie, motyle. Media i kultura transformacji. Kraków.
MacRae Katherine. 2016. Does It Lead if It Bleeds? An Analysis of Toronto Newspapers and Their Coverage of Trauma-Related Events. Montreal. 1-62. https://spectrum.library. concordia.ca/981383/1/MacRae_MA_ F2016.pdf. (dostęp: 15.03.2020).
Makowski Mariusz. 2010. Tabloidyzacja mediów. Dlaczego konsumenci mediów godzą się na przedmiotowe traktowanie bohaterów wydarzeń? Próba analizy psychologicznej. W: Wolność w mediach - między poprawnością a odpowiedzialnością. Michał Drożdż (red.). Tarnów.
Melosik Zbyszko. 2004. Kultura instant: paradoksy pop-tożsamości. Zielona Góra - Poznań. 67-81. https://zbc.uz.zgora.pl/ dlibra/publication/ 59259/edition/ 50915/content?ref= desc. (dostęp: 10.03.2020).
Michalczyk Stanisław. 2009. „Uwagi o analizie zawartości mediów”. Rocznik Prasoznawczy nr 3. 95-109.
Moldavanova Alisa. 2013. „Sustainability, Ethics, and Aesthetics”. The International Journal of Sustainability Policy and Practice nr 8/1. 109-120. https://www.academia.edu/ 2763933/Sustainability_Ethics_Aesthetics. (dostęp: 15.03.2020).
Orkan-Łęcka Aleksandra. 2002. hasło: etiuda. W: Słownik pojęć i tekstów kultury. Ewa Szczęsna (red.). Warszawa. 73. http://ozkultura.pl/wpis/1834/3. (dostęp: 22.03.2020).
Pisarek Walery. 1983. Analiza zawartości prasy. Kraków.
Pisarek Walery (red.). 2006. Słownik terminologii medialnej. Kraków.
Polskie encyklopedie humanistyczne. hasło: analiza zawartości. https://encenc.pl/ analiza-zawartosci/. (dostęp: 22.03.2020).
Postman Neil. 2006. Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu. Lech Niedzielski (przeł.). Warszawa.
Potulski Jakub. 2020. „Emile Durkheim o państwie i polityce - socjologia Emile’a Durkheima i problemy transformacji społecznej”. Miscellanea Anthropologica et Sociologica 21(1). 76-95.
Sułkowski Bogusław. 2006. Przemoc i pornografia śmierci jako przynęty medialne. Łódź.
Szpunar Magdalena. 2018. (Nie)potrzebna wrażliwość. Kraków.
Sztompka Piotr. 2005. Socjologia zmian społecznych. Kraków.
Świątkiewicz-Mośny Maria, Wagner Aleksandra. 2010. Fabryka newsów. Luhmannowska koncepcja mediów a PR. W: Public Relations w komunikowaniu społecznym i marketingu. Jerzy Olędzki (red.). Warszawa.
Wimmer Roger D., Dominick Joseph R. 2008. Mass media. Metody badań. Tadeusz Karłowicz (przeł.). Kraków.
Winterhoff-Spurk Peter. 2007. Psychologia mediów. Piotr Włodyga (przeł.). Kraków.
Zawiła Małgorzata. 2006. Śmierć na szklanym ekranie. Obraz śmierci i umierania w polskiej telewizji na przełomie XX i XXI wieku. W: Środki masowego komunikowania a społeczeństwo. Marian Gierula (red.). Katowice.
Filmografia
Novo Amor - Birthplace (official video). Novo Amor. 2018. https://www.youtube.com/ watch?v=MGslEcmVurg. (dostęp: 10.07.2020).
Novo Amor - Birthplace (official video). Studio Birthplace. 2018. https://vimeo.com/ 279665122. (dostęp: 10.07.2020).
Novo Amor & Ed Tullett - Terraform (official video). Novo Amor. 2017. https://www. youtube.com/ watch?v=AK75VFQQA40. (dostęp: 10.07.2020).
The Story Of Birthplace | Novo Amor. Novo Amor. 2018. https://www.youtube.com/ watch?v= FjtjX6pudhM. (dostęp: 10.07.2020).
The Story Of Birthplace - Novo Amor. Studio Birthplace. 2018. https://vimeo. com/ 276623191. (dostęp: 10.07.2020).
The Story Of Terraform | Novo Amor. Studio Birthplace. 2017. https://www.youtube.com/ watch?v=REe8KqX-lqU. (dostęp: 10.07.2020).
The Story Of Terraform - Novo Amor. Studio Birthplace. 2017. https://vimeo.com/ 242927221. (dostęp: 10.07.2020).
SYML - Flags [Official Music Video] • The Journey of Hope. SYML. 2020. https://www.youtube.com/ watch?v= Hl7NRdt5iLk&list=PLlr7 W18Zzxo2mVBbL9gl Q1kmelVCCOb1V. (dostęp: 4.07.2020).
Terraform - Novo Amor & Ed Tullett (official video). Studio Birthplace. 2017. https://vimeo.com/ 244176848. (dostęp: 10.07.2020).
Netografia
Hardin Tod. 2018. Creativity In Action - The Filmmakers of ‘Birthplace’. https://plasticoceans.org/ birthplace-filmmakers. (dostęp: 1.03.2020).
Hardin Tod. 2018. In Discussion with Novo Amor. https:// plasticoceans.org/in-discussion- with-novo-amor. (dostęp: 1.03.2020).
Oficjalna strona The Birthplace Studio. https://www.studiobirth place.com/. (dostęp: 20.03.2020).
Oficjalna strona New Frontier Pictures. http://newfrontierpictures. com. (dostęp: 20.03. 2020).
Oficjalna strona New Frontier Pictures, dział Projects. http://newfrontierpictures.com/ #projects. (dostęp: 20.03.2020).
Randolph Eleanor. 1989. Bodybag Journalism. https://www.chicagotribune. com/news/ct-xpm-1989-11-05-8901280504-story.html. (dostęp: 10.07.2020).
Betlej Alina. 2017. „Wyzwania zrównoważonego rozwoju w społeczeństwie sieci”. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej nr 106. Lublin. 115-124. https://www.polsl.pl/ Wydzialy/ROZ/ZN/Documents/ z%20106/10% 20Betlej.pdf. (dostęp: 15.03.2020).
Brockmyer Jeanne. 2013. Media Violence, Desensitization, and Psychological Engagement. W: The Oxford Handbook of Media Psychology. Karen E. Dill (red.). New York. 212-222.
Davenport Thomas, Beck John. 2002. The Attention Economy: Understanding the New Currency of Business. Boston.
Dieleman Hans. 2008. Sustainability, Art and Reflexivity: Why Artists and Designers May Become Key Change Agents in Sustainability. W: Sustainability: A New Frontier for the Arts and Cultures. Sacha Kagan, Volker Kirchberg (eds.). Frankfurt am Main. 108-146. https:// www.researchgate.net/ publication/ 274718840_Introduction_Sustainability_as_a_new _frontier_for_the_arts_and_cultures. (dostęp: 15.03.2020).
Durkheim Émile. 1999. O podziale pracy społecznej. Krzysztof Wakar (przeł.). Warszawa.
Dziemidok Bohdan. 2002. Główne kontrowersje estetyki współczesnej. Warszawa.
Goban-Klas Tomasz. 2005. Społeczeństwo medialne. Warszawa.
Goban-Klas Tomasz. 2008. Komunikowanie i media. W: Dziennikarstwo i świat mediów, Zbigniew Bauer, Edward Chudziński (red.). Kraków.
Goban-Klas Tomasz. 2009. Media i terroryści. Czy zastraszą nas na śmierć?. Kraków.
Goćkowski Janusz, Machowska Katarzyna. 2005. Dwie kultury informowania - dwie wersje depersonalizacji przez informowanie. Ethos 1-2 nr 69-70. 321-343.
Godzic Wiesław. 1999. Telewizja jako kultura. Kraków.
Godzic Wiesław. 2004. Telewizja i jej gatunki. Po Wielkim Bracie. Kraków.
Gołaszewska Maria. 1989. Kultura estetyczna. Warszawa.
Kagan Sacha, Kirchberg Volker (red.). 2008. Sustainability: A New Frontier for the Arts and Cultures. Frankfurt am Main.
Knight David. 2017. „Novo Amor & Ed Tullett ‘Terraform’ by Jorik Dozy & Sil Van Der Woerd”. https://www.promonews.tv/ videos/2017/11/ 02/novo-amor-ed-tullett-terraform-jorik- dozy-sil-van-der-woerd/50299. (dostęp: 20.03.2020).
Komunikat z badań Centrum Badania Opinii Społecznej BS/53/2008: Poczucie bezpieczeństwa na co dzień (marzec 2008, Warszawa). Michał Strzeszewski (oprac.). https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2008/ K_053_08.PDF. (dostęp: 20.03.2020).
Kosek Jakub. 2017. „Narracje (auto)promocyjne w wideoklipach rockowych (na przykładzie twórczości Johna Ozzy’ego Osbourne’a)”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura 9(2). 20-31.
Kowalski Tadeusz. 2008. Między twórczością a biznesem. Wprowadzenie do zarządzania w mediach i rozrywce. Warszawa.
Kung Lucy. 2012. Strategie zarządzania na rynku mediów. Warszawa.
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2004. Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów. Kraków.
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2012. Feniksy, łabędzie, motyle. Media i kultura transformacji. Kraków.
MacRae Katherine. 2016. Does It Lead if It Bleeds? An Analysis of Toronto Newspapers and Their Coverage of Trauma-Related Events. Montreal. 1-62. https://spectrum.library. concordia.ca/981383/1/MacRae_MA_ F2016.pdf. (dostęp: 15.03.2020).
Makowski Mariusz. 2010. Tabloidyzacja mediów. Dlaczego konsumenci mediów godzą się na przedmiotowe traktowanie bohaterów wydarzeń? Próba analizy psychologicznej. W: Wolność w mediach - między poprawnością a odpowiedzialnością. Michał Drożdż (red.). Tarnów.
Melosik Zbyszko. 2004. Kultura instant: paradoksy pop-tożsamości. Zielona Góra - Poznań. 67-81. https://zbc.uz.zgora.pl/ dlibra/publication/ 59259/edition/ 50915/content?ref= desc. (dostęp: 10.03.2020).
Michalczyk Stanisław. 2009. „Uwagi o analizie zawartości mediów”. Rocznik Prasoznawczy nr 3. 95-109.
Moldavanova Alisa. 2013. „Sustainability, Ethics, and Aesthetics”. The International Journal of Sustainability Policy and Practice nr 8/1. 109-120. https://www.academia.edu/ 2763933/Sustainability_Ethics_Aesthetics. (dostęp: 15.03.2020).
Orkan-Łęcka Aleksandra. 2002. hasło: etiuda. W: Słownik pojęć i tekstów kultury. Ewa Szczęsna (red.). Warszawa. 73. http://ozkultura.pl/wpis/1834/3. (dostęp: 22.03.2020).
Pisarek Walery. 1983. Analiza zawartości prasy. Kraków.
Pisarek Walery (red.). 2006. Słownik terminologii medialnej. Kraków.
Polskie encyklopedie humanistyczne. hasło: analiza zawartości. https://encenc.pl/ analiza-zawartosci/. (dostęp: 22.03.2020).
Postman Neil. 2006. Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu. Lech Niedzielski (przeł.). Warszawa.
Potulski Jakub. 2020. „Emile Durkheim o państwie i polityce - socjologia Emile’a Durkheima i problemy transformacji społecznej”. Miscellanea Anthropologica et Sociologica 21(1). 76-95.
Sułkowski Bogusław. 2006. Przemoc i pornografia śmierci jako przynęty medialne. Łódź.
Szpunar Magdalena. 2018. (Nie)potrzebna wrażliwość. Kraków.
Sztompka Piotr. 2005. Socjologia zmian społecznych. Kraków.
Świątkiewicz-Mośny Maria, Wagner Aleksandra. 2010. Fabryka newsów. Luhmannowska koncepcja mediów a PR. W: Public Relations w komunikowaniu społecznym i marketingu. Jerzy Olędzki (red.). Warszawa.
Wimmer Roger D., Dominick Joseph R. 2008. Mass media. Metody badań. Tadeusz Karłowicz (przeł.). Kraków.
Winterhoff-Spurk Peter. 2007. Psychologia mediów. Piotr Włodyga (przeł.). Kraków.
Zawiła Małgorzata. 2006. Śmierć na szklanym ekranie. Obraz śmierci i umierania w polskiej telewizji na przełomie XX i XXI wieku. W: Środki masowego komunikowania a społeczeństwo. Marian Gierula (red.). Katowice.
Filmografia
Novo Amor - Birthplace (official video). Novo Amor. 2018. https://www.youtube.com/ watch?v=MGslEcmVurg. (dostęp: 10.07.2020).
Novo Amor - Birthplace (official video). Studio Birthplace. 2018. https://vimeo.com/ 279665122. (dostęp: 10.07.2020).
Novo Amor & Ed Tullett - Terraform (official video). Novo Amor. 2017. https://www. youtube.com/ watch?v=AK75VFQQA40. (dostęp: 10.07.2020).
The Story Of Birthplace | Novo Amor. Novo Amor. 2018. https://www.youtube.com/ watch?v= FjtjX6pudhM. (dostęp: 10.07.2020).
The Story Of Birthplace - Novo Amor. Studio Birthplace. 2018. https://vimeo. com/ 276623191. (dostęp: 10.07.2020).
The Story Of Terraform | Novo Amor. Studio Birthplace. 2017. https://www.youtube.com/ watch?v=REe8KqX-lqU. (dostęp: 10.07.2020).
The Story Of Terraform - Novo Amor. Studio Birthplace. 2017. https://vimeo.com/ 242927221. (dostęp: 10.07.2020).
SYML - Flags [Official Music Video] • The Journey of Hope. SYML. 2020. https://www.youtube.com/ watch?v= Hl7NRdt5iLk&list=PLlr7 W18Zzxo2mVBbL9gl Q1kmelVCCOb1V. (dostęp: 4.07.2020).
Terraform - Novo Amor & Ed Tullett (official video). Studio Birthplace. 2017. https://vimeo.com/ 244176848. (dostęp: 10.07.2020).
Netografia
Hardin Tod. 2018. Creativity In Action - The Filmmakers of ‘Birthplace’. https://plasticoceans.org/ birthplace-filmmakers. (dostęp: 1.03.2020).
Hardin Tod. 2018. In Discussion with Novo Amor. https:// plasticoceans.org/in-discussion- with-novo-amor. (dostęp: 1.03.2020).
Oficjalna strona The Birthplace Studio. https://www.studiobirth place.com/. (dostęp: 20.03.2020).
Oficjalna strona New Frontier Pictures. http://newfrontierpictures. com. (dostęp: 20.03. 2020).
Oficjalna strona New Frontier Pictures, dział Projects. http://newfrontierpictures.com/ #projects. (dostęp: 20.03.2020).
Randolph Eleanor. 1989. Bodybag Journalism. https://www.chicagotribune. com/news/ct-xpm-1989-11-05-8901280504-story.html. (dostęp: 10.07.2020).
Downloads
Download data is not yet available.