Abstrakt
Będąc w przeważającej mierze państwem katolickim, a zarazem rządzonym w latach 2015–2023 przez prawicową partię Prawo i Sprawiedliwość, Polska przyjęła dość konserwatywne stanowisko wobec osób LGBT+. Homonegatywność weszła do głównego nurtu dyskursu politycznego, a „gender” uznawany jest za niebezpieczną ideologię. Te same uwarunkowania polityczne wzmocniły również negatywne nastawienie do muzułmanów i doprowadziły do wzrostu islamofobii. Celem artykułu jest analiza postaw polskich konwertytek na islam wobec osób LGBT+, a konkretnie postaw przeciwstawiających się homonegatywności. Aby pogodzić swoją religię i akceptację dla osób LGBT+, polskie muzułmanki wdrażają strategie, które łączą krytyczne podejście do szari’atu ze świeckim podejściem do nieingerencji w sprawy innych ludzi. Co więcej, wiele polskich muzułmanek dostrzega podobieństwa między byciem muzułmanką a osobą LGBT+ w Polsce, ponieważ obie role społeczne mają ten sam kontekst wykluczenia i dyskryminacji.
Bibliografia
Bachryj‑ Krzywaźnia Maciej. 2016. „Był sobie gender…” Kategoria gender w dyskursie „Gościa Niedzielnego” – analiza pola semantycznego i analiza aktantowa. Politeja. no. 13(43). 346.
Zobacz w Google Scholar
Bobako Monika. 2012/2013. „Islamofobia – między „krytyką religii” a rasizmem kulturowym”. Recykling idei, no. 14.
Zobacz w Google Scholar
Bobako Monika. 2017. Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Cervantes‑ Altamirano Eren. 2013. Islamic Feminism and the Challenges of Gender, Sexuality and LGBTQ Rights in Contemporary Islam. The International Journal of Religion and Spirituality in Society. no. 2.
Zobacz w Google Scholar
Cuthbertson Kenneth. 1996. Coming out/Conversion: An Exploration of Gay Religious Experience. The Journal of Men’s Studies. no. 4(3).
Zobacz w Google Scholar
Edsall Nicholas. 2006. Towards Stonewall. Homosexuality and Society in the Modern Western World. University of Virginia Press.
Zobacz w Google Scholar
El‑ Rouayheb Khaled. 2005. Before Homosexuality in the Arab Islamic World, 1500–1800. London.
Zobacz w Google Scholar
Esack Farid, Mahomed Nadeem. 2011. Sexual Diversity, Islamic Jurisprudence and Sociality. Journal of Religion and Gender in Africa. no. 17(2).
Zobacz w Google Scholar
Esack Farid, Mahomed Nadeem. 2016. Queer Muslims: Between Orthodoxy, Secularism and the Struggle for Acceptance. Theology & Sexuality. no. 22(1–2).
Zobacz w Google Scholar
Foucault Michel. 1990. The History of Sexuality. New York.
Zobacz w Google Scholar
Górak‑ Sosnowska Katarzyna, Pachocka Marta. 2019. Inventing the Muslim Other in Poland (and why does it differ from Western Europe). In: Muslim minorities and the refugee crisis in Europe. Katarzyna Górak‑ Sosnowska, Jan Misiuna, Marta Pachocka (eds.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Górska Ewa. 2020. Współczesna dynamika prawa muzułmańskiego wobec problemów bioetycznych. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Hall Dorota. 2013. Religia i nieheteroseksualność: stan debaty akademickiej i wybrane wątki badań prowadzonych w Polsce. Studia Socjologiczne. no. 3(210).
Zobacz w Google Scholar
Jaspal Rusi, Cinnirella Marco. 2010. Coping with potentially incompatible identities: Accounts of religious, ethnic, and sexual identities from British Pakistanis who identify as Muslim and gay. British Journal of Social Psychology. no. 49(4).
Zobacz w Google Scholar
Khan Badruddin. 2009. Longing, not belonging, and living in fear. In: Islam and Homosexuality. Samar Habib (ed.). Santa Barbara, USA.
Zobacz w Google Scholar
Komisja Europejska. 2019. Eurobarometer on the social acceptance of LGBTIQ people in the EU. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/combatting-discrimination/lesbian-gay-bi-trans-and-intersex-equality/eurobarometer-social-acceptance-lgbtiq-people-eu-2019_en (access: 18.11.2024).
Zobacz w Google Scholar
Kugle Scott. 2010. Homosexuality in Islam: Critical Reflection on Gay, Lesbian, and Transgender Muslims. Oxford.
Zobacz w Google Scholar
Leśniczak Rafał. 2020. Patriotyzm, homofobia i nietolerancja a wizerunek społeczności LGBT+ w polskich tygodnikach katolickich w kontekście marszów równości w 2019 r. Zeszyty Prasoznawcze. no. 63(3). 119.
Zobacz w Google Scholar
Mahomed Nadeem. 2016. Queer Muslims: between orthodoxy, secularism and the struggle for acceptance. Theology & Sexuality. no. 22(1–2).
Zobacz w Google Scholar
Murray Stephen, Roscoe Will. (Eds.). 1997. Islamic Homosexualities: Culture, History, and Literature. New York.
Zobacz w Google Scholar
Najmabadi Afsaneh. 2005. Women With Mustaches and Men Without Beards: Gender and Sexual Anxieties of Iranian Modernity. Berkeley.
Zobacz w Google Scholar
Pawłowicz Jacek. 2012. Ideologia gender realnym zagrożeniem dla małżeństwa i rodziny. Teologia i Moralność. no. 12. 139.
Zobacz w Google Scholar
Pellat Charles. 1983. Liwāṭ. In: The Encyclopedia of Islam, vol. V. Clifford Edmund Bosworth, Emeri van Donzel, Bernard Lewis, Charles Pellat (eds.). Leiden.
Zobacz w Google Scholar
Piela Anna, Łukjanowicz Anna. 2018. Islamophobia in Poland: National Report 2017. In: Enes Bayraklı, Farid Hafez (Eds.), European Islamophobia Report 2017. Istanbul.
Zobacz w Google Scholar
Rahman Fazlur. 1965. The concept of hadd in Islamic law. Islamic Studies. no. 4(3). 237–251.
Zobacz w Google Scholar
Rahman Momin, Valliani Ayesha. 2016. Challenging the opposition of LGBT identities and Muslim cultures: Initial research on the experiences of LGBT Muslims in Canada. Theology & Sexuality. no. 22(1–2). 83.
Zobacz w Google Scholar
Scovil Jonathan. 2021. Stosunek Polaków do osób homoseksualnych. Komunikat z badań, 121. CBOS. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Thompson Katrina Daly. 2020. Becoming Muslims with a „Queer Voice”: Indexical Disjuncture in the Talk of LGBT Members of the Progressive Muslim Community. Journal of Linguistic Anthropology. no. 30(1). 127.
Zobacz w Google Scholar
Winiewski Mikołaj. 2017. Mowa nienawiści, mowa propagandy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Zanghellini Aleardo. 2010. Neither Homophobic nor (hetero)sexually pure: contextualizing Islam’s objections to same‑ sex sexuality. In: Islam and Homosexuality. Samar Habib (ed.). Santa Barbara, USA.
Zobacz w Google Scholar
Zollner Barbara. 2009. Mithliyyun or Lutiyyun? Neoorthodoxy and the Debate on the Unlawfulness of Same‑ Sex Relations in Islam. In: Islam and Homosexuality. Samar Habib (ed.). Santa Barbara, USA.
Zobacz w Google Scholar

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura