Prayer as a form of blues lyrical expression
PDF (Język Polski)

Keywords

blues
song
poetics
prayer
religious lyric blues
piosenka
poetyka
modlitwa
liryka religijna

How to Cite

Regiewicz, A. (2024). Prayer as a form of blues lyrical expression. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 16(1), 57–68. https://doi.org/10.24917/20837275.16.1.5

Abstract

An indisputable feature of blues music is its religiosity and confessionality linked to the personal tone of lyrical expression. A confessional attitude is inscribed in the personal experience of the performative subject, which is expressed both in the textual layer and in the musical solutions correlated with it. Growing out of the “negro spiritual” tradition, the blues operates with an appropriate musical aesthetic: the lowered degrees of the blues scale correspond with complaint songs, expressing the pain of human existence. The spaces of expression outlined here include those where musical, existential, emotional, and personal expression meet in prayer, which is understood as a form of lyrical-musical expression. The analysis of two songs taken up in the article, Tadeusz Nalepa and Breakout’s The Prayer and Dżem’s The Prayer III, understands the works through genre consideration; it examines the communicative situation that is a result of adopted conventions and structures, specifically the three elements: invocation, petition, and “fruit” (fructus).

https://doi.org/10.24917/20837275.16.1.5
PDF (Język Polski)

References

Ayxelà Carlos. 2020. „Muzyka, która pochodzi od Boga: śpiew i muzyka w liturgii”. Bronisław Jakubowski (przeł.). https://opusdei.org/pl-pl/article/muzyka-ktora-pochodzi-od-boga-spiew-i-muzyka-w-lit/ [dostęp: 14.02.2023].
View in Google Scholar

Baranowski Tomasz. 2004. „Kontemplacja, interpretacja, stylizacja. Refleksje o przemianach gatunku mszy w dziejach muzyki europejskiej”. Rocznik Teologii Katolickiej III. 95–104.
View in Google Scholar

Ekiert Janusz. 2006. „Blues”. W: Encyklopedia. Bliżej muzyki. Janusz Ekiert (red.). Warszawa. 54–55.
View in Google Scholar

Filipowicz Patryk. 2013. „Prawdziwość, autentyczność, bycie sobą – rozważania wokół problemu tożsamości na przykładzie twórczości artystów bluesowych”. Anthropos 20–21. 154–164.
View in Google Scholar

Grześkiewicz Ewelina. 2016. Modlitwa indywidualna w analizie genologicznej. Kraków.
View in Google Scholar

Dżem. Oficjalna strona zespołu. https://www.dzem.com.pl/historia.html [dostęp 14.02.2023].
View in Google Scholar

Loebl Bogdan. 2003. Blues. Warszawa.
View in Google Scholar

Makuchowska Marzena. 1998. Modlitwa jako gatunek języka religijnego. Opole.
View in Google Scholar

Matusiak Błażej. 2023. „Biblia w muzyce”. https://www.liturgia.pl/biblia-w-muzyce/ [dostęp 13.02.2023].
View in Google Scholar

Merecki Jarosław. 2006. „Jazz i duchowość”. Ethos 73–74. 292–302.
View in Google Scholar

Muzyka. Encyklopedia PWN. 2007. Sławomir Żurawski (red.). Warszawa 2007.
View in Google Scholar

Ożóg Zenon. 2007. Modlitwa w poezji współczesnej. Rzeszów.
View in Google Scholar

Skaradziński Jan, Wojciechowski Konrad. 2017. Piosenka musi posiadać tekst. I muzykę. Warszawa.
View in Google Scholar

Skwarczyńska Stefania. 1954. Wstęp do nauki o literaturze. T. 1. Warszawa.
View in Google Scholar

Słownik terminów literackich. 1989. Janusz Sławiński (red.). Wrocław.
View in Google Scholar

Spyra Piotr. 2016. „Religijne inspiracje w twórczości muzyków jazzowych”. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska XIV (2). 119–193.
View in Google Scholar

Waloszek Joachim. 1997. Teologia muzyki. Współczesna myśl teologiczna o muzyce. Opole.
View in Google Scholar

Węcławski Tomasz. 1995. Wspólny świat religii, Kraków.
View in Google Scholar

Wilk Wiesław. 1963. „Z tajników lirycznego dialogu z Bogiem”. Zeszyty Naukowe KUL VI (1). 47–60.
View in Google Scholar

Wojtak Magda. 1998. Czy można mówić o stylu człowieczej rozmowy z Bogiem?. W: Człowiek – dzieło – sacrum. Stanisław Gajda, Helmut Sobeczko (red.). Opole. 309–319.
View in Google Scholar

Wojtak Magda. 1999. Modlitwa ustalona – podstawowe wyznaczniki gatunku. W: W zwierciadle języka i kultury. Jan Adamowski, Stanisława Niebrzegowska (red.). Lublin. 129–138.
View in Google Scholar

Wojtowicz Marek. 2003. „Gdzie się podział Holy Blues”. Twój Blues 14. 50.
View in Google Scholar

Dżem. 1989. Najemnik. Atomica.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.