Kosmiczny autyzm – (nie)intencjonalna reprezentacja osób w spektrum autyzmu na podstawie serii "Star Trek"
PDF

Słowa kluczowe

Fandom studies
fandom
ASD
autyzm
Star Trek
media stories Fandom studies
fandom
Star Trek
ADF
autism
media stories

Jak cytować

Jezierski, M. J. (2024). Kosmiczny autyzm – (nie)intencjonalna reprezentacja osób w spektrum autyzmu na podstawie serii "Star Trek". Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 16(4), 63–78. https://doi.org/10.24917/20837275.16.4.4

Abstrakt

Tematem artykułu jest omówienie badań przeprowadzonych z udziałem autystycznych osób członkowskich fandomu serii Star Trek oraz wykazanie zależności pomiędzy spektrum autyzmu ankietowanych a postaciami interpretowanymi przez nich jako autystyczne. Zastosowana teoria przecięć oraz autoetnografia wprowadzają przy tym kontekst społeczno-polityczny, istotny w dyskursie dotyczącym ASD i reprezentacji medialnej autystyków.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.4.4
PDF

Bibliografia

American Psychiatric Association. 2013. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596 (dostęp: 14.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Aylward Brandon S., Gal‑Szabo Diana E., Taraman Sharief. 2021. “Racial, Ethnic, and Sociodemographic Disparities in Diagnosis of Children with Autism Spectrum Disorder”. Journal of developmental and behavioral pediatrics nr 42(8). 682–689. https://doi.org/10.1097/DBP.0000000000000996 (dostęp: 15.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Bacon‑Smith Camille. 1992. Enterprising women: television fandom and the creation of popular myth. Pennsylvania.
Zobacz w Google Scholar

Błeszyński, Jacek. 2020. Co osoby z autyzmem mówią nam o sobie: raport z badań. Toruń.
Zobacz w Google Scholar

Busse Kristina, Hellekson Karen. 2012. Identity, Ethics, and Fan Privacy. W: Fan Culture: Theory/Practice. Katherine Larsen, Lynn Zubernis (red.). Newcastle. 38–56.
Zobacz w Google Scholar

Ellis Carolyn, Bochner Arthur. 2000. Autoethnography, Personal Narrative, Reflexivity: Researcher as Subject. W: Handbook of Qualitative Research. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.). 733–768
Zobacz w Google Scholar

Feinstein Adam. 2010. A History of Autism: Conversations with the Pioneers. Chichester–Malden. https://doi.org/10.1002/9781444325461 (dostęp: 21.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Gray Jonathan. 2019. How Do I Dislike Thee? Let Me Count the Ways. W: Anti‑Fandom: Dislike and Hate in the Digital Age. Melissa A. Click (red.). New York. 25–41. http://www.jstor.org/stable/j.ctvwrm46p.4 (dostęp: 14.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Head Alexandra M., McGillivray Jane A., Stokes Mark A. 2014. “Gender differences in emotionality and sociability in children with autism spectrum disorders”. Molecular Autism nr 5. 19. https://doi.org/10.1186/2040-2392-5-19 (dostęp: 20.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Hendrickx Sarah. 2015. Women and Girls with Autism Spectrum Disorder: Understanding Life Experiences from Early Childhood to Old Age. London.
Zobacz w Google Scholar

Hills Matthew. 2002. Fan Cultures. London. https://doi.org/10.4324/9780203361337 (dostęp: 26.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Jenkins Henry. 2003. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. London.
Zobacz w Google Scholar

Jenkins Henry. 2007. The Wow Climax: Tracing the Emotional Impact of Popular Culture. New York–London.
Zobacz w Google Scholar

Kelley Brittany. 2016. „Toward a goodwill ethics of online research methods”. Transformative Works and Cultures nr 22. https://doi.org/10.3983/twc.2016.0891 (dostęp: 24.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Lugo Nohemí, MelónMaría Elena, Castillo María Concepción. 2017. „La Representación Del Autismo En Las Narrativas de Fanfiction.Net: Los Espacios de Afinidad Como Oportunidad Para La Negociación de Sentido”. Palabra Clave – Revista de Comunicación nr 20(4). 948–978. https://doi.org/10.5294/pacla.2017.20.4.5 (dostęp: 21.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Mandell David S., Wiggins Lisa D., Carpenter Laura Arnstein, Daniels Julie, DiGuiseppi Carolyn, Durkin Maureen S., Giarelli Ellen, Morrier Michael J., Nicholas Joyce S., Pinto‑Martin Jennifer A., Shattuck Paul T., Thomas Kathleen C., Yeargin‑Allsopp Marshalyn, Kirby Russell S. 2009. “Racial/ethnic disparities in the identification of children with autism spectrum disorders”. American Journal of Public Health nr 99(3). 493–498. https://doi.org/10.2105/AJPH.2007.131243 (dostęp: 24.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Mittmann Gloria, Schrank Beate, Steiner‑Hofbauer Verena. 2023„Portrayal of autism in mainstream media – a scoping review about representation, stigmatisation and effects on consumers in non‑fiction and fiction media”. Current Psychology nr 43. 8008–8017. https://doi.org/10.1007/s12144-023-04959-6 (dostęp: 12.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Nerenberg Jenara. 2022. Neuroróżnorodne. Jak żyć w świecie skrojonym nie na naszą miarę. Katarzyna Byłów (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Polczyk Patrycja. 2012. „Autoetnografia jako możliwa metoda badawcza”. Forum Oświatowe nr 2(47). 175–82.
Zobacz w Google Scholar

Pufund Dorota. 2021. (Z)rozumieć autyzm. Doświadczanie autyzmu przez blogujących self‑adwokatów. W: Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje. Grzegorz Całek, Jacek Niedbalski, Mariola Racław, Dorota Żuchowska‑Skiba (red.). Łódź. 15–28. https://doi.org/10.18778/8220-475-9.02 (dostęp: 10.10.2024).
Zobacz w Google Scholar

Ressa Theodoto Wafula, Goldstein Alana. 2021. „Autism in the Movies: Stereotypes and Their Effects on Neurodiverse Communities”. Journal of Disability Studies 7(2). 55–63.
Zobacz w Google Scholar

Rynkiewicz Agnieszka. 2016. Zaburzenia ze spektrum autyzmu u dziewcząt. Różnice międzypłciowe w obrazie klinicznym oraz współistniejąca psychopatologia. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Urbańczyk Agnieszka. 2021. Utopia jest sprzedawana oddzielnie: Polityczność science fiction w recepcji fanowskiej (na przykładzie „Star Treka”). Kraków. https://doi.org/10.12797/9788381384964 (dostęp: 15.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Vaan Gitta de, Vervloed Mathijs P.J., Peters‑Scheffer Nienke, Gent Tiejo van. 2016. “Behavioural Assessment of Autism Spectrum Disorders in People with Multiple Disabilities”. Journal of Intellectual Disability Research nr 60(2). 101–112. https://doi.org/10.1111/jir.12206 (dostęp: 21.06.2024).
Zobacz w Google Scholar

World Health Organization. 2021. ICD-11: International classification of diseases (11th revision). http://id.who.int/icd/entity/437815624 (dostęp: 9.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

Zuckerman Katharine E., Lindly Olivia J., Reyes Nuri M., Chavez Alison E., Macias Kristy, Smith Kathryn N., Reynolds Ann. 2017. “Disparities in Diagnosis and Treatment of Autism in Latino and Non‑Latino White Families”. Pediatrics nr 139(5). e20163010. https://doi.org/10.1542/peds.2016-3010 (dostęp: 27.05.2024).
Zobacz w Google Scholar

FlashForward: Przebłysk jutra (FlashForward), twórcy: Brannon Braga, David S. Goyer, 2009–2010.
Zobacz w Google Scholar

Glamorous, twórca: Jordon Nardino, 2023.
Zobacz w Google Scholar

Glee, twórcy: Ryan Murphy, Brad Flachuk, Ian Brennan, 2009–2015.
Zobacz w Google Scholar

Star Trek: Discovery, twórcy: Bryan Fuller, Alex Kurtzman, 2017.
Zobacz w Google Scholar

Star Trek: Następne pokolenie (Star Trek: The Next Generation), twórca: Gene Roddenberry, 1987–1994.
Zobacz w Google Scholar

Star Trek: Picard, twórcy: Akiva Goldsman, Michael Chabon, Kirsten Beyer, Alex Kurtzman, 2020–2023.
Zobacz w Google Scholar

Star Trek: Seria animowana (Star Trek: The Animated Series), twórca: Gene Roddenberry, 1973–1974.
Zobacz w Google Scholar

Star Trek: Seria oryginalna (Star Trek: The Original Series), twórca: Gene Roddenberry, 1966–1969.
Zobacz w Google Scholar

Star Trek: Stacja kosmiczna (Star Trek: Deep Space Nine), twórcy: Rick Berman, Michael Piller, 1993–1999.
Zobacz w Google Scholar

Star Trek: Strange New Worlds, twórcy: Akiva Goldsman, Alex Kurtzman, Jenny Lumet, 2022.
Zobacz w Google Scholar

Star Trek: Voyager, twórcy: Rick Berman, Michael Piller, Jeri Taylor, 1995–2001.
Zobacz w Google Scholar

Teoria Wielkiego Podrywu (The Big Bang Theory), twórcy: Chuck Lorre, Bill Prady, 2007–2017.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.