Abstract
DOI 10.24917/20837275.10.2.13
Artykuł podejmuje problematykę teorii powieści w oparciu o rozwiązania artystyczne proponowane przez futurystów. Analizuje nowatorskie techniki prozatorskie artystów Nowej Sztuki, zderzając je z ówczesnymi i aktualnymi prądami filozoficznymi. Pokazuje, że proza B. Jasieńskiego, A. Wata, A. Sterna i innych futurystów jest wciąż ważnym doświadczeniem literackiej i literaturoznawczej samoświadomości.
The novel changes the skin. About the futuristic prose
The article undertakes the problems of novel theory based on artistic solutions proposed by futurists. It analyzes the innovative prose techniques of Nowa Sztuka (New Arts) artists, clashing them with contemporary and current philosophical trends. It shows that the prose of B. Jasieński, A. Wat, A. Stern and other futurists is still an important experience of the literary and literature-scientific self-consciousness.
References
Berleant A. 2011. Wrażliwość i zmysły. S. Stankiewicz (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Blanchot M. 2016. Przestrzeń literacka. T. Falkowski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Boccioni U., Carra C.D., Russolo L., Balla G., Severini G.. [1910]. 2007. Malarstwo futurystyczne. Manifest techniczny. https://rewolta.wordpress.com/2007/08/23/umberto-boccionicarlo-d-carra-luigi-russolo-giacomo-balla-gino-severini-malarstwo-futurystyczne-manifest-techniczny/ (dostęp: 13.06.2017).
View in Google Scholar
Gacki S.K. 1924. „Anarchista (część 1 i 2 opowieści detektywnej)”. Almanach Nowej Sztuki nr 2. 30–32.
View in Google Scholar
Gacki S.K. 1971. Rozmyślania. New York.
View in Google Scholar
Graf P. 2016. Proza Tytusa Czyżewskiego. Między futuryzmem a teorią prozy. W Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim. D. Wasilewska (red.). Kraków. 177–194.
View in Google Scholar
Graf P. 2018. Automobil w pędzie. Studia o futuryzmie i futurystach. Poznań.
View in Google Scholar
„Jeanne Paquin – pierwsza projektantka ze swym domem mody”. 2015. http://o-historii.pl/jeanne-paquin-pierwsza-projektantka-ze-swym-domem-mody/ (dostęp: 13.06.2017).
View in Google Scholar
Jasieński B. 1961. Człowiek zmienia skórę. J. Brzęczkowski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Jasieński B. 2005a. Nogi Izoldy Morgan. Warszawa.
View in Google Scholar
Jasieński B. 2005b. Palę Paryż. Warszawa.
View in Google Scholar
Jasieński B. 1972. Utwory poetyckie. Manifesty. Szkice. E. Balcerzan (oprac.). Wrocław.
View in Google Scholar
Kassner R. 2013. Liczba i oblicze. S. Leśniak (przeł.). Gdańsk.
View in Google Scholar
Migasiński J. 2006. „Przyczynek do zarysu francuskiej fenomenologii pamięci. Trzy przykłady”. Fenomenologia nr 4. 89–106.
View in Google Scholar
Papini G. 1933. Arcydzieła literatury. W Gog. A. Brzozowska (przeł.). Kraków. 15–17.
View in Google Scholar
Papini J. [Giovanni]. 1921. Tragedie powszechne. W. Rzymowski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
SL. 2010. „Król mody Paul Poiret”. http://kobieta.gazeta.pl/follow/1,153346,8606871,krol-mody-paul-poiret.html (dostęp: 13.06.2017).
View in Google Scholar
Stern A. 1933. Namiętny pielgrzym. Warszawa.
View in Google Scholar
Stern A. 1986. Wiersze zebrane, t. 1. A.K. Waśkiewicz (oprac.). Kraków.
View in Google Scholar
Szkłowski W. 1986. „Zoo albo listy nie o miłości”. Literatura na Świecie nr 8. 186–280.
View in Google Scholar
Wat A. 1993. Bezrobotny Lucyfer i inne opowieści. Warszawa.
View in Google Scholar
Wat A. 1972. Exsposé [do Nóg Izoldy Morgan]. W Utwory poetyckie, manifesty, szkice. E. Balcerzan (oprac.). Kraków. 217–223.
View in Google Scholar
Wat A. 1922. „Powieść”. Nowa Sztuka nr 2. 17–21.
View in Google Scholar