Sztuka „gorszenia”, czyli o zgorszeniu jako doświadczeniu dzieła. Konteksty i uwarunkowania
PDF (Język Polski)

How to Cite

Solik, R. (2014). Sztuka „gorszenia”, czyli o zgorszeniu jako doświadczeniu dzieła. Konteksty i uwarunkowania. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 4, 25–36. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1537

Abstract

The art of “outrage”, or an outrage as the experience of art. Contexts and determinants

The experience a work of art may rise different reactions, especially in the sphere of postmodern artistic practice. The art not only delights, but often provokes, offends and causes scandals. That aspect of the process of experience the art is a fundamental problem of the article’s discussion. These contemplations are not delimited to works of the modern art, however it also applies to the traditional art, after all it is easy to notice that the scandal is not only associated with what is contemporary. The analysis of the problem also shows the variation of these issues and emphasizes that the experience of offence is the result of the interplay of many factors, including the practice of interpretation and contextual determinants. In other words, not only the content and form of artistic communication, but also the contextual background co-decide about work’s cultural identity and its possible realisations and, what is more, co-define the way of art’s existence for the recipient. As a result, the experience of scandal seems not to be only a feature of a product or project, but it emerges as an interpretive concretization of its presence in the area of cultural reality.

PDF (Język Polski)

References

Argan G.C., Człowiek, sztuka, historia, w: Sztuka w dziejach człowieka, red. M. Hollingsworth, przeł. S. Rościcki, Wrocław 1992.
View in Google Scholar

Baudrillard J., Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o Spisku sztuki, przeł. S. Królak, Warszawa 2006.
View in Google Scholar

Bochnak A., Historia sztuki nowożytnej, Warszawa–Kraków 1983.
View in Google Scholar

Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej. Od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000.
View in Google Scholar

Bratkowski P., Prawie jak kultura, „Newsweek” 2011, nr 36.
View in Google Scholar

Bravo B., Wipszycka E., Historia starożytnych Greków, t. 1, Warszawa 1988.
View in Google Scholar

Brown C., Wypatrywanie Kleopatry, „National Geographic Polska” 2011, nr 8 (143).
View in Google Scholar

Crepon P., Religie a wojna, przeł. E. Burska, Gdańsk 1994.
View in Google Scholar

Fish S., Zwykłe okoliczności, język dosłowny, bezpośrednie akty mowy, to, co normalne, potoczne, oczywiste, zrozumiałe samo przez się i inne szczególne przypadki, przeł. M. Smoczyński, w: tegoż, Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane, przeł. K. Arbiszewski i in., red. A. Szahaj, Kraków 2008, s. 29–58.
View in Google Scholar

Gombrich E.H., O sztuce, przeł. M. Dolińska i in., Poznań 2007.
View in Google Scholar

Gombrowicz W., Dziennik 1953–1956, Kraków 1989.
View in Google Scholar

Jameson F., Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. P. Czapliński, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 190–213.
View in Google Scholar

Jenks Ch., Kultura, przeł. W.J. Burszta, Poznań 1999.
View in Google Scholar

Juszczak W., Ekfraza imaginacyjna: eidolon Heleny, cz. I, http://www.gnosis.art.pl/e_gnosis/aurea_catena _gnosis/juszczak _eidolon_heleny01.htm. [23.09.2011].
View in Google Scholar

Kastory B., Dlaczego czas nie biegnie wstecz, „Newsweek” 2011, nr 36.
View in Google Scholar

Kępińska A., Sztuka w kulturze płynności, Poznań 2003.
View in Google Scholar

Kowalczyk I., Grzech pierworodny Alicji Żebrowskiej – pomiędzy sztuką a pornografią. http://free.art.pl/artmix/ archiw_2/0901ko2.html. [28.09.2011].
View in Google Scholar

Kuczyńska A., Sztuka jako filozofia w kulturze renesansu włoskiego, Warszawa 1988.
View in Google Scholar

Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1997.
View in Google Scholar

Lübbe H., Muzealizacja. O powiązaniu naszej teraźniejszości z przeszłością, przeł. E. Paczkowska-Łagowska, w: Estetyka w świecie, wybór tekstów, t. 3, red. M. Gołaszewska, Kraków 1991.
View in Google Scholar

Margolis J., Przedmowa do wydania amerykańskiego, [w:] Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Wykłady z filozofii sztuki, przeł. W. Chojna, K. Guczalski, M. Jakubczak, K. Wilkoszewska, Kraków 2004.
View in Google Scholar

Mattmüller N., Anatomiczne dzieła sztuki, „Arteon” 2001, nr 6 (14).
View in Google Scholar

Panofsky E., Neoplatoński ruch we Florencji i w północnych Włoszech, przeł. K. Kamińska, w: tegoż, Studia z historii sztuki, wybrał, oprac. i posłowiem opatrzył J. Białostocki, Warszawa 1971.
View in Google Scholar

Pasierb J., Sztuka czasów potrydenckich, w: Przełom wieków XVI i XVII w literaturze i kulturze polskiej, red. B. Otwinowska, J. Pelc, Wrocław 1984.
View in Google Scholar

Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. 3: Wiek XIX i XX, Warszawa 1988.
View in Google Scholar

Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1988.
View in Google Scholar

Szabała H., Skandal w kulturze, w: Wobec kryzysu kultury. Z filozoficznych rozważań nad kulturą współczesną, red. L. Grudziński, Gdańsk 1993.
View in Google Scholar

Środa M., W sprawie szatana…, „Wprost” 2011, nr 37 (1492).
View in Google Scholar

Uspienski L., Teologia ikony, przeł. M. Żurowska, Poznań 1993.
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.