Abstrakt
Artykuł jest refleksją wokół wystawy pt. Ersatz, która odbyła się w Muzeum Etnograficznym w Krakowie. Subiektywna, twórcza interpretacja fragmentarycznego materiału archiwalnego poprzez opowiedzenie historii na nowo, w ramach odkrywania i rekonstrukcji indywidualnych historii (mikrohistorii) połączonych z historią powszechną, proponowana jest jako krytyczny model renegocjacji współobecności postpamięci z pamięcią autobiograficzną, historii z tożsamością współczesną. Projekt zrealizowany przy współpracy kuratorskiej Katarzyny Szydłowskiej, Konrada Schillera i Ewy Rossal (MEK).Bibliografia
Assmann Jan, and John Czaplicka. 1995. “Collective Memory and Cultural Identity”. New German Critique (65) : 125–133.
Zobacz w Google Scholar
Barthes Roland. 2000. Camera Lucida. London: Vintage.
Zobacz w Google Scholar
Bhabha Homi K. 2007. The Location of Culture. London; New York: Routledge.
Zobacz w Google Scholar
Boym Svetlana. 2002. The Future of Nostalgia. New York: Basic Books.
Zobacz w Google Scholar
Derrida Jacques. 1998. Archive Fever: A Freudian Impression. University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar
Foster Hal. 1996. The Artist as Ethnographer. In The Return of the Real. The Avant-garde at the End of the Century. Cambridge, MA; London: The MIT Press.
Zobacz w Google Scholar
Foster Hal. 2004. An Archival Impulse. October (110) : 3–22. MA: MIT Press.
Zobacz w Google Scholar
Foucault Michel. 2002. The Statement and the Archive. In The Archaeology of Knowledge, A.M. Sheridan Smith (trans.). London: Routledge.
Zobacz w Google Scholar
Sontag Susan. 1979. On Photography, London: Penguin. Wyd. pol. Sontag Susan. 1986. O fotografii, Sławomir Magala (przeł.). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Zobacz w Google Scholar
Young James E. 1993. The Texture of Memory – Holocaust Memorials and Meaning. Boston: Yale University Press.
Zobacz w Google Scholar