Plakat filmowy jako forma komunikacji marketingowej
PDF (Język Polski)

How to Cite

Smyczyńska, A. (2014). Plakat filmowy jako forma komunikacji marketingowej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 2, 113–125. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1579

Abstract

Film poster as a form of marketing communication

The aim of the article is to investigate a film poster as a marketing message in 1990-2010. 1990 marks a borderline in Polish culture. However, after years of monopoly, Polish films disappeared from cinemas. Thus, there has been a necessity to face the competitors i.e. US films. The point is not only in quality of the film art itself, attractive topics, better technical quality, but also - considering the ruthless laws of the market - in more intensive endeavors to promote Polish films. The poster is the most common advertising form of the film art and an important part of its marketing strategy. The paper is an attempt to present how the film poster has been functioning since 1990s, how it has played its marketing mission, what instruments have been used and how it has presented the film content. Contemporary film posters function like advertisements of products and services related to free time. They offer experience. Through the schemes applied they relate to emotions, which is justified from the marketing point of view. Poster representation of the film is an iconographic abbreviation of emotions that it offers. A potential viewer can usually read without major problems the author’s intensions and while watching the advertisement she/he chooses the emotions that she/he would like to experience. The promise of the experience is constructed and offered by means of pictures and words in a particular style. The author shows that although the poster is a complex phenomenon it is also standardized, which is helpful in creating a clear advertising message. A successful poster arises desire to buy goods or services. It follows the basic AIDA marketing principles. With the help of iconographic layer of picture and typography, the designer constructs a defined image directed at the target audience. At present, the poster is mostly rather an advertisement. Just like a commercial related to the brand it advertises, the film poster is consistent with the type of film. Thus, the film poster implies what the viewer can expect.

PDF (Język Polski)

References

Barthes R. (1970), Mitologie, w: Mit i znak, wybór i słowo wstępne J. Błoński, Warszawa.
View in Google Scholar

Barthes R. (1985), Retoryka obrazu, „Pamiętnik Literacki” nr 3.
View in Google Scholar

Bernstein D. (2004), Billboard, przeł. E. Ciszkowska, Warszawa.
View in Google Scholar

Bogunia-Borowska M. (2004), Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej, Kraków.
View in Google Scholar

Bojko S. (1971), Polska sztuka plakatu. Początki i rozwój po 1939 roku, Warszawa.
View in Google Scholar

Fiske J. (1998), Wprowadzenie do badan nad komunikowaniem, przeł. A. Górczak, Wrocław.
View in Google Scholar

Folga-Januszewska D. (2009), Ach! Plakat filmowy w Polsce, Olszanica.
View in Google Scholar

Gwóźdź A. red. (1994), Po kinie, Kraków.
View in Google Scholar

Giżycki M. (2005), Mit plakatu, w: Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane Profesor Marii Poprzęckiej, Warszawa.
View in Google Scholar

Kall J. (2002), Reklama, Warszawa.
View in Google Scholar

Kamekura Y. (1993), Polskie plakaty – cichy głos ludzkości, w: 100 lat polskiej sztuki plakatu, Kraków.
View in Google Scholar

Kisielewski A. (1999), Sztuka i reklama. Relacje między sztuką i kulturą, Białystok.
View in Google Scholar

Knorowski M. (2009), Efekt zwierciadlany, w: Pierwsze półwiecze polskiego plakatu 1900–1950, red. P. Rudziński, Lublin.
View in Google Scholar

Krampen M. (1991), O semiotyce plakatów polskich, w: Semiotyka wczoraj i dziś, pod red. J. Pelca i L. Koja, Wrocław.
View in Google Scholar

Krzystofek K. (1997), Prawa globalnej cyrkulacji mediów, w: Sztuka i kultura u progu XXI wieku, red. S. Krzemień-Ojak, Białystok.
View in Google Scholar

Lipiński E. (1990), Pamiętniki, Warszawa.
View in Google Scholar

Lubelski T. (2009), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice.
View in Google Scholar

Międzynarodowy Salon Plakatu Filmowego, Łódź 1989=International Salon of film Poster, Lodz 1989 / [red. Katalogu K. Kuczyńska], Łódź.
View in Google Scholar

Mistrzowie plakatu i ich uczniowie (2008), koncepcja, wybór prac i teksty Z. Schubert, Warszawa.
View in Google Scholar

Polski plakat filmowy 1947–1967 (1969), oprac. Z. Schubert, Poznań.
View in Google Scholar

Rzepińska M. (1989), Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. 1, Warszawa.
View in Google Scholar

Schmitt B., Simonson A. (1997), Estetyka w marketingu. Strategiczne zarządzanie markami, tożsamością i wizerunkiem firmy, przeł. M. Bernacki, Kraków.
View in Google Scholar

Soulages F. (2007), Estetyka fotografii. Strata i zysk, przeł. B. Mytych-Frajter, W. Frajter, Kraków.
View in Google Scholar

Więckowska-Lazar J. (1972), Symboliczny język plakatu, „Studia Estetyczne” t. IX.
View in Google Scholar

Zeegenicrush L. (2008), Twórcze ilustrowanie, przeł. J. Hübner-Wojciechowska, Warszawa.
View in Google Scholar

www.filmpolski.pl [dostęp 09–11.2010]
View in Google Scholar

http://www.google.pl/search?hl=pl&source=hp&q=parateksty&aq=1&aqi=g2&aql=&oq=paratek&gs_rfai= [dostęp 7.11.2010]
View in Google Scholar

http://mfiles.pl/pl/index.php/Model_AIDA [dostęp 7.11.2010]
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.