Abstract
The theater of Krzysztof Garbaczewski is filled with media and new technologies. The director creatively uses cameras, screens, and virtual reality. Together with the Dream Adoption Society (DAS) group, which he founded in 2017, Garbaczewski realized intermedial projects. VR and AR have become an integral part or even the entire space of DAS’s and Krzysztof Garbaczewski’s recent performances. The discussed A Midsummer Night’s Dream (2022) was created using VR technology. An actor‑ cyborg appears on stage, experiencing a new reality together with the audience.
References
Bakke Monika. 2012. Bio‑ transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań.
View in Google Scholar
Balme Christopher. 2007. „Zastępcze sceny: teatr, performens i wyzwania nowych mediów”. Ewa Partyga (tłum.). Dialog 12. 150–164.
View in Google Scholar
Berestecka Anna. 2010. Wątroba. Słownik polskiego teatru po 1997 roku. Warszawa.
View in Google Scholar
Debord Guy. 2013 Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Mateusz Kwaterko (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Domańska Ewa. 2013. „Humanistyka ekologiczna”. Teksty Drugie 1–2. 13–32.
View in Google Scholar
Dorak‑ Wojakowska Lilianna. 2015. Teatr i nowe media: specyfika i wzajemne zależności. W: Bogusława Bodzioch‑ Bryła, Lilianna Dorak Wojakowska, Michał Kaczmarczyk, Adam Regiewicz. Przepływy, protezy, przedłużenia… Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku. Kraków. 263–325.
View in Google Scholar
Fischer‑ Lichte Erika. 2008. Estetyka performatywności. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera (przeł). Kraków.
View in Google Scholar
Fromm Erich. 1996. Serce człowieka. Jego niezwykła zdolność do dobra i zła. Robert Saciuk (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Geertz Clifford. 2005. Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Piechaczek Maria (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Grotowski Jerzy. 2013. Teksty zebrane. Warszawa.
View in Google Scholar
Haraway Donna. 2003. Manifest Cyborgów. Ewa Majewska, Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Haraway Donna. 2016. Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Durham.
View in Google Scholar
Hołyst Brunon. 2014. Zagrożenia ładu społecznego. T. 2. Warszawa.
View in Google Scholar
Katafiasz Olga. 2022. Nieprzystawalność. Teatralny.pl. https://teatralny.pl/recenzje/nieprzystawalnosc,3571.html [dostęp: 12.5.2023].
View in Google Scholar
Kopaliński Władysław. 1985. Słownik mitów i tradycji kultury. Warszawa.
View in Google Scholar
Kornaś Tadeusz. 2004. Włodzimierz Staniewski i Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Kraków.
View in Google Scholar
Lacan Jacques. 1960. Écrits. Paris.
View in Google Scholar
Lasch Christopher. 1991. The Culture of Narcissism: American Life in An Age of Diminishing Expectations, New York.
View in Google Scholar
Niedurny Katarzyna. 2017. Polski VR, wywiad z Garbaczewskim Krzysztofem. Dwutygodnik 225, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7490-polski-vr.html [dostęp: 19.08.2023].
View in Google Scholar
Niziołek Grzegorz. 2008. Anty‑ Jung, „e teatr.pl” 1.04.2008, https://e-teatr.pl/anty-jung-a104436 [dostęp: 3.2.2023].
View in Google Scholar
Obarska Marcelina. 2018. Krzysztof Garbaczewski: Trafić z VR‑ em pod strzechy. [wywiad]. „Culture”. https://culture.pl/pl/artykul/krzysztof-garbaczewski-trafic-z-vr-em-pod-strzechy-wywiad/ dostęp: 12.5.2022].
View in Google Scholar
Pawłowski Roman. 2016. „Energia. Wywiad z Krzysztofem Garbaczewskim”. Notatnik Teatralny 82. 52–61.
View in Google Scholar
Souriau Étienne. 1987. „Sześcian i kula”. Kolankiewicz Leszek (przeł.). Dialog 6. 135–142.
View in Google Scholar
Szpunar Magdalena. 2014. „Od narcyzmu jednostki do kultury narcyzmu”. Kultura – Media – Teologia nr 18. 106–116.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura