Abstrakt
Niniejszy artykuł stanowi próbę interpretacji wybranych pieśni P.J. Harvey z płyty To Bring You My Love z 1995 roku. Na płycie tej piosenkarka mierzy się z tradycją bluesa, głównie z jego literackimi mitami. W swych poetyckich tekstach Harvey podkreśla ogromny ładunek erotyzmu i przemocy drzemiący w mitologiach bluesa; raz typowo męski, kiedy indziej podkreślający emancypacyjny pierwiastek kobiecy. Na takiej bazie udaje się artystce zarówno przedefiniować owe mitologie, jak i niejako przywrócić temu gatunkowi jego kobiecy wymiar.
Bibliografia
Blandford James R. 2004. P.J. Harvey: Siren Rising. London.
Zobacz w Google Scholar
Friedlander Paul. 1996. Rock and Roll. A Social History. Boulder.
Zobacz w Google Scholar
Kearney Mary Celeste. 2017. Gender and Rock. Oxford.
Zobacz w Google Scholar
Rubin Gayle S. 2015. Thinking Sex: Notes for a Radical Theory of the Politics of Sexuality. W: From Gender to Sexuality. 143–178. http://sites.middlebury.edu/sexandsociety/files/2015/01/Rubin-Thinking-Sex.pdf [dostęp: 14.06.2022].
Zobacz w Google Scholar
Weissman Dick. 2005. Blues: The Basics. New York.
Zobacz w Google Scholar
Yeats William Butler. 1993. Drugie przyjście. W: Od Chaucera do Larkina: 400 nieśmiertelnych wierszy 125 poetów anglojęzycznych z 8 stuleci. Stanisław Barańczak (red. i przeł.). Kraków. 402.
Zobacz w Google Scholar
Captain Beefheart & His Magic Band. 1967. Safe as Milk. New York.
Zobacz w Google Scholar
Harvey P.J. 1995. To Bring You My Love. New York.
Zobacz w Google Scholar
Johnson Robert. 1990. The Complete Recordings. New York.
Zobacz w Google Scholar
Lead Belly. 1935. Four Day Worry Blues / New Black Snake Moan. New York.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura