Immersion in the past. About the journey of memorising of seniors based on the example of selected films
PDF (Język Polski)

Keywords

filmoterapia w edukacji
starość w filmie
Ingmar Bergman
Doris Dörrie
David Lynch Ingmar Bergman
David Lynch
Doris Dörrie
cinematherapy in education
senility in movies

How to Cite

Gajak-Toczek, M. (2019). Immersion in the past. About the journey of memorising of seniors based on the example of selected films. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 11(4), 21–35. https://doi.org/10.24917/20837275.11.4.2

Abstract

The author refers to the educational role of film, which can help shape the attitudes of young people so that they can actively accompany seniors and take steps to prepare for a dignified and committed experience of their own “evening” of existence. She indicates that film narratives showing adaptations to the last stage of existence can take various forms. The memorising perspective of the journey into the depths of oneself as a tool for searching for knowledge and acquiring new skills was particularly highlighted.

https://doi.org/10.24917/20837275.11.4.2
PDF (Język Polski)

References

Abramowska Janina. 1978. Peregrynacja. W: Przestrzeń i literatura. Studia. Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska (red.). Wrocław. 120-131.
Bobiński Witold. 2016. Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej. Kraków.
Bois Jean-Pierre. 1996. Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur. Katarzyna Marczewska (przeł.). Warszawa.
Borecka Irena. 2001. Biblioterapia: teoria i praktyka. Poradnik. Warszawa.
Borecka Irena. 2002. Biblioterapia: teksty terapeutyczne, konspekty i scenariusze zajęć. Gorzów Wielkopolski.
Borecka Irena. 2008. Biblioterapia formą terapii pedagogicznej. Wałbrzych.
Cyceron. 1996. Katon Starszy o starości. Zofia Cierniakowa (przeł.). W: Cyceron, Plutarch. Pochwała starości. Zofia Cierniakowa, Alfred Twardecki (przeł.). Warszawa. 25-99.
Debord Guy. 1998. Społeczeństwo spektaklu. Mateusz Kwaterko (przeł.). Warszawa.
Dermer Shannon, Hutchings Jennifer B. 2000. „Utilizing Movies in Family Therapy: Applications for Individuals, Couples and Families”. The American Journal of Family Therapy nr 28. 163-180.
Dumtrache Sorina Daniela. 2014. „The Effects of a Cinema-therapy Group on Diminishing Anxiety”. Procedia-Social and Behavioral Sciences nr 127. 717-721.
Freud Zygmunt. 1991. Żałoba i melancholia. Barbara Kocowska (przeł.). W: Kazimierz Pospiszyl. Zygmunt Freud. Człowiek i dzieło. Barbara Kocowska, Anna Czownicka, Marian Albiński, Ludwik Jekels (przeł.). Wrocław-Warszawa-Kraków. 295-308.
Gajak-Toczek Małgorzata, Gala-Milczarek Beata. 2015. Człowiek stary w mediach - stereotyp a obraz postulowany. W: (Nowe) media. Implikacje kulturowe, językowe i edukacyjne. Małgorzata Karwatowska, Beata Jarosz (red.). Lublin. 51-61.
Gajak-Toczek Małgorzata, Gala-Milczarek Beata. 2017. Edukacja ku starości w kręgu kinematografii polskiej (na wybranych przykładach). W: Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod. Małgorzata Karwatowska, Leszek Tymiakin (red.). Lublin. 283-298.
Gajak-Toczek Małgorzata. 2013a. „»Wiersze ostatnie« Czesława Miłosza liryczną pieśnią o ludzkich sposobach doświadczania świata”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia nr 140. 224-245.
Gajak-Toczek Małgorzata. 2013b. „A Few Reflections on Life-passing on the Basis of Works by Tadeusz Różewicz and Czesław Miłosz”. Man and the Word nr 15(2). 76-82.
Gajak-Toczek Małgorzata. 2016. (Nie)trudne rozmowy o starości ze studentami polonistyki. W: Edukacja polonistyczna jako wyzwanie. Powszechność i elitarność polonistyki. Ewa Jaskółowa, Danuta Krzyżyk, Bernadeta Niesporek-Szmburska, Małgorzata Wójcik-Dudek (red.). t. 1. Katowice. 195-211.
Gajak-Toczek Małgorzata. 2018. O miłości i chorobie w jesieni życia. Kilka uwag o „Pamiętniku” Nicka Cassavetesa oraz „Daleko od niej” Sarah Polley w kontekście filozofii dialogu Józefa Tischnera. W: Literatura i kultura w życiu człowieka - wybrane motywy. Ewelina Chodźko, Paulina Szymczyk (red.). Lublin. 111-121.
Genette Gérard. 1976. „Przestrzeń i język”. Aleksander Wit Labuda (przeł.). Pamiętnik Literacki nr 67(1). 227-232.
Kozubek Małgorzata. 2017. Filmoterapia. Teoria i praktyka. Gdańsk.
Kurantowicz Ewa. 1992. Pewna wersja terapii w kulturze. W: Kultura i terapia. Przegląd problematyki. Danuta Zalewska (red.). Wrocław. 39-46.
Majeran Roman. 2011. „Arystoteles o starości”. Vox Patrum nr 56. 105-118.
May Rollo. 1997. Błaganie o mit. Beata Moderska (przeł.). Poznań.
Merleau-Ponty Maurice. 1970. „Film i nowa psychologia”. Marek Zagajewski (przeł.). Kino nr 3. 35-40.
Minois Georges. 1995. Historia starości. Od antyku do renesansu. Katarzyna Marczewska (przeł.). Warszawa.
Nurczyńska-Fidelska Ewelina, Parniewska Barbara, Popiel-Popiołek Ewa, Ulińska Halina (red.). 1993. Film w szkolnej edukacji humanistycznej. Warszawa-Łódź.
Nycz Ryszard. 2000. Tekstowy świat. Postmodernizm a wiedza o literaturze. Kraków.
Pikuła Norbert. 2011. Etos starości w aspekcie społecznym. Gerontologia dla pracowników socjalnych. Kraków.
Regiewicz Adam. 2011. Kino a kultura w świetle antropologii współczesnej. Próba interpretacji kerygmatycznej. Lublin.
Ricoeur Paul. 2008. Żyć aż do śmierci oraz fragmenty. Anna Turczyn (przeł.). Kraków.
Sharp Conni, Smith Janet V., Cole Amykay. 2002. „Cinematherapy: Metaphorically Promoting Therapeutic Change”. Couselling Psychology Quarterly nr 15. 269-276.
Straś-Romanowska Maria. 2000. Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: Psychologia rozwoju człowieka. Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała (red.). t. 2. Warszawa. 263-292.
Szczepański Tadeusz. 2002. Zwierciadło Bergmana. Gdańsk.
Szukalski Piotr. 2008. Ageizm - dyskryminacje ze względu na wiek. Łódź.
Szulc Wita. 2006. „Historia arteterapeutyki”. Edukacja i Dialog nr 8(181). 66-69.
Tischner Józef. 1993. Myślenie według wartości. Kraków.
Tomasik Ewa. 1994. Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej. Warszawa.
Warmuz-Warmuzińska Ewa. 2013. Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych. Scenariusze zajęć z wykorzystaniem filmów. Warszawa.
Włodarczyk Anna. 2007. Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty. Kraków.
Wojciechowski Jacek. 2000. Czytelnictwo. Kraków.
Wolz Birgit. [1] b.d. Cinema Therapy: Using the Power of Imagery in Films for the Therapeutic Process. http://www.cinematherapy.com/birgitarticles/ctusingpower.html. (dostęp: 15.09.2019).
Wolz Birgit. [2] b.d. The Transformational Power of Film: Using Movies in Therapy. http://www.cinematherapy.com/birgitarticles/transformationalpower.html. (dostęp: 16.09.2019).
Zalewska Danuta (red.). 1992. Kultura i terapia. Przegląd problematyki. Wrocław.
Zhe Wu Angela. 2008. Applying Cinema Therapy with Adolescents and A Cinema Therapy Workshop. http://www.cinematherapy.com/pressclippings/Angela’s-thesis1. pdf. (dostęp: 17.09.2019).
Zmorzanka Anna. 2011. „Platon o starości i ludziach starych”. Vox Patrum nr 56. 73-104.

Downloads

Download data is not yet available.