Abstrakt
Niniejszy tekst poświęcony jest analizie rozwoju środkowoeuropejskiego kina drogi po roku 2004, ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii polskiej i czeskiej. Omawiane przez nas filmy to produkcje polskie Francuski numer (2006, reż. Robert Wichrowski) i Handlarz cudów (2009, reż. Bolesław Pawica, Jarosław Szoda) oraz czeskie Rodzina fundamentem państwa (Rodina je základ státu, 2011, reż. Robert Sedláček) i Buziaczki (Pusinky, 2007, reż. Karin Babinská). Chociaż filmy te do pewnego stopnia podążają utartymi ścieżkami, stawiamy tezę, że równocześnie na różne sposoby nowatorsko wykorzystują one narzędzia kina drogi, odpowiadając na problemy, dylematy i perspektywy Europy Środkowej po 2004 roku.Bibliografia
Bauman Zygmunt. 1996. From Pilgrim to Tourist - or a Short History of Identity. W: Questions of Cultural Identity. Stuart Hall, Paul du Gay (red.). London. 18-36.
Berenda Krzysztof. 2005. „Trwają zdjęcia do Road Movie Mariusza Pujszo”. Filmweb, http://www.filmweb.pl/article/Trwaj%C4%85+zdj%C4%99cia+do+%22Road+Movie%22+Mariusza +Pujszo-24735. (dostęp: 5.02.2016).
Everett Wendy. 2009. „Lost in Transition? The European Road Movie, or a Genre Adrift in the Cosmos”. Literature/Film Quarterly t. 37, nr 3. 165-175.
Gott Michael. 2012. „Borderless Possibilities, Hesitant Voyagers: Mapping Identity in Three post-1989 Czech Road Movies”. Studies in Eastern European Cinema t. 3, nr 1. 7-22.
Gott Michael. 2016. French-Language Road Cinema: Borders, Diasporas, Migration and ‘New Europe’. Edinburgh.
Gott Michael, Schilt Thibaut. 2013. Introduction. W: Open Roads, Closed Borders: The Contemporary French-Language Road Movie. Michael Gott, Thibaut Schilt (red.). Bristol. 1-17.
Hanáková Petra. 2013. Staying Home and Safe: Czech Cinema and the Refusal to Be Transnational. W: European Cinema after the Wall: Screening East-West Mobility. Leen Engelen, Kris Van Heuckelom (red.). Lanham, MD. 113-124.
Laderman David. 2002. Driving Visions: Exploring the Road Movie. Austin, TX.
Loshitzky Yosefa. 2010. Screening Strangers: Migration and Diaspora in Contemporary European Cinema. Bloomington.
Mazierska Ewa, Rascaroli Laura. 2006. Crossing New Europe: Postmodern Travel and the European Road Movie. London.
Moser Walter. 2008. „Le road movie: Un genre issu d’une constellation moderne de locomotion et de médiamotion”. Cinémas: Revue d’études Cinématographiques t. 18, nr 2-3. 7-30.
Ostrowska Elżbieta, Rydzewska Joanna. 2007. „Gendered Discourses of Nation(hood) and the West in Polish Cinema”. Studies in European Cinema t. 4, nr 3. 187-198.
Pedersen Sune. 2012. Treading New Paths: Czech and German Postcommunist Road Movies. W: Postcommunist Film - Russia, Eastern Europe and World Culture. Lars Kristensen (red.). New York. 121-133.
Petek Polona. 2010. „Highways, Byways and Dead Ends: Towards a Non-Eurocentric Cosmopolitanism through Yugonostalgia and Slovenian Cinema”. New Review of Film and Television Studies nr 8. 218-232.
Šukaitytė Renata. 2014. Lithuania Redirected: The New Connections, Businesses and Lifestyles on the National Screen. W: East, West and Center. Reframing post-1989
European Cinema. Michael Gott, Thibaut Herzog (red.). Edinburgh. 175-190.
Verstraete Ginette. 2010. Tracking Europe: Mobility, Diaspora and the Politics of Location. Durham, NC.
Wood Jason. 2007. 100 Road Movies. London.
Wyżyński Adam. 2007. Polskie kino wyrusza w drogę. W: Kino polskie po 1989 roku. Piotr Zwierzchowski, Daria Mazur (red.). Bydgoszcz. 123-138.
Bilet na Księżyc. 2013. Jacek Bromski (reż.).
Buziaczki (Pusinky). 2007. Karin Babinská (reż.).
Fanfaron (Il Sorpasso). 1962. Dino Risi (reż.).
Francuski numer. 2006. Robert Wichrowski (reż.).
Gamoń (Le Corniaud). 1965. Gérard Oury (reż.).
Handlarz cudów. 2009. Jarosław Szoda, Bolesław Pawica (reż.).
Jazda (Jízda). 1994. Jan Svěrák (reż.).
Jutro będzie lepiej. 2010. Dorota Kędzierzawska (reż.).
Małe sekrety (Výlet). 2002. Alice Nellis (reż.).
Młode wino (Bobule). 2008. Tomáš Barina (reż.).
Piąta pora roku. 2012. Jerzy Domaradzki (reż.).
Południe-Północ. 2006. Łukasz Karwowski (reż.).
Road-Movie. 2015. Martin Jelínek (reż.).
Rodzina fundamentem państwa (Rodina je základ státu). 2011. Robert Sedláček (reż.).
Roming. 2007. Jiří Vejdělek (reż.).
Serce, serduszko. 2014. Jan Jakub Kolski (reż.).
Tam, gdzie rosną poziomki (Smultronstället). 1957. Ingmar Bergman (reż.).
Thelma i Louise (Thelma and Louise). 1991. Ridley Scott (reż.).
Wycieczkowicze (Úcastníci zájezdu). 2006. Jiří Vejdělek (reż.).
Znikający punkt (Vanishing Point). 1971. Richard Sarafian (reż.).
Berenda Krzysztof. 2005. „Trwają zdjęcia do Road Movie Mariusza Pujszo”. Filmweb, http://www.filmweb.pl/article/Trwaj%C4%85+zdj%C4%99cia+do+%22Road+Movie%22+Mariusza +Pujszo-24735. (dostęp: 5.02.2016).
Everett Wendy. 2009. „Lost in Transition? The European Road Movie, or a Genre Adrift in the Cosmos”. Literature/Film Quarterly t. 37, nr 3. 165-175.
Gott Michael. 2012. „Borderless Possibilities, Hesitant Voyagers: Mapping Identity in Three post-1989 Czech Road Movies”. Studies in Eastern European Cinema t. 3, nr 1. 7-22.
Gott Michael. 2016. French-Language Road Cinema: Borders, Diasporas, Migration and ‘New Europe’. Edinburgh.
Gott Michael, Schilt Thibaut. 2013. Introduction. W: Open Roads, Closed Borders: The Contemporary French-Language Road Movie. Michael Gott, Thibaut Schilt (red.). Bristol. 1-17.
Hanáková Petra. 2013. Staying Home and Safe: Czech Cinema and the Refusal to Be Transnational. W: European Cinema after the Wall: Screening East-West Mobility. Leen Engelen, Kris Van Heuckelom (red.). Lanham, MD. 113-124.
Laderman David. 2002. Driving Visions: Exploring the Road Movie. Austin, TX.
Loshitzky Yosefa. 2010. Screening Strangers: Migration and Diaspora in Contemporary European Cinema. Bloomington.
Mazierska Ewa, Rascaroli Laura. 2006. Crossing New Europe: Postmodern Travel and the European Road Movie. London.
Moser Walter. 2008. „Le road movie: Un genre issu d’une constellation moderne de locomotion et de médiamotion”. Cinémas: Revue d’études Cinématographiques t. 18, nr 2-3. 7-30.
Ostrowska Elżbieta, Rydzewska Joanna. 2007. „Gendered Discourses of Nation(hood) and the West in Polish Cinema”. Studies in European Cinema t. 4, nr 3. 187-198.
Pedersen Sune. 2012. Treading New Paths: Czech and German Postcommunist Road Movies. W: Postcommunist Film - Russia, Eastern Europe and World Culture. Lars Kristensen (red.). New York. 121-133.
Petek Polona. 2010. „Highways, Byways and Dead Ends: Towards a Non-Eurocentric Cosmopolitanism through Yugonostalgia and Slovenian Cinema”. New Review of Film and Television Studies nr 8. 218-232.
Šukaitytė Renata. 2014. Lithuania Redirected: The New Connections, Businesses and Lifestyles on the National Screen. W: East, West and Center. Reframing post-1989
European Cinema. Michael Gott, Thibaut Herzog (red.). Edinburgh. 175-190.
Verstraete Ginette. 2010. Tracking Europe: Mobility, Diaspora and the Politics of Location. Durham, NC.
Wood Jason. 2007. 100 Road Movies. London.
Wyżyński Adam. 2007. Polskie kino wyrusza w drogę. W: Kino polskie po 1989 roku. Piotr Zwierzchowski, Daria Mazur (red.). Bydgoszcz. 123-138.
Bilet na Księżyc. 2013. Jacek Bromski (reż.).
Buziaczki (Pusinky). 2007. Karin Babinská (reż.).
Fanfaron (Il Sorpasso). 1962. Dino Risi (reż.).
Francuski numer. 2006. Robert Wichrowski (reż.).
Gamoń (Le Corniaud). 1965. Gérard Oury (reż.).
Handlarz cudów. 2009. Jarosław Szoda, Bolesław Pawica (reż.).
Jazda (Jízda). 1994. Jan Svěrák (reż.).
Jutro będzie lepiej. 2010. Dorota Kędzierzawska (reż.).
Małe sekrety (Výlet). 2002. Alice Nellis (reż.).
Młode wino (Bobule). 2008. Tomáš Barina (reż.).
Piąta pora roku. 2012. Jerzy Domaradzki (reż.).
Południe-Północ. 2006. Łukasz Karwowski (reż.).
Road-Movie. 2015. Martin Jelínek (reż.).
Rodzina fundamentem państwa (Rodina je základ státu). 2011. Robert Sedláček (reż.).
Roming. 2007. Jiří Vejdělek (reż.).
Serce, serduszko. 2014. Jan Jakub Kolski (reż.).
Tam, gdzie rosną poziomki (Smultronstället). 1957. Ingmar Bergman (reż.).
Thelma i Louise (Thelma and Louise). 1991. Ridley Scott (reż.).
Wycieczkowicze (Úcastníci zájezdu). 2006. Jiří Vejdělek (reż.).
Znikający punkt (Vanishing Point). 1971. Richard Sarafian (reż.).
Downloads
Download data is not yet available.