Abstract
Popularną tendencją, jaką można zaobserwować w marketingu filmowym od 1997 r., jest aktywizowanie widzów i nobilitowanie ich do rangi kreatorów, mających realny wpływ na fabułę bądź osób „wtajemniczonych” - wiedzących więcej o nowej produkcji za pośrednictwem informacji, które pojawiają się na różnych platformach medialnych. Sposoby zaangażowania odbiorcy w dyskurs medialny, towarzyszący działaniom promocyjnym filmu - rozumianego w kategorii produktu marketingowego − można prześledzić na przykładzie dwóch filmów - Blair Witch Project i Mrocznego rycerza. Kampanie te ze względu na innowacyjne podejście do tematu promocji i zaangażowania potencjalnego widza zapisały się jako nietypowe w odniesieniu do marketingu tradycyjnego, przyczyniając się do spektakularnych sukcesów kasowych, pozyskania nowych odbiorców, utworzenia lub poszerzenia istniejących filmowych fanklubów oraz do zmiany w podejściu do marketingu filmowego, który współcześnie te schematy immersyjne poszerza bądź reinterpretuje.References
Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. M. Bernatowicz, M. Filiciak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Heath Robert. 2014. Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy. J. Trojnar (przeł.). Sopot.
View in Google Scholar
Ostrowicki Michał. 2006. Wirtualne realis. Estetyka w epoce elektroniki. Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2010. „Mock-documentary” i „faction genre”: wyzwanie dla kina dokumentalnego i paratekstualne gry z widzem. W Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa. A. Gwóźdź (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Filmografia
View in Google Scholar
Daniel Myrick, E. Sánchez. 1999. Blair Witch Project.
View in Google Scholar
Wingard Adam. 2016. Blair Witch.
View in Google Scholar
Trachtenberg Dan. 2016. Cloverfield Lane 10.
View in Google Scholar
Reeves Matt. 2008. Cloverfield.
View in Google Scholar
Nolan Christopher. 2008. Mroczny rycerz.
View in Google Scholar