Abstract
The development of new media, in particular the Internet, has led to serious qualitative changes in modern culture, inspiring creative output among recipient‑ users. This substantial change in the communication convention requires exposing the new role of recipients who are dispersed in space and who participate in the process of co‑ creating local atmosphere and the sense of virtual commonwealth, as well as creatively taking on the role of prosumers. Any analysis of this process requires taking into account the cultural context within which “net users” come to function. This directs cultural scientists’ observations towards social services, where discussions on concrete events are held full of emotional engagement and where “believable” versions are worked out. This article discusses this issue through a case study of the process of mediatization in Ukraine, where the smartphone in people’s hands has become their “weapon” – a tool in the fight.
References
„11. September: Dichtung und Wahrheit”. 2003. „Der Spiegel” 37. 58–74.
View in Google Scholar
Allan Stuart. 2008. Newsy w sieci. Internet i dziennikarstwo. Agata Sadza (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Appadurai Arjun. 2005. Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji. Zbigniew Pucek (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Bauman Zygmunt. 2000. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika. Ewa Klekot (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Burszta Wojciech. 2004. Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność. Poznań.
View in Google Scholar
Castillón Juan Carlos. 2006. Panowie świata. Dzieje teorii spiskowych. Joanna Partyka (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Giddens Anthony. 2007. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Alina Szulżycka (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Goban‑ Klas Tomasz. 2022. „Smartfon na wojnie. Wojna na Ukrainie: medialne informacje, dezinformacje i dezorientacje”. Zdanie 2(193). 18–22.
View in Google Scholar
Górecki Daniel. 2022. „To wina ukraińskich żołnierzy‑mutantów. https://geekweek.interia.pl/militaria/news-rosja-to-wina-ukrainskich-zolnierzy-mutantow-maszyn-do-zabij,nId,6180556 (dostęp: 3.08.2022).
View in Google Scholar
Górska‑ Olesińka Monika. 2009. Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy. Opole.
View in Google Scholar
Hajduk‑ Nijakowska Janina. 2010. „Indygenizacja treści współczesnych przekazów medialnych”. Studia de Cultura I. Agnieszka Ogonowska, Zbigniew Bauer, Bogusław Skowronek (red.). 112–120.
View in Google Scholar
Hajduk‑ Nijakowska Janina. 2012. „Folklorystyczny nerw internetu. Wspólnotowa przestrzeń emocji i wyobrażeń”. Kultura Popularna 3(33). 7–18.
View in Google Scholar
Howard Robert Glenn. 2008. „Electronic Hybridity: The Persistent Processes of the Vernacular Web”. Journal of American Folkloret 121(480). 192–218.
View in Google Scholar
Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Feliciak (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Kempny Marian. 2004. Lokalność dziś – co można i co warto badać?. W: Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność. Joanna Kurczewska (red.) Warszawa.
View in Google Scholar
Kozik Ewa. 2021. „|Jak troszczyć się o życie? Antyszczepionkowe narracje spiskowe w czasie pandemii COVID-19”. Studia Etnologiczne i Antropologiczne 1(21). 1–19.
View in Google Scholar
Majmurek Jakub. 2022, „Ta wojna toczy się też na opowieści. Na tym froncie Ukraina wygrywa”. Krytyka Polityczna, 2 marca.https://krytykapolityczna.pl/swiat/jakub-majmurek-ukraina-wygrywa-wojne-narracyjna/ (dostęp: 4.08.2022).
View in Google Scholar
Makowski Marcin. 2022. Rosja i Ukraina na froncie TikToka. Wojna widziana ze smartfona. https://wydarzenia.interia.pl/raport-ukraina-rosja/news-rosja-i-ukraina-na-froncie-tiktoka-wojna-widziana-ze-smartfo,nId,5836557 [dostęp: 27.03.2022].
View in Google Scholar
Ong Walter J. 1992. Oralność i piśmienność: Słowo poddane technologii. Józef Topola (przeł.). Lublin.
View in Google Scholar
Panczová Zuzana. 2005. „Konšpiračné teórie na stránkach internetu” Slovenský Národopis 53(2). 152–171.
View in Google Scholar
Polaczek‑ Bigaj Marta. 2017. „Rola odbiorcy we współczesnym przekazie medialnym”. Państwo i Społeczeństwo 3. 191–202.
View in Google Scholar
Siuda Piotr. 2012. Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów. Warszawa.
View in Google Scholar
Sokala Witold.2022. „Bez oznaczeń, dystynkcji i nazwiska. Rosyjskie zielone ludziki na Ukrainie”. Dziennik Gazeta Prawna. https://wiadomosci.dziennik.pl/swiat/artykuły/596967,zielone‑ludziki-donbas-rosja-jrym.html (dostęp: 3.08.2022).
View in Google Scholar
Sulima Roch. 2003. Znikająca codzienność. W: Życie codzienne Polaków na przełomie XX i XXI wieku. Łomża.
View in Google Scholar
Szymaniak Marek. 2022. Wojna w Ukrainie. „Prawie każdy obywatel ma smartfon, ale nie wie, jak odróżnić prawdę od kłamstwa” [rozmowa z prof. Janem Krefte]. https://spidersweb.pl/plus/2022/02/ukraina-wojna-dezinformacja-rocja-facebook-fakenews (dostęp: 27.03.2022).
View in Google Scholar
Thompson John B. 2001. Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów. Izabela Mielnik (przeł.). Wrocław.
View in Google Scholar
Toffler Alvin. 1997. Trzecia fala. Ewa Woydyłło (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Wellman Barry, Hogan Bernie. 2005. „Internet w życiu codziennym”. Mirosław Filiciak (przeł.). Kultura Popularna 2. 39–46.
View in Google Scholar
Zwiefka‑ Chwałek Agnieszka. 2009. Dziennikarstwo uczestniczące jako przejaw mediamorfozy. Wrocław.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura