Video games modding – selected legal aspects
PDF (Język Polski)

Keywords

EULA
video game
mods
gamers
copyright gra wideo
mody
gracze
prawa autorskie
EULA

How to Cite

Czapska, M. (2022). Video games modding – selected legal aspects. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 14(2), 106–120. https://doi.org/10.24917/20837275.14.2.7

Abstract

The article discusses the concept of video game mods, their importance for the gaming industry and selected legal aspects from the point of view of Polish law and End User License Agreements (EULA). The conclusion is that in the current legal state it is the EULAs that determine the legal status of mods by regulating the rights of game developers to mods created by gamers. Mods are a complex phenomenon, which makes their unambiguous legal classification difficult. Because of their popularity and impact on the video game industry, developers seek legal standing to use mods.

https://doi.org/10.24917/20837275.14.2.7
PDF (Język Polski)

References

Abayomi Michael. 2021. 1-PC Games with the Most Active Modding Communities. https://www.thegamer.com/pc-games-active-modding-communities/. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

AlexB. 2020. Aresztuj ludzi, zbieraj podatki – mod do Skyrim zwiększa rolę tytułu tana. https://www.gry-online.pl/newsroom/aresztuj-ludzi-zbieraj-podatki-mod-do-skyrim-zwieksza-role-tytulu/z61ee8c. (dostęp: 14.06.2021).
View in Google Scholar

Aquma. 2021. Nier Replicant naprawiany przez fanów na PC. https://www.gry-online.pl/newsroom/nier-replicant-naprawiany-przez-fanow-na-pc/ze1fabd. (dostęp: 15.06.2021).
View in Google Scholar

Barta Janusz, Markiewicz Ryszard, Matlak Andrzej, Niewęgłowski Adrian, Poźniak-Niedzielska Maria. 2017. Rozdział II: Przedmiot prawa autorskiego. W: System prawa prywatnego t. 13. Janusz Barta (red.). 2017. Warszawa. 59.
View in Google Scholar

Calvin Alex. 2019. The Making of Counter-Strike. How a Half-Life Mod Went from Hobby Project to the Big Leagues. https://www.pcgamesinsider.biz/industry-icon/69066/the-making-of-counter-strike-how-a-half-life-mod-went-from-hobby-project-to-the-big-leagues/. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Chenard Chris. 2021. Why Mass Effect Fans Hated ME3’s Original Ending. https://screenrant.com/mass-effect-3-original-ending-legendary-edition-changes/. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Clarkson Sparky. 2012. Mass Effect’s Ending Disrespects Its Most Invested Players. https://kotaku.com/mass-effect-3s-ending-disrespects-its-most-invested-pla-5898743. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Czyżewski Krzysztof. 2019. Komentarz do art. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W: Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz. Arkadiusz Michalak (red.). Warszawa. 31–41.
View in Google Scholar

Dobrilova Teodora. 2021. How Much Is the Gaming Industry Worth in 2021? [+22 Powerful Stats]. https://techjury.net/blog/gaming-industry-worth/. (dostęp: 4.06.2021).
View in Google Scholar

Donnelly Joe. 2017. Best Total Conversion Mods. https://www.rockpapershotgun.com/best-total-conversion-mods. (dostęp: 19.09.2021).
View in Google Scholar

Duckworth Joshua. 2019. The Best Video Game Crossover Mods. https://gamerant.com/best-video-game-crossover-mods/. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Dyer Andy. 2016. PC Game Mods – from Smurfs to Counter-Strike and beyond!. https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/history-of-pc-game-mods/. (dostęp: 15.06.2021).
View in Google Scholar

Filiciak Mirosław. 2003. „Modyfikacje gier komputerowych przez użytkowników”. Kultura Popularna nr 3. 67–73. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1028/Modyfikacje%20gier%20komputerowych%20przez%20u%20ytkownik%F3w.pdf?sequence=1. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Fisher Tim. 2019. What Is a Patch?. https://www.lifewire.com/what-is-a-patch-2625960. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Florido Michela. 2013. „Moral Rights and Mods. Protecting Integrity Rights in Video Games”. U.B.C. Law Review t. 46, nr 3. 739–790. HeinOnline.
View in Google Scholar

Gabi. 2021. NieR: Automata wypiękniała po 4 latach od premiery. https://www.gry-online.pl/newsroom/mod-hd-do-nier-automata-gotowy-po-4-latach-produkcji/z21fbe4. (dostęp: 15.06.2021).
View in Google Scholar

Gagne Ken. 2014. Triumpf of the Mod. https://www.apl2bits.net/2014/03/31/castle-smurfenstein/. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Gienas Krzysztof. 2016. Komentarz do art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W: Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz. Ewa Ferenc-Szydełkow (red.). Warszawa. 403–429.
View in Google Scholar

Gilbert Ben. 2020. Video-Game Industry Revenues Grew so Much during the Pandemic That They Reportedly Exceeded Sports and Film Combined, Insider. https://www.businessinsider.com/video-game-industry-revenues-exceed-sports-and-film-combined-idc-2020-12?IR=T. (dostęp: 4.06.2021).
View in Google Scholar

Henningson Joakim. 2020a. The History of DotA Chapter 1. https://www.redbull.com/se-en/history-of-dota. (dostęp: 15.06.2021).
View in Google Scholar

Henningson Joakim. 2020b. The History of League of Legends. https://www.redbull.com/se-en/history-of-leagueoflegends. (dostęp: 15.06.2021).
View in Google Scholar

Letzter Rafi. 2015. Online Communities Are Changing Video Games to Make Them Better, Weirder, and Much More Wonderful. https://www.businessinsider.com/video-game-modding-2015-7?IR=T. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Lindstrom Carl “Ott”. 2020. „Mod Money, Mod Problems. A Critique of Copyright Restrictions on Video Game Modification and an Evaluation of Associated Monetization Regimes. 11”. William & Mary Business Law Review t. 811. https://scholarship.law.wm.edu/wmblr/vol11/iss3/6. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Manelski Patryk. 2021. Garry’s Mod: Gra o niczym sprzedała się w 20 milionach kopii. https://pl.ign.com/garrys-mod/42739/news/garrys-mod-gra-o-niczym-sprzedala-sie-w-20-milionach-kopii. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Markowski Jacek. 2016. „Dozwolony użytek prywatny gier komputerowych”. Palestra nr 7–8. https://palestra.pl/pl/czasopismo/wydanie/7-8-2016/artykul/dozwolony-uzytek-prywatny-gier-komputerowych. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Markowski Jacek. 2020. Autorskie prawa osobiste twórców gier komputerowych. Warszawa.
View in Google Scholar

Martin Jennifer. 2020. What Is a Game Engine?. https://usv.edu/blog/what-is-a-game-engine/ (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Matusiak Ireneusz. 2013. Gra komputerowa jako przedmiot prawa autorskiego. Warszawa.
View in Google Scholar

Ostiak Michał. 2021. Co to jest DLC? Wszystko o zawartości dodatkowej w grach. https://scroll.morele.net/rozrywka/co-to-jest-dlc-wszystko-o-zawartosci-dodatkowej-w-grach/. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Pinkalski Zbigniew. 2021. Modowanie gier komputerowych a prawo autorskie. Czy i jakie zmiany można wprowadzić do takich produktów?. https://www.parp.gov.pl/component/content/article/71649:modowanie-gier-komputerowych-a-prawo-autorskie-czy-i-jakie-zmiany-mozna-wprowadzic-do-takich-produktow. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Reseigh-Lincoln Dom. 2017. „Svkins, Smurfs and Skyrim: A Brief History of PC Modding”. https://www.techradar.com/news/skins-smurfs-and-skyrim-a-brief-history-of-pc-modding. (dostęp: 15.06.2021).
View in Google Scholar

Reseigh-Lincoln Dom. 2019. The Most Impressive PC Mods Ever Made. https://www.techradar.com/news/the-most-impressive-pc-mods-ever-made. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Sakellariou Alexandra. 2020. Grand Theft Auto’s Hot Coffee Mod Controversy Explained. https://screenrant.com/gta-hot-coffee-san-andreas-controversy-cj-girlfriend/. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Scacchi Walt. 2010. „Computer Game Mods, Modders, Modding, and the Mod Scene”. First Monday nr 15(5). https://doi.org/10.5210/fm.v15i5.2965. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Sterling Jim. 2013. Mass Effect 3 Fajn Petition BioWare to Change the Ending. https://www.destructoid.com/mass-effect-3-fans-petition-bioware-to-change-the-ending/. (dostęp: 3.10.2013).
View in Google Scholar

Strzyżewski Marcin. 2016. Gry, które dzięki modyfikacjom zyskały drugą młodość. https://allegro.pl/artykul/gry-ktore-dzieki-modyfikacjom-zyskaly-druga-mlodosc-108591. (dostęp: 14.06.2021).
View in Google Scholar

Sztobryn Karolina. 2015. Ochrona programów komputerowych w prawie własności intelektualnej w Unii Europejskiej. Warszawa.
View in Google Scholar

Wachowska Agnieszka. 2015. Problematyczny status gier komputerowych na gruncie prawa autorskiego – czy gra komputerowa to utwór audiowizualny, program komputerowy czy inny utwór?. W: Ochrona gry komputerowej. Aktualne wyzwania prawne. Elżbieta Traple (red.). Warszawa. 19–62.
View in Google Scholar

Wagner James. 2002. Triumph of the Mod. https://www.salon.com/2002/04/16/modding/. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Wallace Ryan. 2014. „Modding: Amateur Authorship and How the Video Game Industry Is Actually Getting It Right”. BYU Law Review. 219–256. https://core.ac.uk/reader/217065312. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Witkowski Wallace. 2020. Videogames Are a Bigger Industry Than Movies and North American Sports Combined, Thanks to the Pandemic. https://www.marketwatch.com/story/videogames-are-a-bigger-industry-than-sports-and-movies-combined-thanks-to-the-pandemic-11608654990. (dostęp: 4.06.2021).
View in Google Scholar

Wojnicka Elżbieta. 2017. Prawo do integralności utworu. W: System prawa prywatnego T. 13. Janusz Barta (red.). Warszawa. 379 i nast.
View in Google Scholar

Zak Robert. 2018. 10 Best Free Total Conversion Mods for PC. https://www.techradar.com/news/10-best-free-total-conversion-mods-for-pc. (dostęp: 19.09.2021).
View in Google Scholar

Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22.05.2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym, Dziennik Urzędowy UE L 167, 22/06/2001 P. 0010-0019.
View in Google Scholar

Dyrektywa Rady z 14.05.1991 r. w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych, Dziennik Urzędowy UE L 122, 17/05/1991 P. 0042-0046, uchylona z dniem 24.05.2009.
View in Google Scholar

Ustawa z 4.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tekst jednolity, DzU z 2021 r. poz. 1062.
View in Google Scholar

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 22.12.2010 r. C-393/09.
View in Google Scholar

CD Projekt RED – Zasady dotyczące treści fanowskich. https://cdprojektred.com/pl/fan-content. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Doom (2016) EULA. https://bethesda.net/en/eulas/doom-2016. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Electronic Arts – Umowa użytkownika. https://tos.ea.com/legalapp/WEBTERMS/US/pl/PC/. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Minecraft End User License Agreement. https://www.minecraft.net/en-us/eula. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Umowa licencyjna użytkownika końcowego (EULA) Ubisoft. https://legal.ubi.com/eula/pl-PL. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Umowa użytkownika 11 bit studios. https://www.11bitstudios.com/wp-content/uploads/2018/05/umowa_uzytkownika.pdf. (dostęp: 3.10.2021).
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.