Selfie w medialnych digitalnych platformach - ukierunkowanie komunikacji marketingowej
PDF

Słowa kluczowe

cyfrowe platformy
marketing
selfie
osobowość
media
fotografia
digital platforms
personality
photography

Jak cytować

Fichnová, K., & Wojciechowski, Łukasz P. (2019). Selfie w medialnych digitalnych platformach - ukierunkowanie komunikacji marketingowej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 10(4), 74–91. https://doi.org/10.24917/20837275.10.4.7

Abstrakt

DOI 10.24917/20837275.10.4.7

Niniejszy artykuł koncentruje się na fenomenie selfie, jego popularności, relacji z autopostrzegania, egoontogenezy, ale w szczególności jako możliwość orientacji grupy docelowej w odpowiednim kierunku planowanym w ramach komunikacji marketingowej. Celem badania było ustalenie, czy u młodych ludzi istnieje zależność pomiędzy czynnikami osobowości (konkretnie czynnikami H: społeczna śmiałość, N: zamkniętość, IM: budowanie dobrego obrazu) oraz wybranymi elementami i strukturą zawartą w fotografiach selfie, prezentowanych w serwisach społecznościowych. Wykorzystano analizę treści selfie i 16 PF kwestionariusz (Cattell i in. 1997a, b). Analiza statystyczna danych ukazała, że niektóre strukturalne elementy selfie (np. pozycja głowy, kompozycja) różnią się stopniem testowanych czynników osobowości respondentów, inne nie (np. rodzaj kontaktu wzrokowego, pozycja brody i inne). Jednocześnie implikacje będą zaproponowane dla sfery  wykorzystania stwierdzeń do planowania i dokładnego ukierunkowania komunikacji marketingowej.

Selfie in digital media platforms - targeted marketing communication
Abstract
This paper focuses on the phenomenon of selfie, its popularity, relationships with selfperception and ego-ontogenesis but in particular it is an opportunity to focus on the target group within marketing communication. The goal was to find out if there are correlations between personal factors (namely factors H: Social Boldness, N: Privateness, IM: Impression Management) and some content elements and the structure of selfies published on social networks amongst the youth. We used analysis of the content of selfies and 16 PF questionnaire (Cattell et al. 1997a, b). Statistical analysis of the data showed, that some structural elements of selfie (e.g. head position and tilt, composition of the shot) differentiate between varying degrees of the tested factors of the personality of respondents, other structural elements of selfie (e.g. type of eye contact, position of chin, etc.) do not. At the same time the implications will be proposed for use of the statements for planning and accurate targeting of marketing communication.

https://doi.org/10.24917/20837275.10.4.7
PDF

Bibliografia

Arpaci Ibrahim, Baloğlu Mustafa, Kesici Şahin. 2018. ”The relationship among individual differences in individualism-collectivism, extraversion, and self-presentation”. Personality and Individual Differences nr 121(15). 89–92. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2017.09.034.
Zobacz w Google Scholar

Badaoui Khafid, Lebrun Anne-Marie, Su Che-Jen. 2018. ”The influence of personal and social identity on the clothing consumption of adolescents”. Canadian Journal of Administrative Sciences. Revue canadienne des sciences de l’administration nr 35 (1). 65–78. DOI: 10.1002/CJAS.1397.
Zobacz w Google Scholar

Bayard, the ”orgotten pioneer”. 2012. ”Introduction to The History of Photography”. http://photographyhistory.blogspot.cz/2012/01/bayard-forgotten-pionner.html (dostęp: 8.10.2015).
Zobacz w Google Scholar

Biolacati Roberta, Passini Stefano. 2018. ”Narcissism and self-esteem: Diferent motivations for selfie posting behaviors”. Cogent Psycholog nr 5(7). 1–12. DOI: https://doi.org/10.1080/23311908.2018.1437012.
Zobacz w Google Scholar

Bolter Jay David, Grusin Richard. 2000. Remediation: Understanding New Media. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Boursier Valentina, Manna Valentina. 2018. ”Selfie Expectancies Among Adolescents: Construction and Validation of an Instrument to Assess Expectancies Toward Selfies Among Boys and Girls”. Frontiers in Psychology nr 9(29). 1–14. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.00839.
Zobacz w Google Scholar

Cattell Raymond, Cattell Karen S., Cattell Heather. 1997a. (autorzy manualu: Russell Mary, Karol Darcie. Edycja Jurčová, Marta). 16 PF 5 – Príručka pre administrátora. Bratislava–Brno.
Zobacz w Google Scholar

Cattell Raymond, Cattell Karen S., Cattell Heather. 1997b. (manual przygotowali: Conn, Steven R., Rieke Mark L.; przygotowane dla słowackiego odbiorcy Matula Štefan). 1997b. 16 PF 5 – Príručka technická. Bratislava–Brno.
Zobacz w Google Scholar

Chae Jiyoung. 2017. ”Virtual makeover: Selfie-taking and social media use increase selfie-editing frequency through social comparison”. Computers in Human Behavior nr 66. 370–376. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.10.007.
Zobacz w Google Scholar

Cohen Rachel, Newton-John Toby, Slater Amy. 2018. ”‘Selfie’-objectification: The role of selfies in self-objectification and disordered eating in young women”. Computers in Human Behavior nr 79. 68–74. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.10.027.
Zobacz w Google Scholar

Darvell Millie J., Walsh Shari P., White Katherine M. 2011. ”Facebook tells me so: applying the theory of planned behaviour to understand partner-monitoring behaviour on Facebook”. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking nr 14(12). 712–722. DOI: http://dx.doi.org/10.1089/cyber.2011.0035
Zobacz w Google Scholar

Debevec Kathleen, Spotts Harlan E., Kernan Jerome B. 1987. ”The Self-Reference Effect in Persuasion Implications For Marketing Strategy”. Advances in Consumer Research nr 14(1). 417–420.
Zobacz w Google Scholar

Digman John M. 1990. ”Personality structure: Emergence of the five-factor model”. Annual Review of Psychology nr 41. 417–440. DOI:10.1146/annurev.ps.41.020190.002221.
Zobacz w Google Scholar

Dutta Era, Sharma Payal, Dikshit Reetika, Shah Nilesh, Sonavane Sushma, Bharati Anup, De Sousa Avinash. 2016. ”Attitudes toward selfie taking in school-going adolescents: an exploratory study” Indian Journal of Psychological Medicine nr 38(3). 242–245. DOI: http://dx.doi.org/10.4103/0253-7176.183094.
Zobacz w Google Scholar

Fausing Bent. 2014. ”Become An Image. On Sefies, Visuality and The Visual Turn in Social Medias“. http://curis.ku.dk/ws/files/95157858/KEY_NOTE.docx [dostęp: 25.10.2015].
Zobacz w Google Scholar

Fox Jesse, Rooney C. Margaret. 2015. ”The Dark Triad and trait selfobjectification as predictors of men’s use and selfpresentation behaviors on social networking sites”. Personality and Individual Differences nr 76. 161–165. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.12.017
Zobacz w Google Scholar

Holm Hakan J., Samahita Margaret. 2018. ”Curating social image: Experimental evidence on the value of actions and selfies”. Journal of Economic Behavior and Organization nr 148. 83–104. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jebo.2018.02.008.
Zobacz w Google Scholar

Jackson Linda A., Von Eye Alexander, Fitzgerald Hiram E., Zhao Yong, Witt Edward A. 2010. ”Self-concept, self-esteem, gender, race and information technology use”. Computers in Human Behavior nr 26(3). 323–328. DOI: 10.1016/j.chb.2009.11.001.
Zobacz w Google Scholar

Kozinets Robert V., Cerone Stefano. 2014. ”Between the Suit and the Selfie: Executives’ Lessons on the Social “Micro-Celebrity”“. GfK Marketing Intelligence Review nr 6(2). 21.
Zobacz w Google Scholar

Lee Eunsun, Ahn Jungsun, Kim Yeo Jung. 2014. ”Personality traits and self-presentation at Facebook”. Personality and Individual Differences nr 69. 162–167. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2014.05.020.
Zobacz w Google Scholar

Leeuwen Theo Van, Jewitt Carey. 2001. The Handbook of Visual Analysis. London.
Zobacz w Google Scholar

Lowe-Calverley Emily, Grieve Rachel. 2018. ”Self-ie love: Predictors of image editing intentions on Facebook”. Telematics and Informatics nr 35(1). 186–194. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.tele.2017.10.011.
Zobacz w Google Scholar

Manna Valentina, Boursier Valentina. 2017. How often do you? A study of sexting and selfie prevalence among adolescents. 15th European Congress of Psychology. Amsterdam. July 11–14. Amsterdam.
Zobacz w Google Scholar

Marshall Tara C., Lefringhausen Katharina, Ferenczi Nelli. 2015. ”The Big Five, self-esteem, and narcissism as predictors of the topics people write about in Facebook status updates”. Personality and Individual Differences nr 85. 35–40. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2015.04.039.
Zobacz w Google Scholar

Matz Sandra C., Kosiński Michal, Nave Gideon, Stillwell David J. 2017. ”Psychological targeting as an effective approach to digital mass persuasion”. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America nr 114(48). 1–6. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1710966114.
Zobacz w Google Scholar

McCain Jessica L., Borg Zachary G., Rothenberg Ariel H., Churillo Kristina M.; Weiler Paul, Campbell W. Keith. 2016. ”Personality and selfies: Narcissism and the Dark Triad”. Computers in Human Behavior nr 64. 126–133. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.06.050.
Zobacz w Google Scholar

McLuhan Marshal I. 2004. Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. N. Szczucka (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Mikuláš Peter, Světlík Jaroslav. 2016. ”Execution of advertising and celebrity endorsement“. Communication Today nr 7(1). 92–103.
Zobacz w Google Scholar

Nosko Amanda, Wood Eileen, Molema Seija. 2010. ”All about me: Disclosure in online social networking profiles: The case of FACEBOOK”. Computers in Human Behavior nr 26(3). 406–418. DOI: 10.1016/j.chb.2009.11.012.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2012. „Kultura i kompetencja wizualna w kontekście wybranych zagadnień współczesnej humanistyki”. Zeszyt Naukowy / Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie nr 26. 113–143.
Zobacz w Google Scholar

Pijoan Joan. 1989. Dějiny umění. Praha.
Zobacz w Google Scholar

Pogontseva Darya Viktorovna. 2013. ”Selfie as the modern social and psychological phenomenon“. Cyberleninka nr 12(28). http://cyberleninka.ru/article/n/selfie-kak-sovremennyy-sotsialno-psihologicheskiy-fenomen (dostęp: 8.10.2015).
Zobacz w Google Scholar

Postman Neil. 2004. Zabawić się na śmierć. L. Niedzielski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Qiu Lin, Lu Jiahui, Yang Shanshan, Qu Weina, Zhu Tingshao. 2015. ”What does your selfie say about you?” Computers in Human Behavior nr 52. 443–449. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2015.06.032.
Zobacz w Google Scholar

Roberts Tomi-Ann. 2013. She’s so pretty, she looks just like a Bratz doll!: Theoretical foundations for understanding girls’ and women’s self-objectification. W The sexualization of girls and girlhood: Causes, consequences, and resistance. New York. 22–35.
Zobacz w Google Scholar

Rosario Dawson Takes a Selfie. 2007. „Thirty Mile Zone”. http://www.tmz.com/2007/09/18/rosario-dawson-takes-a-selfie/ (dostęp: 8.10.2015).
Zobacz w Google Scholar

Rose Gillian. 2016. Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Analysis. London.
Zobacz w Google Scholar

Schultz Winfried, Scherer Helmut, Hagen Lutz, Reifová Irena, Končelík Jakub. 2011. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha.
Zobacz w Google Scholar

Selfie (hasło). 2009. ”Urban dictionary”. http://www.urbandictionary.com/define.php?-term=Selfie (dostęp: 8.10.2018).
Zobacz w Google Scholar

Selfie (hasło). 2013. ”Oxford Dictionarys”. http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/selfie (dostęp: 8.10.2015).
Zobacz w Google Scholar

Slamecka Norman J., Graf Peter. 1978. ”The Generation Effect: Delineation of a Phenomenon”. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory nr 4(6). 592–604. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0278-7393.4.6.592.
Zobacz w Google Scholar

Sung Yongjun, Lee Jung-Ah, Kim Eunice, Choi Sejung Marina. 2016. ”Why we post selfies: Understanding motivations for posting pictures of oneself”. Personality and Individual Differences nr 97. 260–265. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.03.032.
Zobacz w Google Scholar

Trampota Tomáš, Vojtěchovská Martina. 2010. Metody výzkumu médií. Praha.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.