Abstrakt
DOI 10.24917/20837275.10.2.13
Artykuł podejmuje problematykę teorii powieści w oparciu o rozwiązania artystyczne proponowane przez futurystów. Analizuje nowatorskie techniki prozatorskie artystów Nowej Sztuki, zderzając je z ówczesnymi i aktualnymi prądami filozoficznymi. Pokazuje, że proza B. Jasieńskiego, A. Wata, A. Sterna i innych futurystów jest wciąż ważnym doświadczeniem literackiej i literaturoznawczej samoświadomości.
The novel changes the skin. About the futuristic prose
The article undertakes the problems of novel theory based on artistic solutions proposed by futurists. It analyzes the innovative prose techniques of Nowa Sztuka (New Arts) artists, clashing them with contemporary and current philosophical trends. It shows that the prose of B. Jasieński, A. Wat, A. Stern and other futurists is still an important experience of the literary and literature-scientific self-consciousness.
Bibliografia
Berleant A. 2011. Wrażliwość i zmysły. S. Stankiewicz (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Blanchot M. 2016. Przestrzeń literacka. T. Falkowski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Boccioni U., Carra C.D., Russolo L., Balla G., Severini G.. [1910]. 2007. Malarstwo futurystyczne. Manifest techniczny. https://rewolta.wordpress.com/2007/08/23/umberto-boccionicarlo-d-carra-luigi-russolo-giacomo-balla-gino-severini-malarstwo-futurystyczne-manifest-techniczny/ (dostęp: 13.06.2017).
Zobacz w Google Scholar
Gacki S.K. 1924. „Anarchista (część 1 i 2 opowieści detektywnej)”. Almanach Nowej Sztuki nr 2. 30–32.
Zobacz w Google Scholar
Gacki S.K. 1971. Rozmyślania. New York.
Zobacz w Google Scholar
Graf P. 2016. Proza Tytusa Czyżewskiego. Między futuryzmem a teorią prozy. W Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim. D. Wasilewska (red.). Kraków. 177–194.
Zobacz w Google Scholar
Graf P. 2018. Automobil w pędzie. Studia o futuryzmie i futurystach. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
„Jeanne Paquin – pierwsza projektantka ze swym domem mody”. 2015. http://o-historii.pl/jeanne-paquin-pierwsza-projektantka-ze-swym-domem-mody/ (dostęp: 13.06.2017).
Zobacz w Google Scholar
Jasieński B. 1961. Człowiek zmienia skórę. J. Brzęczkowski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jasieński B. 2005a. Nogi Izoldy Morgan. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jasieński B. 2005b. Palę Paryż. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jasieński B. 1972. Utwory poetyckie. Manifesty. Szkice. E. Balcerzan (oprac.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Kassner R. 2013. Liczba i oblicze. S. Leśniak (przeł.). Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Migasiński J. 2006. „Przyczynek do zarysu francuskiej fenomenologii pamięci. Trzy przykłady”. Fenomenologia nr 4. 89–106.
Zobacz w Google Scholar
Papini G. 1933. Arcydzieła literatury. W Gog. A. Brzozowska (przeł.). Kraków. 15–17.
Zobacz w Google Scholar
Papini J. [Giovanni]. 1921. Tragedie powszechne. W. Rzymowski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
SL. 2010. „Król mody Paul Poiret”. http://kobieta.gazeta.pl/follow/1,153346,8606871,krol-mody-paul-poiret.html (dostęp: 13.06.2017).
Zobacz w Google Scholar
Stern A. 1933. Namiętny pielgrzym. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Stern A. 1986. Wiersze zebrane, t. 1. A.K. Waśkiewicz (oprac.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Szkłowski W. 1986. „Zoo albo listy nie o miłości”. Literatura na Świecie nr 8. 186–280.
Zobacz w Google Scholar
Wat A. 1993. Bezrobotny Lucyfer i inne opowieści. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Wat A. 1972. Exsposé [do Nóg Izoldy Morgan]. W Utwory poetyckie, manifesty, szkice. E. Balcerzan (oprac.). Kraków. 217–223.
Zobacz w Google Scholar
Wat A. 1922. „Powieść”. Nowa Sztuka nr 2. 17–21.
Zobacz w Google Scholar