Gotycki melanż spleenu z yé‑yé w intermedialnym projekcie „Les Fleurs du Mal” grupy Therion
PDF

Słowa kluczowe

Therion
yé‑yé
Christofer Johnsson
covers
metal music studies Therion
yé‑yé
Christofer Johnsson
covery
metal music studies

Jak cytować

Sochacka, E. (2023). Gotycki melanż spleenu z yé‑yé w intermedialnym projekcie „Les Fleurs du Mal” grupy Therion. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 15(4), 103–115. https://doi.org/10.24917/20837275.15.4.8

Abstrakt

Artykuł analizuje kulturowe, historyczne i literackie inspiracje oraz transpozycje w warstwie tekstowej i muzycznej utworów (stanowiących wyłącznie covery), w oprawie graficznej dwóch wersji płyty oraz w powstałych w teatralnej konwencji estetyki kiczu teledyskach promujących wydany w 2012 roku jubileuszowy album Les Fleurs du Mal grupy Therion. Ukazuje proces produkcji, efekt końcowy intermedialnej syntezy sztuk oraz recepcję publiczności z perspektywy dekady istnienia projektu.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.4.8
PDF

Bibliografia

Bataille Georges. 1998. Doświadczenie wewnętrzne. Oskar Hademann (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Bataille Georges. 2002. Część przeklęta. Oraz Ekonomia na miarę wszechświata. Granica użytecznego. Krzysztof Jarosz (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Bataille Georges. 2007. Erotyzm. Maryna Ochab (przeł.). Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Baudelaire Charles. 1994. Kwiaty zła. Zbigniew Bieńkowski i in. (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Évrard Franck. 2001. De la fellation dans la littérature. De quelques variations autour de la fellation dans la littérature française. Bordeaux.
Zobacz w Google Scholar

Hand Richard, Willson Michael. 2018. Grand‑Guignol. The French Theatre of Horror. Exeter.
Zobacz w Google Scholar

Huysmans Joris‑Karl. 2003. Na wspak. Julian Rogoziński (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Huysmans Joris‑Karl. 2022. Tam. Là‑Bas. Witold Jabłoński (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 14.09.2012a. Important news [post na FB]. https://web.archive.org/web/20131224143633/http://www.megatherion.com/en/news/343/important-news (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 14.09.2012b. Przyszłość – oświadczenie [post na FB]. Agnes (przeł.). http://thor.megatherion.com/php/articles.php?article_id=911(dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 10.02.2015. The final part of the Art Project is this video clip [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/1573090369615237 (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 17.02.2015. I’m writing a short book with some thoughts, experiences and explanations regarding the Art Project [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/pfbid02n3ApRegAbtfP6ahc9AM54vwmEHmQGJrDEfH25dpVMgJbYy1PZAGYrhDRuCEF8HZXl (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 18.02.2015a. So let’s explain the concept behind first clip: „Poupée de cire, poupée the son” [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/pfbid0225SbXCX3o2GcUmCwjXy58SUzyR8x1CUoCN3hmKEhTbDzwHq6uAFXTvgRtYCpHHf5l (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 18.02.2015b. So now when you’ve read what the concept was behind the clip and you watch it again… [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/1577250075865933 (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 19.02.2015. The clip to „Je n’al besoin que de tendresse” was recorded at the same time as the one to „Poupée de cire, poupée the son” [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/pfbid02qYX6eFdd4j4U6dmsmwaLZHPKk2xoHVXWcmRVXFzbx7MYLbAa9XFNvPztBhSGYKDEl (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 21.02.2015a. The post is getting too long, so i’ve divided it into part 1 and 2. part 1 [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/pfbid-0Sap6C9HyxQDM92FXxgPJkKM8NTWvNaqs8F4FBY1f8PaFDivKDztZ4xWkZ1VE6jUVl (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 21.02.2015b. Part 2 The two personal parts of the concept are linked to each other [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/pfbid026xjUWvJRz8UqyqZJBod2pqPkL9hLUABdxGoPsgeT45cqidgq2P7Cub4hS9frRoy4l (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 25.02.2015. Mon amour mon ami [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/pfbid0BzKp5GLrAXjKhFYqnmsHQ1vs41dZ4pkuePaYCKQSmVEyCvfeP67bruS7opAzTbCyl (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 26.02.2015. Some funny facts about the „Mon amour mon ami” clip [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/pfbid02FmBTkBw3Bm8bh9GBgd18hK2REvPpLyWXfbmo9H8nMrZ7nNE3iGqasuZtcVTPjW1nl (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 28.02.2015a. Part 1: You can say that this video clip contains everything that I’ve learnt about how promotion and music business works in my soon 28 years in the business [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/pfbid0HZNLQkrCHNk9fcDb6A8cKomY7wX7BhZDgUw6NseWLQ6te5H7RfUTvHur8TbX5Adgl (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 28.02.2015b. With Initials BB I wanted to display a number of various things as a part of the concept. It’s the final act of my Art Project which included music, visuals, performance art, investigations of social behaviour and testing some theories about promotion in social media [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/pfbid0jbXTqFKjmvvC7UfqEjcMHgwjqvCaVLNqNjCzYG3Wv4aZKwZNBiVZ8fJU3jtSzcVPl (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 2.03.2015. Initials BB – part 2 [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/pfbid0hmGJN3y2UUjMvUQ5DRM7EdfHqhtMp9Epxei-JRjSEhPgbTMubz7jRDQkjyfcxUJkzl (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 18.03.2015. Finally had time to sit down and make a re‑edit of the part 3 post explaining the Initials BB video [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/posts/1593382260919381 (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 20.01.2016. Les Épaves. My idea was not to comment it until the tour was over, but I’m getting bombed with questions about „Les Epaves” [post na FB]. https://www.facebook.com/chris.vontherion/photos/a.1574495632808044/1706377462953193/ (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

Johnsson Christofer. 28.09.2022. In celebration of 10 years of the Flowers of Evil – part 1 [post na FB]. https://www.facebook.com/photo/?fbid=640128517506445&set=a.209763290542972 (dostęp: 8.01.2023).
Zobacz w Google Scholar

de Rynck Patrick. 2005. Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów. Piotr Nowakowski (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Betty Mars. 1972. Comé Comédie [Eurovision, France]. Pathé.
Zobacz w Google Scholar

Betty Mars. 1974. Betty Mars. Pathé.
Zobacz w Google Scholar

Claire Dixon. 1967. Je chante en anglais; Fleurs, vent; Je n’ai besoin que de tendresse; Il a fallu. Disc’Az.
Zobacz w Google Scholar

France Gall. 1965. Poupée de cire, poupée de son. Philips.
Zobacz w Google Scholar

France Gall. 1966. Les Sucettes. Philips.
Zobacz w Google Scholar

Marie Laforêt. 1966. Mon amour, mon ami; Je suis folle de vous. Disques Festival.
Zobacz w Google Scholar

Serge Gainsbourg. 1968. Initials B.B. Philips.
Zobacz w Google Scholar

Therion. 1993. Symphony Masses. Ho Drakon Ho Megas. Megarock Records.
Zobacz w Google Scholar

Therion. 1995. Lepaca Kliffoth. Megarock Records.
Zobacz w Google Scholar

Therion. 1996. Theli. Nuclear Blast.
Zobacz w Google Scholar

Therion. 2000. Deggial. Nuclear Blast.
Zobacz w Google Scholar

Therion. 2001. Secret of the Runes. Nuclear Blast.
Zobacz w Google Scholar

Therion. 2004. Sirius B. Nuclear Blast.
Zobacz w Google Scholar

Therion. 2010. Sitra Ahra. Nuclear Blast.
Zobacz w Google Scholar

Therion. 2012. Les Fleurs du Mal. End of the Light.
Zobacz w Google Scholar

Violetta Villas. 1977. Mechaniczna lalka. W: Nie ma miłości bez zazdrości. Polskie Nagrania „Muza”.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads