Abstrakt
Georges Perec traktuje Wyspę Imigrantów nad brzegami rzeki Hudson jako nie-miejsce, miejsce którego nie ma. Jest to przestrzeń konotująca wiele różnych znaczeń, odwołująca się do pamięci, tożsamości, nadziei i zarazem rozpaczy milionów ludzi, którzy przez nią przeszli, by znaleźć się w wymarzonym świecie. Doświadczenia pasażerów statków, a potem rzuconych na nieznany ląd imigrantów z całego świata co jakiś czas stają się tematem filmów, których akcja częściowo w ciągu całej ich pielgrzymki rozgrywa się na Wyspie Ostryg. Tekst stanowi próbę uporządkowania specyficznej topografii wyspy i skonfrontowania jej z obrazami filmowymi. Z jednej strony wyspa to przestrzeń różnorodności ludzi, języków i kultur, z drugiej zaś tworzy lokalność wynikającą z rozmiaru i położenia wyspy względem stałego lądu (Manhattanu) oraz buduje tymczasową swoistą lokalność grup ludzi pochodzących z różnych zakątków świata. Odniesienie do filmu Pereca i Bobera Opowieści z Ellis Island konstruuje rodzaj ramy o charakterze teoretycznym dla zaproponowanych rozważań na temat topografii wyspy, uzupełnia je film Ellis JR oraz pełnometrażowe filmy fabularne (Ojciec Chrzestny II Francisa Forda Coppoli, Brooklyn Johna Crowleya i inne).Bibliografia
Augé Marc. 2010. Nie-miejsce. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Roman Chymkowski (przeł.). Warszawa.
Cannato Vincent J. 2009. American Passage. The History of Ellis Island. New York.
Copik Ilona. 2017. Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk. Katowice.
Deleuze Gilles, Guattari Félix. 2015. Tysiąc plateau. Warszawa.
Mościcki Paweł. 2011. „Georges Perec albo niepokojąca pewność wykorzenienia”.
Kultura Współczesna nr 4(70). 57-71.
Nancy Jean-Luc. 2002. La création du monde ou la mondialisation. Paris.
Pajewski Janusz. 1967. Historia powszechna 1871-1918. Warszawa.
Russo Adelaide. 2005. De la géoscopie en quète de définition. W: Lieux propices. L’énonciation des lieux / lieux de l’énonciation dans les contextes interculturels francophones. Simon Harel, Adélaide Russo (red.). Sainte-Foy. 25-39.
Szejnert Małgorzata. 2009. Wyspa klucz. Kraków.
Wiszniowska Monika. 2017. „Od reportażu społeczno-obyczajowego do opowieści geohistorycznej. Ewolucja prozy Małgorzaty Szejnert”. Konteksty Kultury nr 1. 97-113.
Augier Emma. 2009. Retour à Ellis Island. Auchwitz.be/images/bulletin_trismestriel/103. (dostęp: 10.11.2019).
Heck Marylin. 2018. „« Récits d’Ellis Island »: Georges Perec face au « storytelling de la mémoire »”. Raison-publique.fr. http://www.raison-publique.fr/article887.html. (dostęp: 10.11.2019).
Brooklyn. 2015. John Crowley (reż.).
Ellis. 2015. JR (reż.).
Hitch. Najlepszy doradca przeciętnego faceta. 2005. Andy Tennant (reż.).
Ojciec chrzestny II. 1974. Francis Ford Coppola (reż).
Opowieści z Ellis Island. 1980. Robert Bober, Georges Perec (reż.).
Złote wrota. 2007. Emanuele Crialese (reż.)
Cannato Vincent J. 2009. American Passage. The History of Ellis Island. New York.
Copik Ilona. 2017. Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk. Katowice.
Deleuze Gilles, Guattari Félix. 2015. Tysiąc plateau. Warszawa.
Mościcki Paweł. 2011. „Georges Perec albo niepokojąca pewność wykorzenienia”.
Kultura Współczesna nr 4(70). 57-71.
Nancy Jean-Luc. 2002. La création du monde ou la mondialisation. Paris.
Pajewski Janusz. 1967. Historia powszechna 1871-1918. Warszawa.
Russo Adelaide. 2005. De la géoscopie en quète de définition. W: Lieux propices. L’énonciation des lieux / lieux de l’énonciation dans les contextes interculturels francophones. Simon Harel, Adélaide Russo (red.). Sainte-Foy. 25-39.
Szejnert Małgorzata. 2009. Wyspa klucz. Kraków.
Wiszniowska Monika. 2017. „Od reportażu społeczno-obyczajowego do opowieści geohistorycznej. Ewolucja prozy Małgorzaty Szejnert”. Konteksty Kultury nr 1. 97-113.
Augier Emma. 2009. Retour à Ellis Island. Auchwitz.be/images/bulletin_trismestriel/103. (dostęp: 10.11.2019).
Heck Marylin. 2018. „« Récits d’Ellis Island »: Georges Perec face au « storytelling de la mémoire »”. Raison-publique.fr. http://www.raison-publique.fr/article887.html. (dostęp: 10.11.2019).
Brooklyn. 2015. John Crowley (reż.).
Ellis. 2015. JR (reż.).
Hitch. Najlepszy doradca przeciętnego faceta. 2005. Andy Tennant (reż.).
Ojciec chrzestny II. 1974. Francis Ford Coppola (reż).
Opowieści z Ellis Island. 1980. Robert Bober, Georges Perec (reż.).
Złote wrota. 2007. Emanuele Crialese (reż.)
Downloads
Download data is not yet available.