Plakat filmowy jako forma komunikacji marketingowej
PDF

Słowa kluczowe

plakat filmowy
strategia marketingowa
estetyka w marketingu
a film poster
marketing strategy
aesthetics in marketing

Jak cytować

Smyczyńska, A. (2014). Plakat filmowy jako forma komunikacji marketingowej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 2, 113–125. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1579

Abstrakt

Film poster as a form of marketing communication

The aim of the article is to investigate a film poster as a marketing message in 1990-2010. 1990 marks a borderline in Polish culture. However, after years of monopoly, Polish films disappeared from cinemas. Thus, there has been a necessity to face the competitors i.e. US films. The point is not only in quality of the film art itself, attractive topics, better technical quality, but also - considering the ruthless laws of the market - in more intensive endeavors to promote Polish films. The poster is the most common advertising form of the film art and an important part of its marketing strategy. The paper is an attempt to present how the film poster has been functioning since 1990s, how it has played its marketing mission, what instruments have been used and how it has presented the film content. Contemporary film posters function like advertisements of products and services related to free time. They offer experience. Through the schemes applied they relate to emotions, which is justified from the marketing point of view. Poster representation of the film is an iconographic abbreviation of emotions that it offers. A potential viewer can usually read without major problems the author’s intensions and while watching the advertisement she/he chooses the emotions that she/he would like to experience. The promise of the experience is constructed and offered by means of pictures and words in a particular style. The author shows that although the poster is a complex phenomenon it is also standardized, which is helpful in creating a clear advertising message. A successful poster arises desire to buy goods or services. It follows the basic AIDA marketing principles. With the help of iconographic layer of picture and typography, the designer constructs a defined image directed at the target audience. At present, the poster is mostly rather an advertisement. Just like a commercial related to the brand it advertises, the film poster is consistent with the type of film. Thus, the film poster implies what the viewer can expect.

PDF

Bibliografia

Barthes R. (1970), Mitologie, w: Mit i znak, wybór i słowo wstępne J. Błoński, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Barthes R. (1985), Retoryka obrazu, „Pamiętnik Literacki” nr 3.
Zobacz w Google Scholar

Bernstein D. (2004), Billboard, przeł. E. Ciszkowska, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Bogunia-Borowska M. (2004), Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Bojko S. (1971), Polska sztuka plakatu. Początki i rozwój po 1939 roku, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Fiske J. (1998), Wprowadzenie do badan nad komunikowaniem, przeł. A. Górczak, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Folga-Januszewska D. (2009), Ach! Plakat filmowy w Polsce, Olszanica.
Zobacz w Google Scholar

Gwóźdź A. red. (1994), Po kinie, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Giżycki M. (2005), Mit plakatu, w: Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane Profesor Marii Poprzęckiej, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kall J. (2002), Reklama, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kamekura Y. (1993), Polskie plakaty – cichy głos ludzkości, w: 100 lat polskiej sztuki plakatu, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Kisielewski A. (1999), Sztuka i reklama. Relacje między sztuką i kulturą, Białystok.
Zobacz w Google Scholar

Knorowski M. (2009), Efekt zwierciadlany, w: Pierwsze półwiecze polskiego plakatu 1900–1950, red. P. Rudziński, Lublin.
Zobacz w Google Scholar

Krampen M. (1991), O semiotyce plakatów polskich, w: Semiotyka wczoraj i dziś, pod red. J. Pelca i L. Koja, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Krzystofek K. (1997), Prawa globalnej cyrkulacji mediów, w: Sztuka i kultura u progu XXI wieku, red. S. Krzemień-Ojak, Białystok.
Zobacz w Google Scholar

Lipiński E. (1990), Pamiętniki, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Lubelski T. (2009), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Międzynarodowy Salon Plakatu Filmowego, Łódź 1989=International Salon of film Poster, Lodz 1989 / [red. Katalogu K. Kuczyńska], Łódź.
Zobacz w Google Scholar

Mistrzowie plakatu i ich uczniowie (2008), koncepcja, wybór prac i teksty Z. Schubert, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Polski plakat filmowy 1947–1967 (1969), oprac. Z. Schubert, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Rzepińska M. (1989), Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. 1, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Schmitt B., Simonson A. (1997), Estetyka w marketingu. Strategiczne zarządzanie markami, tożsamością i wizerunkiem firmy, przeł. M. Bernacki, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Soulages F. (2007), Estetyka fotografii. Strata i zysk, przeł. B. Mytych-Frajter, W. Frajter, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Więckowska-Lazar J. (1972), Symboliczny język plakatu, „Studia Estetyczne” t. IX.
Zobacz w Google Scholar

Zeegenicrush L. (2008), Twórcze ilustrowanie, przeł. J. Hübner-Wojciechowska, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

www.filmpolski.pl [dostęp 09–11.2010]
Zobacz w Google Scholar

http://www.google.pl/search?hl=pl&source=hp&q=parateksty&aq=1&aqi=g2&aql=&oq=paratek&gs_rfai= [dostęp 7.11.2010]
Zobacz w Google Scholar

http://mfiles.pl/pl/index.php/Model_AIDA [dostęp 7.11.2010]
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.