Abstrakt
Artykuł przedstawia techniki nagrań audio-wideo, które stają się współcześnie jednym z podstawowych narzędzi w badaniu rozwoju systemu językowego dziecka w środowisku monolingwalnym i bilingwalnym. Autorka opisuje biografię językową, jako metodę badania nabywania kompetencji językowych. Jak twierdzi W. Miodunka (2016) - w trakcie procesu badawczego należy stosować zasady otwartości, dobrej komunikacji i naturalności. Cechy te, zdaniem autorki artykułu, można osiągnąć poprzez użycie kamery w procesie obserwacji dziecka. Omówiono również zasady, których należy przestrzegać podczas korzystania z nagrań wideo, co może być niezwykle cenną informacją dla kolejnych badaczy tego zagadnienia. Następnie autorka skupiła się na technice zapisu powstałego materiału badawczego na przy kładzie analizy rozwoju języka dwojga dzieci dwujęzycznych i dwojga dzieci jednojęzycznych.Bibliografia
Cieszyńska Jagoda. 2006. Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Cieszyńska Jagoda. 2010. Dwujęzyczność – rozumienie siebie jako Innego. W Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska. J. Cieszyńska, M. Korendo, Z. Orłowska-Popek (red.). Kraków. 18–36.
Zobacz w Google Scholar
Cieszyńska Jagoda. 2011. Wczesna diagnoza i terapia zachowań autystycznych. Metoda krakowska. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Cieszyńska Jagoda. 2013. Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Cieszyńska Jagoda. 2017, Jak kształtować dwujęzyczność zrównoważoną. Biografia językowa Julii (w druku).
Zobacz w Google Scholar
Kurcz Ida. 2010. Psychologia języka i komunikacji. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Łuczyński Edward. 2002. „Fleksja języka polskiego z punktu widzenia ontogenezy mowy”. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego 58. 157–165.
Zobacz w Google Scholar
Łuczyński Edward. 2010. Akwizycja gramatyki języka polskiego. Psychologia Rozwojowa nr 1. 9–18.
Zobacz w Google Scholar
Miodunka Władysław. 2003. Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii. W stronę lingwistyki humanistycznej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Miodunka Władysław. 2016. Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności. W Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków. R. Dębski, W. Miodunka (red.). Kraków. 49–87.
Zobacz w Google Scholar
Peal Elizabeth, W. Lambert. 1962. “The relation of bilingualism to intelligence”. Psychological Monographs, General and Applied 76. 1–23.
Zobacz w Google Scholar
Pilch Tadeusz, T. Bauman 2001. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Roy Deb, Vosoughi S., M. Goodwin, B. Washabaugh. 2012. A portable audio/video recorder for longitudinal study of child development. In Proceedings of the 14th ACM International Conference on Multimodal Interaction (ICMI ’12). ACM, New York. 193–200. http://www.ted.com/talks/deb_roy_the_birth_of_a_word/transcript?language=pl [dostęp: 20.01.2017].
Zobacz w Google Scholar
Slobin Dan. 1980. Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki. W Badania nad językiem dziecka. Wybór tekstów. G.W. Shugar, M. Smoczyńska (red.). Warszawa. 398–452.
Zobacz w Google Scholar
Smoczyńska Magdalena. 1972. „Przyswajanie form deklinacji rzeczownikowej przez dzieci w wieku przedszkolnym”. Psychologia Wychowawcza z. 5. 515–524.
Zobacz w Google Scholar
Smoczyńska Magdalena. 1985. Badania nad rozwojem języka dziecka. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Smoczyńska Magdalena. 1997. Przyswajanie systemu gramatycznego przez dziecko. W Rozwój poznawczy i językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej. H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwkowa (red.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Tomasello Michael. 1999. Kulturowe źródła ludzkiego poznania. J. Rączaszek (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Zarębina Maria. 1994. Język polski w rozwoju jednostki. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar