Abstract
Identity and the contemporary media
In the article "Identity and the contemporary media" the author reflects on the subject of influence of new technologies on the contemporary man’s spiritual life. She discusses the issue of creation of an individual identity in the context determined by cultural anthropology, sociology and philosophy. The author asks about the possibilities and ways of identity creation in the conditions of fluidity, variability and instability of the world. Looking for elements which can be recognized as constant in the identity subject, she introduces constitutive features of a discursive (by A. Giddens) and deictic (by modifying Lacan’s theory) subject.
References
Baudelaire Ch. (1998), Malarz życia nowoczesnego, przeł. J. Guze, Gdańsk.
View in Google Scholar
Bauman Z. (1996), Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, Warszawa.
View in Google Scholar
Bauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa.
View in Google Scholar
Bauman Z. (2001), Tożsamość – jaka była, jest i po co?, [w:] Wokół problemów tożsamości, red. A. Jawłowska, Warszawa.
View in Google Scholar
Bauman Z. (2007), Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Warszawa.
View in Google Scholar
Benjamin W. (1999), Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wybór i oprac. H. Orłowski, Poznań.
View in Google Scholar
Chateau D. (1997), Efekt zappingu, [w:] Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, red. A. Gwóźdź, Kraków.
View in Google Scholar
Deleuze G., Guattari F. (1988), Kłącze, przeł. B. Banasiak, „Colloquia Communia” nr 1–3.
View in Google Scholar
Foucault M. (1977), Archeologia wiedzy, przeł. A. Siemek, Warszawa.
View in Google Scholar
Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Warszawa.
View in Google Scholar
Hayles N.K. (1999), How We Became Posthuman. Virtual bodies in cybernetics, literature and informatics, The University of Chicago Press, Chicago-London.
View in Google Scholar
Heim M. (1998), Virtual realism, Oxford University Press, Nowy York-Oxford.
View in Google Scholar
Jawłowska A. (2000), Tożsamość na sprzedaż, [w:] Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej, red. A. Giza-Poleszczuk, M. Marody, A. Rychard, Warszawa.
View in Google Scholar
Kroker A., Weinstein M.A. (1994), Data Trash. Teh Teory of the virtual Class, New World Perspectives, Montreal, www. ctheory.
View in Google Scholar
Kubiński G. (2008), Narodziny podmiotu wirtualnego. Narracja. Dyskurs. Deixis, Kraków.
View in Google Scholar
Lacan J. (1981), The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis, W.W. Norton&Co., New York–London.
View in Google Scholar
Levy P. (1997), Collective Inteligence. Mankind’s Emerging World in Cyberspace, Perseus Books, Cambridge, Massachusetts.
View in Google Scholar
Lifton R.J. (1993), The Potean Self, Basic Books, New York.
View in Google Scholar
Paetzold H. (1999), Miasto jak labirynt. Walter Benjamin i nie tylko, [w:] Przestrzeń, filozofia i architektura. Osiem rozmów o poznawaniu, produkowaniu i konsumowaniu przestrzeni, red. E. Rewers, Poznań.
View in Google Scholar
Sarup M. (1996), Identity, Culture and the Postmodern World, University of Georgia Press, Athens.
View in Google Scholar
Siwak W. (1998), Hipertekstualna podróż przez wirtualne światy, [w:] Intermedialność w kulturze końca XX wieku, red. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak, Białystok.
View in Google Scholar
Turkle S. (1997), Life on the screen. Identity in the Age of the Internet, Touchstone, New York.
View in Google Scholar
Wilkoszewska K. 2008, Wariacje na postmodernizm, wyd. 2, Kraków.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura