Transmedialne „ja” – czyli podmiot performatywny w relacji z kulturą
PDF (Język Polski)

How to Cite

Pieniążek, M. (2014). Transmedialne „ja” – czyli podmiot performatywny w relacji z kulturą. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 5, 238–250. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1486

Abstract

Transmedial “self”: the performative subject in a relation with culture

The author discusses the performative production of identity by the reception of films, theatre and installation art space. The author emphasizes the transgressive way of participation in cyberspace. Modernist, “locating” aesthetics (Racławice Panorama, Wrocław) is shown in contrast to the aesthetics of the performative spectacle of W. Ziemilski’s Prolog (Ochota Theatre, Warsaw 2011). Reception of the Racławice Panorama and the Prolog is presented in the context of postmodern identity construction. Its ontic foundation appears to be the transmedial I arising in the course of daily interaction with culture, both in the reality and the virtual space.

PDF (Język Polski)

References

Borowski M., Sugiera M. (2007), Nowe media/nowe rzeczywistości, [w:] Oblicza realizmu, red. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków.
View in Google Scholar

Dobroczyński B. (2000), Transpersonalna koncepcja tożsamości, [w:] Tożsamość człowieka, red. A. Gałdowa, Kraków.
View in Google Scholar

Fischer-Lichte E. (2008), Estetyka performatywności, przeł. M. Sugiera, M. Borowski, Kraków.
View in Google Scholar

Gergen K.J. (2007), Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, przeł. M. Marody, Warszawa.
View in Google Scholar

Grau O. (2003), Virtual Art. From Illusion to Immersion, przeł. G. Custance, Cambridge–London.
View in Google Scholar

Jenkins H. (2008), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa.
View in Google Scholar

Kluszczyński R.W. (2008), Doświadczenie – pamięć – tożsamość. Doświadczenie medialne jako fundament hybrydycznej tożsamości, [w:] Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny – paradygmaty – dyskursy, red. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, Warszawa.
View in Google Scholar

Kluszczyński R.W. (2010), Sztuka interaktywna. Od dzieła- instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa.
View in Google Scholar

Kosiński D. (2007), Bądź realistą – żądaj niemożliwego. O tzw. realizmie w aktorstwie teatralnym, [w:] Oblicza realizmu, red. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków.
View in Google Scholar

Kubiński G. (2008), Narodziny podmiotu wirtualnego. Narracja. Dyskurs. Deixis, Kraków.
View in Google Scholar

Markowski M.P. (2007), Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy, Kraków.
View in Google Scholar

Melosik Z. (2007), Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków.
View in Google Scholar

Reeves B., Nass C. (1996), The media equation: how people treat computers, television, and new media like real people and places, Chicago.
View in Google Scholar

Rosińska Z. (2001), Blaustain. Koncepcja odbioru mediów, Warszawa.
View in Google Scholar

Tylikowska A. (2000), Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Trud rozwoju ku tożsamości i osobowości, [w:] Tożsamość człowieka, red. A. Gałdowa, Kraków.
View in Google Scholar

Vattimo G., Paterlini P. (2011), Nie być Bogiem. Autobiografia na cztery ręce, przeł. K. Kasia, Warszawa.
View in Google Scholar

Ziemilski W. (reż.) (2011), Prolog, prem. X 2011, Teatr Ochota, Warszawa/KRT.
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.