Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, jak pisać krytycznofilmowe narracje o filmach tworzonych przez młodzież podczas profesjonalnych warsztatów z animacji? Autorka wskazuje, że takie produkcje powinny być rozpatrywane w dwóch wymiarach: formalnym, który należy analizować pod kątem artystycznym i edukacyjnym, uwzględniającym również opis praktycznej realizacji danej produkcji. Inspirujące kierunki odpowiedzi na pytanie, z czego powinien się składać taki tekst, znajduje w pracach polskich, angielskich i francuskich badaczek i badaczy takich jak: Bogusław Skowronek, Eliot Eisner, Cary Bazalgette, Ian Wall, Alain Bergala, czy w materiałach na platformie Film Education: A User’s Guide. Na bazie analizy tych tekstów tworzy swój własny, dostępny dla edukatorek i edukatorów edukacji filmowej, autorski model edukacyjny, zawierający poszczególne etapy do indywidualnej pracy na zajęciach. Materiałem wyjściowym, do którego przykładała znalezione w teorii pojęcia czyni trzy filmy: Winda, Dziura i Reflection, nagrodzone na 10. Ogólnopolskim Festiwalu Animacji O!PLA w kategorii Licea plastyczne i Warsztaty animacji (15–19 lat).
Bibliografia
A Framework for Film Education. 2015. https://kreatywna-europa.eu/wp-content/uploads/2018/11/Film-education-1.pdf (access: 1.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Bazalgette Cary. 2007. Teachers & Media Professionals – An Equal Relationship?. https://filmeducationframework.eu/evaluation-and-impact/evaluating-projects (access: 26.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Bergala Alain. 2022. https://filmeducationframework.eu/choosing-watching-and-talking/the-pedagogy (access: 9.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Budzik Justyna- Hanna. 2017. “Film Education in Cinemas – Determinants and Tendencies.” Panoptikum 25(18). 157–178.
Zobacz w Google Scholar
Cabała Agata, Michalska Katarzyna. 2019. “Pedagogika z kultury. Klasy aktywności twórczej jako laboratorium doświadczeń kulturowych.” Kultura Współczesna 2(105). 161–175. doi.org/10.26112/kw.2019.105.13.
Zobacz w Google Scholar
Chambers Jamie. 2019. “Exploring co- creation in practical film education from primary school to postgraduate study: Theoretical and auto-ethnographic perspectives upon teaching film practice.” Film Education Journal 2(1). https://www.doi.org/10.18546/FEJ.02.1.03.
Zobacz w Google Scholar
Dwyer A. Thomas, Critchfield D. Margot. 1972. “Film as an Instrument for Evaluation.” Educational Technology 12(5). 40–43. http://www.jstor.org/stable/44417855 (access: 2.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Eisner Elliot W. 2002. The arts and the creation of mind. New Haven, CT.
Zobacz w Google Scholar
Federkiewicz Joanna. (2022). (Nie)samotni. Polskaanimacja.pl. https://polskaanimacja.wordpress.com/jak-pisac-oanimacji/ (access: 16.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Film Education: A User’s Guide. http://https://filmeducationframework.eu/evaluation-and-impact/evaluation-using-film (access: 1.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Fronczkowska Barbara. 2019. Alfabetyzm filmowy. Raport Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Łódź. https://lodzcityoffilm.com/wp-content/uploads/2019/12/Alfabetyzm-filmowy.-Raport-NCKF-2.pdf (dostęp: 30.06.2023).
Zobacz w Google Scholar
Fudala Martyna. 2022. Piszę, co czuję. Polskaanimacja.pl. https://polskaanimacja.wordpress.com/jak-pisac-oanimacji/ (access: 16.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Grawon-Jaksik Alicja, Materska-Samek Marta. 2016. Czy kinematografia kręci się wokół dzieci? Kondycja kinematografii dla dzieci i analiza uwarunkowań edukacji filmowej dzieci do 12 roku życia. Raport. https://nck.pl/en/badania/raporty/raport-czy-kinematografia-kreci-sie-wokol-dzieci-kondycja-kinematografii-dla-dzieci-# (access: 1.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Harrison Henry L., Hummell Laura J. 2010. “Incorporating Animation Concepts and Principles in stem Education.” Technology Teacher 8(69). 20–25. https://search-1ebscohost-1com-1ognznvzq00e0.han.bg.us.edu.pl/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=50253105&lang=en&site=eds- live (access: 19.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Jakubowska Małgorzata. 2017. Cele edukacji filmowej w Polsce: konteksty instytucjonalne i tendencje rozwojowe. In: Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Ciszewska Ewa, Konrad Klejsa (ed.). Łódź. 99–117.
Zobacz w Google Scholar
Kaźmierczak Piotr. 2022. Interview with Piotr Kaźmierczak conducted by Piotr Kardas. (2021). https://www.youtube.com/watch?v=k2VNNKqDqo&list=PLl3X6fhShYk9KBxudbvTzu4-tzNvL1Kd-&index=12 (access: 16.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Kosińska Marta, Skórzyńska Agata, Szykowna Sylwia, Walczyk Jakub. 2019. “Wstęp.” Kultura Współczesna 2(105). 10.
Zobacz w Google Scholar
Legnicka Akademia Filmowa Warsztaty Filmu Animowanego. https://lck.art.pl/index.php?glowna=impreza_szczegoly&numero_imprezy=19 (access: 20.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Majewska Emilia. 2022. Niecodzienna codzienność. Polskaanimacja.pl. https://polskaanimacja.wordpress.com/jak-pisac-oanimacji (access: 16.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Mostowska Jadwiga. 2017. Praktyka edukacji filmowej w Polsce – uwarunkowania prawne i organizacyjne. In: Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Ewa Ciszewska, Konrad Klejsa (eds.). Łódź. 131–143.
Zobacz w Google Scholar
Munro Robert, Charles Jonathan. 2021. “Exploring the place of animation and the role of the classroom- based filmmaker within a wider field of Scottish moving image education.” Film Educational Journal 4(1). https://doi.org/10.14324/FEJ.04.1.06.
Zobacz w Google Scholar
Raport: Edukacja filmowa w polskiej szkole na podstawie opinii nauczycieli uczestniczących w warsztatach „Filmoteki Szkolnej.” 2011. Warszawa. https://www.scdn.pl/images/stories/RAPORTY2011/16.pdf (access: 01.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Skowronek Bogusław. 2017. Edukacja filmowa (i medialna). Ujęcie antropologiczno- pragmatystyczne. In: Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Ewa Ciszewska, Konrad Klejsa (eds.). Łódź. 11–21.
Zobacz w Google Scholar
Szoska Maria. 2019. Trudna obecność. Film w edukacji polonistycznej a interpretacja. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Szuksztul Filip. 2022. Time to try your best life + Winda + Spot „Teraz my!.” https://www.youtube.com/watch?v=hMR4qKn2kMo&list=PLl3X6fhShYk9KBxudbvTzu4-tzNvL1Kd-&index=7 (access: 1.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Wall Ian. 2008. Asking the Questions. http://www.thefilmspace.org/wp-content/uploads/2013/12/ASKING-THE-QUESTIONS.pdf (access: 10.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Wolny Eryka. 2022. G(o)łąb, reflection, słodziak. https://www.youtube.com/watch?v=04clcad9I3k&list=PLl3X6fhShYk9KBxudbvTzu4-tzNvL1Kd-&index=10 (access: 30.06.20230).
Zobacz w Google Scholar
YouTube channel: Halo Echo. https://www.youtube.com/channel/UCSLMoFSJlTr2DXXKeEQbegg/videos (access: 13.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
YouTube channel: OKO KALEJDOSKOPU 2021 – nagrodzone filmy. 2021. https://www.youtube.com/watch?v=rpVpk0OWoCQ&list=PLjl47bYR_bTfUTEYYbBkcrA4m8N4cVHEn (access: 16.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
YouTube channel: O!PLA na żywo, ale w domu. 2021. https://www.youtube.com/playlist?list=PLl3X6fhShYk9KBxudbvTzu4-tzNvL1Kd- (access: 16.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
YouTube channel: Polska Animacja Festiwal O!PLA. 2022. https://www.youtube.com/watch?v=AM8LbeKhOrI&list=PLl3X6fhShYk9KBxudbvTzu4-tzNvL1Kd-&index=4 (access: 26.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
YouTube channel: Punto y Raya JUNIOR. 2019. https://www.youtube.com/watch?v=tDOeuwikTWg&list=PLpimwMg5G5jxyEJzLkKBJfLzqYLpEUUx- (access: 26.06.2022).
Zobacz w Google Scholar
Żebrowski Mateusz. 2017. “Educational Potential of Animated Films in Poland.” Panoptikum 25(18). 106–120.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura