Kultury i narracje audialne w ujęciu neurokognitywno‑rozwojowym i relacyjno-funkcjonalnym. W stronę użytkownika
PDF

Słowa kluczowe

kultury audialne
narracje audialne
kompetencje audialne
kulturoznawstwo medialne
procesy poznawcze audio cultures
audio narratives
audio competencies
media cultural studies
cognitive processes

Jak cytować

Ogonowska, A. (2024). Kultury i narracje audialne w ujęciu neurokognitywno‑rozwojowym i relacyjno-funkcjonalnym. W stronę użytkownika. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 16(3), 5–15. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/11357

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie wybranych ujęć w badaniu kultur i narracji audialnych. Mogą one przyczynić się do projektowania i wdrażania bardziej efektywnych projektów edukacyjnych oraz badań naukowych służących pogłębianiu kompetencji audialnych w odniesieniu do specyficznych grup użytkowników i odbiorców mediów. Wspomniane kompetencje audialne są postrzegane jako typ kompetencji kulturowych i medialnych, a zarazem kompetencji poznawczych. Ich rozwój i doskonalenie uwarunkowane są czynnikami rozwojowymi, środowiskowymi i kulturowymi, a rzeczywisty poziom wpływa na strategie korzystania z zastanych przekazów audialnych, a zarazem na tworzenie nowych przekazów przy wykorzystaniu technologii oraz funkcjonalności nowomedialnych środowisk cyfrowych. W artykule skontrastowano dwa podejścia do badania tytułowych kultur i narracji: podejście skoncentrowane na przekazach i mediach (media centered approach) w relacji do podejścia skoncentrowanego na ich użytkownikach (user‑media centered approach). Każde z proponowanych ujęć: neurokognitywno‑ rozwojowe i relacyjno funkcjonalne wyznacza z kolei specyficzną perspektywę badania użytkowników i współtwórców kultur oraz narracji medialnych, a ich zastosowanie we wspomnianych badaniach i projektach przyczynia się do lepszego rozumienia mechanizmów odbioru, interpretacji oraz wytwarzania narracji audialnych we współczesnych przestrzeniach kulturowych.

PDF

Bibliografia

Bauman Zygmunt. 2007. Liquid Life. Cambridge–Malden.
Zobacz w Google Scholar

Bourriaud Nicolas. 2012. Estetyka relacyjna. Łukasz Białkowski (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Cieszyńska‑ Rożek Jagoda. 2018. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Słuch. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Cieszyńska‑ Rożek Jagoda, Sedivy Mączka Katarzyna. 2017. Metoda Krakowska: stymulacja funkcji słuchowych. W: Mózg, język, komunikacja. Jagoda Cieszyńska‑ Rożek, Katarzyna Sedivy‑ Mączka (red.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Dant Tim. 2007. Kultura materialna w rzeczywistości społecznej: wartości, działania, style życia. Janusz Barański (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Filiciak Mirosław, Mazurek Paweł, Growiec Katarzyna. 2013. Korzystanie z mediów a podziały społeczne. Kompetencje medialne Polaków w ujęciu relacyjnym. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Francuz Piotr (red.). 2007. Obrazy w umyśle: studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Gibson James. 1977. The Theory of Affordances. In Perceiving, Acting, and Knowing.
Zobacz w Google Scholar

Robert Shaw, John Bransford (eds.). London.
Zobacz w Google Scholar

Goodman Norman. 2001. Wstęp do socjologii. Janusz Ruszkowski i inni (przeł.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Gwóźdź Andrzej. 2010. W stronę medioznawstwa jako kulturoznawstwa albo ku ogólnej teorii mediów obrazowych. W: Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej. Magdalena Kamińska, Piotr Kędziora, Marta Kosińska, Wojciech Chyła (red.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Hooring Susan. 2013. Chasing sound: technology, culture and the art of studio recording from Edison to the LP. Baltimore.
Zobacz w Google Scholar

Jenkins Henry, Ito Mizuko, Boyd Danah. 2016. Participatory culture in a networked era: a conversation on youth, learning, commerce, and politics. Cambridge–Malen.
Zobacz w Google Scholar

Kędziora Piotr. 2020. „Habitus muzyczny a wzorzec słuchania”. Studia Kulturoznawcze 2. 41–53.
Zobacz w Google Scholar

Kołtun Bartłomiej. 2001. Teoria „użytkowania i korzyści” – fazy rozwoju, podstawowe założenia. W: Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne. Bogusława Dobek‑ Ostrowska (red.). Wrocław. 57–70.
Zobacz w Google Scholar

Kornas‑ Biela Dorota. 1998. Z zagadnień psychologii prenatalnej. W: W imieniu dziecka poczętego. Jerzy W. Gałkowski, Janusz Gula (red.). Rzym–Lublin. 56–62.
Zobacz w Google Scholar

Larose Robert. 2010. “The Problem of Media Habits”. Communication Theory 20. 194–222.
Zobacz w Google Scholar

Lniak Agnieszka. 2020. „Ontoestetyka dźwięku i kultura słuchania. Dyskurs metateoretyczny sound studies”. Zagadnienia Rodzajów Literackich LXIII, z. 4. 29–39.
Zobacz w Google Scholar

Maffesoli Michel. 2008. Czas plemion: schyłek indywidualizmu w społeczeństwach. Marta Bucholc (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Misiak Tomasz. 2009. Estetyczne konteksty audiosfery. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Misiak Tomasz. 2010. „Audiosfera w kulturze współczesnej. Próba przybliżenia pojęcia”. Przegląd Kulturoznawczy 1(7). 62–73.
Zobacz w Google Scholar

Moore Brian C.J. 1999. Wprowadzenie do psychologii słyszenia. Aleksander Sęk, Ewa Skrodzka (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Norman Donald A. 1999. “Affordances, Conventions and Design”. Interactions 6(3). 38–43.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2007. Supremacja audialności czy wizualności? O dylematach (użytkowników i badaczy) współczesnej kultury (audio)wizualnej. W: Agnieszka Ogonowska. Między reprezentacją a symulacją. Szkice z socjologii mediów. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2018. Psychologia mediów i komunikowania: wprowadzenie. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2022. Badanie i tworzenie dyskursów medialnych w kontekście poznawczym. Nowe perspektywy edukacji medialnej. W: Współczesne dyskursy medialne. Iwona Hofman, Danuta Kępa‑ Figura (red.). Lublin. 243–260.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2023. „Bez obrazu, czyli seriale audio. Problematyka kreacji świata przedstawionego i jego recepcji”. Studia Filmoznawcze 44. 131–143.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka, Walecka‑ Rynduch Agnieszka. 2024. Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Rowiński Tomasz, Głuskowska Joanna. 2014. „Gratyfikowanie potrzeb przez mass media a poziom kompetencji społecznych”. Studia Psychologica UKSW 14(2). 5–23.
Zobacz w Google Scholar

Rudnicka Patrycja. 2021. Gotowość wobec technologii: konteksty, definicja i pomiar. Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Schafer Raymond Murray. 2010. Muzyka środowiska. W: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. Christoph Cox, Daniel Warner (red.). Julian Kutyła (przeł.). Gdańsk. 52–63.
Zobacz w Google Scholar

Smith Jacob. 2015. Eco‑ Sonic Media. Berkley.
Zobacz w Google Scholar

Spinelli Martin, Dann Lance. 2019. Podcasting: the audio media revolution. London.
Zobacz w Google Scholar

Sztompka Piotr. 2016. Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Trzebiński Jerzy (red.). 2002. Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Turska‑ Kawa Agnieszka. 2011. Poczucie alienacji a użytkowanie mediów. W poszukiwaniu nowych obszarów zastosowania teorii użytkowania i gratyfikacji. Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Welsch Wolfgang. 2001. Na drodze do kultury słyszenia? W: Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”. Eugeniusz Wilk (red). Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.