Abstract
Artykuł przedstawia techniki nagrań audio-wideo, które stają się współcześnie jednym z podstawowych narzędzi w badaniu rozwoju systemu językowego dziecka w środowisku monolingwalnym i bilingwalnym. Autorka opisuje biografię językową, jako metodę badania nabywania kompetencji językowych. Jak twierdzi W. Miodunka (2016) - w trakcie procesu badawczego należy stosować zasady otwartości, dobrej komunikacji i naturalności. Cechy te, zdaniem autorki artykułu, można osiągnąć poprzez użycie kamery w procesie obserwacji dziecka. Omówiono również zasady, których należy przestrzegać podczas korzystania z nagrań wideo, co może być niezwykle cenną informacją dla kolejnych badaczy tego zagadnienia. Następnie autorka skupiła się na technice zapisu powstałego materiału badawczego na przy kładzie analizy rozwoju języka dwojga dzieci dwujęzycznych i dwojga dzieci jednojęzycznych.References
Cieszyńska Jagoda. 2006. Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii. Kraków.
View in Google Scholar
Cieszyńska Jagoda. 2010. Dwujęzyczność – rozumienie siebie jako Innego. W Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska. J. Cieszyńska, M. Korendo, Z. Orłowska-Popek (red.). Kraków. 18–36.
View in Google Scholar
Cieszyńska Jagoda. 2011. Wczesna diagnoza i terapia zachowań autystycznych. Metoda krakowska. Kraków.
View in Google Scholar
Cieszyńska Jagoda. 2013. Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Kraków.
View in Google Scholar
Cieszyńska Jagoda. 2017, Jak kształtować dwujęzyczność zrównoważoną. Biografia językowa Julii (w druku).
View in Google Scholar
Kurcz Ida. 2010. Psychologia języka i komunikacji. Warszawa.
View in Google Scholar
Łuczyński Edward. 2002. „Fleksja języka polskiego z punktu widzenia ontogenezy mowy”. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego 58. 157–165.
View in Google Scholar
Łuczyński Edward. 2010. Akwizycja gramatyki języka polskiego. Psychologia Rozwojowa nr 1. 9–18.
View in Google Scholar
Miodunka Władysław. 2003. Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii. W stronę lingwistyki humanistycznej. Kraków.
View in Google Scholar
Miodunka Władysław. 2016. Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności. W Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków. R. Dębski, W. Miodunka (red.). Kraków. 49–87.
View in Google Scholar
Peal Elizabeth, W. Lambert. 1962. “The relation of bilingualism to intelligence”. Psychological Monographs, General and Applied 76. 1–23.
View in Google Scholar
Pilch Tadeusz, T. Bauman 2001. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa.
View in Google Scholar
Roy Deb, Vosoughi S., M. Goodwin, B. Washabaugh. 2012. A portable audio/video recorder for longitudinal study of child development. In Proceedings of the 14th ACM International Conference on Multimodal Interaction (ICMI ’12). ACM, New York. 193–200. http://www.ted.com/talks/deb_roy_the_birth_of_a_word/transcript?language=pl [dostęp: 20.01.2017].
View in Google Scholar
Slobin Dan. 1980. Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki. W Badania nad językiem dziecka. Wybór tekstów. G.W. Shugar, M. Smoczyńska (red.). Warszawa. 398–452.
View in Google Scholar
Smoczyńska Magdalena. 1972. „Przyswajanie form deklinacji rzeczownikowej przez dzieci w wieku przedszkolnym”. Psychologia Wychowawcza z. 5. 515–524.
View in Google Scholar
Smoczyńska Magdalena. 1985. Badania nad rozwojem języka dziecka. Warszawa.
View in Google Scholar
Smoczyńska Magdalena. 1997. Przyswajanie systemu gramatycznego przez dziecko. W Rozwój poznawczy i językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej. H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwkowa (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Tomasello Michael. 1999. Kulturowe źródła ludzkiego poznania. J. Rączaszek (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Zarębina Maria. 1994. Język polski w rozwoju jednostki. Gdańsk.
View in Google Scholar