Abstract
DOI 10.24917/20837275.10.3.6
Artykuł dotyczy problematyki podmiotu mówiącego w twórczości zespołu Nightwish w zestawieniu z romantycznymi koncepcjami poezji, miłości i natury, a także mitem poety „wyklętego”, na którego kreuje się lider grupy Tuomas Holopainen. Tekst porusza kwestie autowizerunku i autentyczności artystów, a także wielokodowości narracji w muzyce rockowej. Analizuje tzw. program literacki zespołu na poziomie słownym, ikonicznym i muzycznym, zaczynając od wczesnej twórczości poprzez album koncepcyjny Century Child i zamykając ostatnim koncertem z udziałem wokalistki Tarji Turunen End of an Era.
The poet who failed his best play? Speaking subject in the tracks of Nightwish in the face of the romantic paradigm
The article gives an insight into the problem of lyrical subject in songs recorded by Nightwish, along with the myth of the damned poet led by the group’s leader, Tuomas Holopainen, and romantic concepts of poetry, love and nature. It raises issues of autobiography and authenticity of artists, as well as the multidisciplinary narrative in rock music led on literary, iconic and musical levels. This text focuses primarily on the early Nightwish songs, the Century Child concept album and the End of an Era concert as the last live performance of Nightwish with Tarja Turunen as the lead singer.
References
Frith Simon. 2011. Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. M. Król (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Janion Maria. 2000. Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś. Gdańsk.
View in Google Scholar
Janion Maria. 2001. Żyjąc tracimy życie. Niepokojące tematy egzystencji. Warszawa.
View in Google Scholar
Karjalainen Toni-Matti. 2016. Ride Between Hell and Paradise. Imaginaerum as Mental Anchoring Place for the Global Nightwish Fan Community. W Heavy Metal Music and the Communal Experience. N. Varas-Diaz, N. Scott (red.). Lanham 59–77.
View in Google Scholar
Moore Allan. 2002. “Authenticity as authentication”. Popular Music nr 21/2. 209–223.
View in Google Scholar
Olilla Mape. 2007. Once Upon a Nightwish. The official biography 1996–2006. Tampere.
View in Google Scholar
Peraino Judith Ann. 2007. “Listening to Gender: A Response to Judith Halberstam”. Women and Music: A Journal of Gender and Culture nr 1. 59–64.
View in Google Scholar
Peyre Henri. 1987. Co to jest romantyzm? M. Żurowski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Rychlewski Marcin. 2011. Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy. Gdańsk.
View in Google Scholar
Dyskografia
View in Google Scholar
Nightwish. 1997. Angels Falls First, Century Media Records.
View in Google Scholar
Nightwish. 1998. Oceanborn, Spinefarm Records.
View in Google Scholar
Nightwish. 2000. Wishmaster, Spinefarm Records.
View in Google Scholar
Nightwish. 2002. Century Child, Spinefarm Records.
View in Google Scholar
Nightwish. 2004. Once, Roundrunner Record.
View in Google Scholar
Nightwish. 2007. Dark Passion Play, Roundrunner Record.
View in Google Scholar
Nightwish. 2011. Imaginaerium, Nuclear Blast.
View in Google Scholar
Nightwish. 2015. Endless Forms Most Beautiful, Nuclear Blast.
View in Google Scholar
Filmografia
View in Google Scholar
End Of An Era [koncert]. 2006. Nuclear Blast.
View in Google Scholar
End Of Innocence [film dokumentalny]. 2003. T. Halo (reż.). Spinefarm Records.
View in Google Scholar
Please Learn The Setlist In 48 hours [film documentalny]. 2013. V. Lipiäinen (reż.). Nuclear Blast.
View in Google Scholar
From Wishes To Eternity [koncert]. 2001. Spinefarm Records.
View in Google Scholar
Netografia
View in Google Scholar
http://nightwish.com/en [dostęp: 30.11.2017].
View in Google Scholar
http://www.nightwishonline.com/index.php?/forums/forum/99-nightwish-english/ [dostęp: 30.11.2017].
View in Google Scholar
http://afternoiz.com/globalnoiz/interviews-international/tuomas-holopainen-an-interview-with-the-creative-mind-of-nightwish/ [dostęp: 30.11.2017].
View in Google Scholar