Abstrakt
Photography in political campaign: goals and reality.
The case of the parliament elections campaign in Slovakia in 2010
The article presents the analysis of political campaigns for parliament elections in Slovakia in 2010. It focuses mainly on the use of photographs on billboards. The authors present their own typology of factors affecting the message, contributing to the achievement or non-achievement of the communication goals. The content analysis and visual analysis of the billboards explores their structure and placement in the environment, searching for the elements which encourage subsequent complementation of the billboard picture, or of the text, by the target population. The factor analysis confirms that the billboards particularly prone to complementation were those which were not complemented by their environment, were boring, and did not show the presented person in the bust-view, but rather as a detail in the picture.
Bibliografia
Čmejrková S. (2000), Reklama v češtině. Čeština v reklamě, Praha.
Zobacz w Google Scholar
Gajdka K. (2009), Nowe trendy w samorządowych kampaniach wyborczych, w: Adamus-Matuszyński A., Budowanie społeczności lokalnej. Jak rozwijać trwałe relacje pomiędzy samorządem a jego społecznym otoczeniem?, Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Guilford J.P. (1975), Creativity: A Quarter Century of Progress, w: I.A. Taylor, J.W. Getzels (ed.), Perspectives in Creativity, Chicago.
Zobacz w Google Scholar
Hansen A. i in. (1998), Mass Communication Research Methods, London.
Zobacz w Google Scholar
Jurčová M. (1981), Psychologické charakteristiky úloh tvorivého charakteru, „Jednotná škola”, 33.
Zobacz w Google Scholar
Kaid L.L. (2004), Handbook of Political Communication Research, New Jersey.
Zobacz w Google Scholar
Kera D., Kočička P. (2004), About a group of castrates with impotent equipment Fascination with a public space, „Typo” 12, 2004. Dostępne on-line: <http://www.svettisku.cz/buxus/generate_page.php?page_id=1095> [dostęp 12.10.2010]
Zobacz w Google Scholar
Láb F., Turek J. (2009), Fotografie po fotografii, Praha.
Zobacz w Google Scholar
Mistrík J. (1997), Štylistika, 3. vyd., Bratislava.
Zobacz w Google Scholar
Pospíšil, F. (2010), Jen tak si stříknout, „A2”, Číslo 21, <http://www.advojka.cz/archiv/2010/21/jen-tak-si-striknout> [dostęp 10.10.2010].
Zobacz w Google Scholar
Płażewski J. (2008), Język filmu, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Satková J. (2008), Výtvarná tvorba inšpirovaná médiami a individualita, w: M. Žilková (ed.), Slovo – obraz – zvuk II: duchovný rozmer súčasnej kultúry, Nitra.
Zobacz w Google Scholar
Šramová B., Spálová L., Mikuláš P. (2010), Diskriminačné komunikačné stratégie politycznej strany v predvolebnej kampani 2010 v sr. Príspevok prezentovaný na vedeckej konferencii „Demokracie jako hodnota a problém“, (v tlači), Liberec.
Zobacz w Google Scholar
Szobiová E. (2004), Tvorivosť, od záhady k poznaniu, Bratislava.
Zobacz w Google Scholar
Tódová M. (2009), Martináková sa hnevá na Markízu. opublikowane 10.2.2009, dostępne on-line [dostęp 30.05.2010]
Zobacz w Google Scholar
Torrance E.P. (1975), Creativity Research in Education: Still Alive, w: Perspectives in Creativity, Chicago.
Zobacz w Google Scholar
Torrance E.P. (1990), Creativity in the Classrom, w: A.E. Woolfolk (ed.), Educational Psychology, New Jersley.
Zobacz w Google Scholar
Trampota T., Vojtéchovská M. (2010), Metody výzkumu médií, Praha.
Zobacz w Google Scholar