W teatrze virtual reality Krzysztofa Garbaczewskiego
PDF

Słowa kluczowe

Krzysztof Garbaczewski
virtual reality
new media
contemporary theatre Krzysztof Garbaczewski
nowe media
virtual reality
teatr współczesny

Jak cytować

Pogonowicz, J. (2023). W teatrze virtual reality Krzysztofa Garbaczewskiego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 15(3), 67–75. https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.6

Abstrakt

Teatr Krzysztofa Garbaczewskiego jest przepełniony mediami oraz nowymi technologiami. Reżyser twórczo korzysta z kamer, ekranów, a obecnie także z virtual reality. Wraz z grupą Dream Adoption Society (DAS), którą założył w 2017 roku, Garbaczewski realizował intermedialne projekty. VR i AR stały się nieodłącznym elementem bądź całą przestrzenią ostatnich spektakli studia DAS oraz Krzysztofa Garbaczewskiego. Omówiony w artykule spektakl Sen nocy letniej (2022) został zrealizowany właśnie z wykorzystaniem VR‑ u: na scenie pojawił się aktor cyborg, który wraz z widzem doświadczał nowej rzeczywistości.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.6
PDF

Bibliografia

Bakke Monika. 2012. Bio‑ transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Balme Christopher. 2007. „Zastępcze sceny: teatr, performens i wyzwania nowych mediów”. Ewa Partyga (tłum.). Dialog 12. 150–164.
Zobacz w Google Scholar

Berestecka Anna. 2010. Wątroba. Słownik polskiego teatru po 1997 roku. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Debord Guy. 2013 Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Mateusz Kwaterko (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Domańska Ewa. 2013. „Humanistyka ekologiczna”. Teksty Drugie 1–2. 13–32.
Zobacz w Google Scholar

Dorak‑ Wojakowska Lilianna. 2015. Teatr i nowe media: specyfika i wzajemne zależności. W: Bogusława Bodzioch‑ Bryła, Lilianna Dorak Wojakowska, Michał Kaczmarczyk, Adam Regiewicz. Przepływy, protezy, przedłużenia… Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku. Kraków. 263–325.
Zobacz w Google Scholar

Fischer‑ Lichte Erika. 2008. Estetyka performatywności. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera (przeł). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Fromm Erich. 1996. Serce człowieka. Jego niezwykła zdolność do dobra i zła. Robert Saciuk (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Geertz Clifford. 2005. Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Piechaczek Maria (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Grotowski Jerzy. 2013. Teksty zebrane. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Haraway Donna. 2003. Manifest Cyborgów. Ewa Majewska, Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Haraway Donna. 2016. Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Durham.
Zobacz w Google Scholar

Hołyst Brunon. 2014. Zagrożenia ładu społecznego. T. 2. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Katafiasz Olga. 2022. Nieprzystawalność. Teatralny.pl. https://teatralny.pl/recenzje/nieprzystawalnosc,3571.html [dostęp: 12.5.2023].
Zobacz w Google Scholar

Kopaliński Władysław. 1985. Słownik mitów i tradycji kultury. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kornaś Tadeusz. 2004. Włodzimierz Staniewski i Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Lacan Jacques. 1960. Écrits. Paris.
Zobacz w Google Scholar

Lasch Christopher. 1991. The Culture of Narcissism: American Life in An Age of Diminishing Expectations, New York.
Zobacz w Google Scholar

Niedurny Katarzyna. 2017. Polski VR, wywiad z Garbaczewskim Krzysztofem. Dwutygodnik 225, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7490-polski-vr.html [dostęp: 19.08.2023].
Zobacz w Google Scholar

Niziołek Grzegorz. 2008. Anty‑ Jung, „e teatr.pl” 1.04.2008, https://e-teatr.pl/anty-jung-a104436 [dostęp: 3.2.2023].
Zobacz w Google Scholar

Obarska Marcelina. 2018. Krzysztof Garbaczewski: Trafić z VR‑ em pod strzechy. [wywiad]. „Culture”. https://culture.pl/pl/artykul/krzysztof-garbaczewski-trafic-z-vr-em-pod-strzechy-wywiad/ dostęp: 12.5.2022].
Zobacz w Google Scholar

Pawłowski Roman. 2016. „Energia. Wywiad z Krzysztofem Garbaczewskim”. Notatnik Teatralny 82. 52–61.
Zobacz w Google Scholar

Souriau Étienne. 1987. „Sześcian i kula”. Kolankiewicz Leszek (przeł.). Dialog 6. 135–142.
Zobacz w Google Scholar

Szpunar Magdalena. 2014. „Od narcyzmu jednostki do kultury narcyzmu”. Kultura – Media – Teologia nr 18. 106–116.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.