Abstrakt
Popularną tendencją, jaką można zaobserwować w marketingu filmowym od 1997 r., jest aktywizowanie widzów i nobilitowanie ich do rangi kreatorów, mających realny wpływ na fabułę bądź osób „wtajemniczonych” - wiedzących więcej o nowej produkcji za pośrednictwem informacji, które pojawiają się na różnych platformach medialnych. Sposoby zaangażowania odbiorcy w dyskurs medialny, towarzyszący działaniom promocyjnym filmu - rozumianego w kategorii produktu marketingowego − można prześledzić na przykładzie dwóch filmów - Blair Witch Project i Mrocznego rycerza. Kampanie te ze względu na innowacyjne podejście do tematu promocji i zaangażowania potencjalnego widza zapisały się jako nietypowe w odniesieniu do marketingu tradycyjnego, przyczyniając się do spektakularnych sukcesów kasowych, pozyskania nowych odbiorców, utworzenia lub poszerzenia istniejących filmowych fanklubów oraz do zmiany w podejściu do marketingu filmowego, który współcześnie te schematy immersyjne poszerza bądź reinterpretuje.Bibliografia
Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. M. Bernatowicz, M. Filiciak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Heath Robert. 2014. Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy. J. Trojnar (przeł.). Sopot.
Zobacz w Google Scholar
Ostrowicki Michał. 2006. Wirtualne realis. Estetyka w epoce elektroniki. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2010. „Mock-documentary” i „faction genre”: wyzwanie dla kina dokumentalnego i paratekstualne gry z widzem. W Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa. A. Gwóźdź (red.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Filmografia
Zobacz w Google Scholar
Daniel Myrick, E. Sánchez. 1999. Blair Witch Project.
Zobacz w Google Scholar
Wingard Adam. 2016. Blair Witch.
Zobacz w Google Scholar
Trachtenberg Dan. 2016. Cloverfield Lane 10.
Zobacz w Google Scholar
Reeves Matt. 2008. Cloverfield.
Zobacz w Google Scholar
Nolan Christopher. 2008. Mroczny rycerz.
Zobacz w Google Scholar