Abstract
The aim of this article is to explore the contemporary challenges of media cultural studies – an increasingly important sector of the applied sciences focused on the production of socially useful knowledge. This knowledge, in turn, is used to solve specific problems of users and media generations (e.g., generation Z, young adults) related to the use of new media, including social media, for interaction, communication, and education. Research within media cultural studies understood in this way relates to the user‑text‑oriented approach. The adoption of such an approach to studying phenomena is the result of a paradigmatic change within the media themselves; that is, the transition from mass media to network media and the effect of the so‑called performative turn. This has contributed to greater reflection on the “applicability of knowledge” and performativity itself in relation to the symbolic sphere, as seen in the works of Judith Butler. These issues are illustrated by selected examples.
References
Arnstein Sherry R. 2012. Drabina partycypacji. W: Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej. Przemysław Sadura, Joanna Erbel (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Baker Chris. 2005. Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Agata Sadza (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Bakke Monika. 2012. Bio‑transfiguracje: sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań.
View in Google Scholar
Baldwin Elaine i in. 2004. Wstęp do kulturoznawstwa. Maciej Kaczyński, Jerzy Łoziński, Tomasz Rosiński (przeł.). Poznań.
View in Google Scholar
Bard Alexander, Söderqvist Jan. 2006. Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Piotr Cypryański (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Berleant Arnold. 2007. Prze‑myśleć estetykę. Niepokorne eseje o estetyce i sztuce. Maria Korusiewicz, Tomasz Markiewka (przeł.). Krystyna Wilkoszewska (red.). Kraków.
View in Google Scholar
Bishop Claire. 2018. Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni. Jacek Staniszewski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Błaszczak Elżbieta. 2020. Grywalizacja jako forma innowacyjnego nauczania. W: Wybrane aspekty zastosowania nowoczesnych technologii. Jarosław Becker, Aleksandra Radomska‑Zalas, Anna Fajdek‑Bieda (red.). Gorzów Wlk. 125–135.
View in Google Scholar
Bourriaud Nicolas. 2012. Estetyka relacyjna. Łukasz Białkowski (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Brundrett Mark, Silcock Peter. 2002. Achieving Competence, Success and Excellence in Teaching. London–New York.
View in Google Scholar
Bruner Jerome. 2010. Kultura edukacji. Tamara Brzostowska‑Teraszkiewicz (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Butler Judith. 2008. Uwikłani w płeć: feminizm i polityka tożsamości. Karolina Krauska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Dimock Michael. 2019. Defining generations: where Millennials end and Generation Z begins. https://www.pewresearch.org/fact‑tank/2019/01/17/where‑millennials‑end‑and‑generation‑z‑begins/ [dostęp: 15.02.2023].
View in Google Scholar
Dobek‑Ostrowska Bogumiła. 1999. Podstawy komunikacji społecznej. Wrocław.
View in Google Scholar
Doliński Dariusz. 2001. Psychologia reklamy. Wrocław.
View in Google Scholar
Dora Marta. 2013. „Lepiej nie mówić. O edukacji seksualnej w Polsce”. Przegląd Pedagogiczny 2. 101–107.
View in Google Scholar
Dziuban Agata. 2015. Trudne tematy. O pracy seksualnej jako obszarze badań naukowych. https://socjologia.uj.edu.pl/nauka/badania_pracownikow/-/journal_content/56_INSTANCE_Wfvm7ORFmXfs/15033991/110022629 [dostęp: 7.07.2023].
View in Google Scholar
Francuz Piotr. 2013. Imagia: w kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Lublin.
View in Google Scholar
Fox Dorota, Wąchocka Ewa (red.). 2006. Teatr – Media – Kultura. Katowice.
View in Google Scholar
Gajewski Krzysztof. 2020. Tryumf amatora. O społecznościowych praktykach tekstualnych w świecie mediów elektronicznych. Warszawa.
View in Google Scholar
Gwóźdź Andrzej. 2007. „Medioznawstwo – dyskurs czy paradygmat badań kulturowych”. Kultura Współczesna 1. 80–92.
View in Google Scholar
Gwóźdź Andrzej (red.). 2010. Od przemysłu kultury do kreatywnej gospodarki. Warszawa.
View in Google Scholar
Hejwosz‑Gromkowska Daria. 2017. Oszukiwanie w przestrzeni akademickiej: o sukcesie przedsiębiorstw sprzedających prace dyplomowe i porażce świata akademickiego. W: Sukces jako zjawisko edukacyjne. T. 1. Monika Humeniuk, Iwona Paszenda, Wiktor Żłobicki (red.). Wrocław.
View in Google Scholar
Hine Christine. 2000. Virtual Ethnography. London – Thousand Oaks – New Delhi.
View in Google Scholar
Keen Andrew. 2007. Kult amatora: jak internet niszczy kulturę. Małgorzata Bernatowicz, Katarzyna Topolska‑Ghariani (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Klichowski Michał. 2014. Narodziny cyborgizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji. Poznań.
View in Google Scholar
Kmita Jerzy. 2007. Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa. Poznań.
View in Google Scholar
Kozinets Robert V. 2012. Netnografia. Badania etnograficzne online. Maja Brzozowska‑Brywczyńska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Kreft Jan. 2019. Władza algorytmów: u źródeł potęgi Google i Facebooka. Kraków.
View in Google Scholar
Lisowska‑Magdziarz Małgorzata. 2016. Edukacja medialna, kompetencje kulturalne, fandom: zbiorowość fanów jako środowisko edukacji kulturalnej. W: Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Ewa Ciszewska, Konrad Klejsa (red.). Łódź.
View in Google Scholar
Maddocks Sophie. 2020. „»A deepfake porn plot intended to silence me«: exploring continuities between pornographic and »political« deep fakes”. Porn Studies 7. 1–9. DOI: 10.1080/23268743.2020.1757499.
View in Google Scholar
Maffesoli Michael. 2008. Czas plemion: schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Marta Bucholz (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Markowski Michał Paweł, Nycz Ryszard (red.). 2012. Kulturowa teoria literatury: główne pojęcia i problemy. Kraków.
View in Google Scholar
Michl Werner 2011. Pedagogika przeżyć. Dariusz Kozieł (przeł.), Kraków.
View in Google Scholar
Milotay Nora. 2020. Next generation or lost generation? Children, young people and the pandemic. European Parliamentary Research Service. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2020/659404/EPRS_BRI(2020)659404_EN.pdf [dostęp: 15.02.2023].
View in Google Scholar
Nobis Adam. 2018. „Kulturoznawcze rozdroże”. Relacje międzykulturowe 1(3). 95–102.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2004. Przemoc ikoniczna: zarys wykładu. Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2010. Twórcze metafory medialne. Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2021. Cyberpsychologia. Media – Użytkownicy – Zastosowania, Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka, Walecka‑Rynduch Agnieszka. 2022. „Kompetencje cyfrowe młodych dorosłych: modele ramowe a rzeczywiste profile kompetencji. Analiza przyczynkowa”. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia 20. 624–640. DOI: 10.24917/20811861.20.39.
View in Google Scholar
Parker Kim, Graf Nikki, Igielnik Ruth. 2021. Generation Z looks a lot like Millennials on key social and political issues. https://www.pewresearch.org/social‑trends/2019/01/17/generation‑z‑looks‑a‑lot‑like‑millennials‑on‑key‑social‑and‑political‑issues/ [dostęp: 7.07.2023].
View in Google Scholar
Rogalska Karolina. 2022. Bez wstydu. Sekspraca w Polsce. Poznań.
View in Google Scholar
Sadura Przemysław, Erbel Joanna. 2012. Partycypacja jest trendy!. W: Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa.
View in Google Scholar
Saryusz‑Wolska Magdalena. 2012. Uhistorycznienie nauk o kulturze – niemieckie modele kulturoznawstwa. Przegląd Kulturoznawczy 3. 302–315.
View in Google Scholar
Szpunar Magdalena. 2009. Komunikacja CMC i jej wpływ na procesy komunikacyjne. W: Teorie komunikacji i mediów. Marek Graszewicz, Jerzy Jastrzębski (red.). Wrocław.
View in Google Scholar
Strittmatter Kai. 2020. Chiny 5.0. Jak powstaje cyfrowa dyktatura. Agnieszka Gadzała (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Tapscott Don. 2010. Cyfrowa dorosłość: jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Piotr Cypryański (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Tapscott Don, Wiliams Anthony D. 2007. Wikinomia: o globalnej współpracy, która zmienia wszystko. Piotr Cypryański (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Tyson Alec, Kennedy Brian, Funk Cary. 2021. Gen Z, Millennials stand out for climate change activism, social media engagement with issue. https://www.pewresearch.org/science/2021/05/26/gen‑z‑millennials‑stand‑out‑for‑climate‑change‑activism‑social‑media‑engagement‑with‑issue/ [dostęp: 15.02.2023].
View in Google Scholar
Westerlund Mika. 2019. „The emergence of deepfake technology: a review”. Technology Innovation Management Review 9(11). 40–53. DOI: http://doi.org/10.22215/timreview/1282.
View in Google Scholar
Żmijewski Artur. 2007a. Polityczne gramatyki obrazów. W: J. Ranciere, Estetyka jako polityka. J. Kutyła, P. Mościcki (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Żmijewski Artur. 2007b. „Stosowane sztuki społeczne”. Krytyka Polityczna 11/12. 14–24.
View in Google Scholar
Dylemat społeczny. 2020. Jeff Orlowski‑Yang (reż.). USA .
View in Google Scholar
Prawda według Wikipedii. 2008. Jsbrand van Veelen (reż.). Holandia.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura