Film in the dialogue of cultures. The social dimension of intercultural cinema
PDF (Język Polski)

Keywords

migrants
intercultural dialogue
intercultural cinema dialog międzykulturowy
kino międzykulturowe
migranci

How to Cite

Konieczna, E. (2019). Film in the dialogue of cultures. The social dimension of intercultural cinema. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 11(4), 36–46. https://doi.org/10.24917/20837275.11.4.3

Abstract

The subject of the article is the role of films in intercultural dialogue. Filmmakers follow the causes of intra-cultural tensions, talk about the impossibility of assimilation, nostalgia for their country, or family relations. Contemporary cinema takes part in the dialogue of cultures, critically analyses complex intercultural relations and provides an important voice in the discussion of values resulting from diversity. By talking about intercultural relations, filmmakers contribute to strengthening the dialogue of cultures. Dialogue with other cultures also requires educational measures, and one of the educational tools to respect cultural diversity is film.
https://doi.org/10.24917/20837275.11.4.3
PDF (Język Polski)

References

Bachtin Michaił. 1983. Dialog - język - literatura. Eugeniusz Czaplejewicz, Edward Kasperski (red.). Warszawa.
Buber Martin. 1992. Ja i Ty. Jan Doktór (przeł.). Warszawa.
Dąbrowa Ewa. 2010. Kryzys edukacji międzykulturowej w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo (na przykładzie wybranych krajów). W: Studia nad wielokulturowością.
Dorota Pietrzyk-Reeves, Małgorzata Kułakowska (red.). Kraków. 199-212.
Gierszewska Barbara (oprac.). (2001). „Mniszkówna… i co dalej w polskim kinie? Wybór tekstów z czasopism filmowych dwudziestolecia międzywojennego. Kielce.
Kabzińska I. 2008. „Spotkanie z INNYM w dialogu międzykulturowym”. Etnografia Polska t. LII, nr 1-2. 21-41.
Kwiatkowski Krzysztof. 2019. „Między tradycją a nowoczesnością. Cienie przeszłości”. Kino nr 5.
Levinas Emmanuel. 2000. Inaczej niż być lub ponad istotą. Piotr Mrówczyński (przeł.). Warszawa.
Loska Krzysztof. 2016. Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina. Kraków.
Marks U. Laura. 2000. The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and Senses. Durham.
NCK. 2008. https://www.nck.pl/projektykulturalne/projekty/dialog/aktualnosci/europejski-rok-dialogu-miedzykulturowego. (dostęp: 14.10.2019).
Nowak Marian. 2010. „Dialog w wychowaniu”. Pedagogia Christiana nr 1(25). 85-103.
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. 2018. https://nhef.pl/program/cykle/miedzy-kulturami. (dostęp: 21.03.2019).
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. 2019. https://nhef.pl/program/cykle/wielokulturowosc-w-filmie. (dostęp: 13.05.2019).
Olbrycht Katarzyna. 2007. Aksjologiczny sens upowszechniania kultury i edukacji kulturalnej. W: Upowszechnianie kultury - wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Katarzyna Olbrycht, Ewelina Konieczna, Jolanta Skutnik (red.). Toruń. 27-37.
Ostrzycki Stanisław. 1933. „Jaki powinien być film polski?”. Kino nr 11.
Paleczny Tadeusz. 2017. Relacje międzykulturowe w dobie kryzysu ideologii i polityki wielokulturowości. Kraków.
Sadowski Andrzej. 2008. Dialog w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo. W: Etniczność. O przemianach społeczeństw narodowych. Maria Szmeja (red.). Kraków. 203-217.
Tischner Józef. 1999. Filozofia dramatu. Kraków.

Filmografia

Bez granic (Bedone marz). 2014. Amirhossein Asgari (reż.). Iran (prod.).
Combat girls. Krew i honor (Kriegerin). 2011. David F. Wnendt (reż.). Niemcy (prod.).
Cygan (Cigan). 2011. Martin Šulík (reż.). Czechy, Słowacja (prod.).
Dealer. 1998. Thomas Arslan (reż.). Niemcy (prod.).
Dziewczynka w trampkach (Wadjada). 2012. Haifaa al-Mansour (reż.). Holandia, Niemcy USA, Jordania, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska (prod.).
Fighter: kochaj i walcz (Fighter). 2008. Natasha Arthy (reż.). Dania (prod.).
Głową w mur (Gegen die Wand). 2004. Fatih Akin (reż.). Niemcy (prod.).
Kafarnaum (Capharnaüm). 2018. Nadine Labaki (reż.). Liban, USA (prod.).
Kamerdyner. 2018. Filip Bajon (reż.). Polska (prod.).
Klasa (Entre de murs). 2008. Laurent Cantet (reż.). Francja (prod.).
Mały palec. 2014. Tomasz Cichoń (reż.). Polska (prod.).
Mustang. 2015. Deniz Gamze Ergüven (reż.). Francja, Niemcy, Turcja, Katar (prod.).
Na krawędzi nieba (Auf der anderen Seite). 2007. Fatih Akin (reż.). Niemcy (prod.).
Nie jestem czarownicą (I Am Not a Witch). 2017. Rungano Nyoni (reż.). Francja, Wielka Brytania (prod.).
Obcy na mojej kanapie. 2017. Grzegorz Brzozowski (reż.). Polska (prod.).
Piękny dzień (Der Schöne Tag). 2000. Thomas Arslan (reż.). Niemcy (prod.).
Pokłosie. 2012. Władysław Pasikowski (reż.). Polska (prod.).
Rakieta (The Rocket). 2013. Kim Mordaunt (reż.). Australia, Tajlandia, Laos (prod.).
Rodzeństwo (Geschwister - Kardesler). 1996. Thomas Arslan (reż.). Niemcy (prod.).
Róża. 2011. Wojciech Smarzowski (reż.). Polska (prod.).
Slumdog. Milioner z ulicy (Slumdog. Millionaire). 2011. David Boyle (reż.). Wielka Brytania (prod.).
Słodki koniec dnia (Dolce fine giornata). 2019. Jacek Borcuch (reż.). Polska (prod.).
Sól ziemi (Le sel de la terre). 2014. Juliano Ribeiro Salgado, Wim Wenders (reż.). Brazylia, Francja, Niemcy (prod.).
Wołyń. 2016. Wojciech Smarzowski (reż.). Polska (prod.).
60 kilo niczego. 2017. Piotr Domalewski (reż.). Polska (prod.).

Downloads

Download data is not yet available.