Abstract
The paper presents Bruno Dumont’s vision of Flanders. A French director from Bailleul makes no comments on today’s situation of the region, nor does he directly speak of its history. However, he uses its landscape in many different ways in the process of constructing his tales of contemporary post-secular world. In such films as The Life of Jesus, Humanity and Flanders, as well as in TV series L’il Quinquin and Coincoin and the Extra-Humans, locality and topography of Flanders play the role of a microcosmos in which problems observed in the macro scale may be clearly seen.References
Barwacz Maciej 2016. Transcendencja w filmach Brunona Dumonta, czyli zwrot w stronę gatunku otwartego. W: Europejskie kino gatunków. Piotr Kletowski (red.). Kraków. 357-373.
Brooks Xan. 2007. „The Man with Two Brains”. The Guardian 29.06. https://www. theguardian.com/film/2007/jun/29/1. (dostęp: 25.10.2019).
Copik Ilona. 2017. Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk. Katowice.
Frydryczak Beata. 2015. Więcej niż obraz: procesualna natura krajobrazu. W: Więcej niż obraz. Eugeniusz Wilk i in. (red.). Gdańsk. 177-190.
Gardies André. 1999. Le paysages comme moment narrative. W: Les peysages du cinéma. Jean Mottet (red.). Seyssel. 139-155.
Hollender Barbara. 2018. Rozmowa z Bruno Dumontem, twórcą „Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc”. Rzeczpospolita 5.06. https://www.rp.pl/Film/306059936- Rozmowa-z-Bruno-Dumontem-tworca-Jeannette-Dziecinstwo-Joanny-dArc.html. (dostęp: 25.10.2019).
Hrapkowicz Błażej. 2011. „Bóg to postać filmowa. Rozmowa z Brunem Dumontem”. Dwutygodnik nr 63. https://www.dwutygodnik.com/artykul/2498- bog-to-postac- filmowa. html. (dostęp: 25.10.2019).
Kempna-Pieniążek Magdalena. 2015. Poza zbawieniem…? (Anty)mesjański dyskurs w filmach Brunona Dumonta. W: Mesjańskie imaginaria Europy (i okolic). Studia komparatystyczne. Anna Janek, Adam Regiewicz, Artur Żywiołek (red.). Częstochowa. 349-361.
Kempna-Pieniążek Magdalena. 2017. Dumontland: pejzaż duchowej pustyni. W: Filmowe pejzaże Europy. Barbara Kita, Magdalena Kempna-Pieniążek (red.). Katowice. 201-225.
Kita Barbara. 2017. Pejzaż za oknem. Europejskie widokówki filmowe - wprowadzenie. W: Filmowe pejzaże Europy. Barbara Kita, Magdalena Kempna-Pieniążek (red.). Katowice. 7-25.
Kmak Aleksander. 2018. „Negocjacje pornografii w kinie Brunona Dumonta”. Kwartalnik Filmowy nr 101-102. 212-222.
Panofsky Erwin. 1971. Studia z historii sztuki. Jan Białostocki (wyb.). Krystyna Kamińska i in. (tłum.). Warszawa.
Camille Claudel, 1915. 2013. Bruno Dumont (reż.).
Coincoin i Nieludzie (Coincoin et les Z’inhumaines). 2018. Bruno Dumont (reż.).
Flandria (Flandres). 2006. Bruno Dumont (reż.).
Hadewijch. 2009. Bruno Dumont (reż.).
Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc (Jeannette. L’enfance de Jeanne d’Arc). 2017. Bruno
Dumont (reż.).
Ludzkość (L’Humanité). 1999. Bruno Dumont (reż.).
Mały Quinquin (P’tit Quinquin). 2014. Bruno Dumont (reż.).
Martwe wody (Ma loute). 2016. Bruno Dumont (reż.).
Poza Szatanem (Hors Satan). 2011. Bruno Dumont (reż.).
Życie Jezusa (La vie de Jésus). 1997. Bruno Dumont (reż.).
Brooks Xan. 2007. „The Man with Two Brains”. The Guardian 29.06. https://www. theguardian.com/film/2007/jun/29/1. (dostęp: 25.10.2019).
Copik Ilona. 2017. Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk. Katowice.
Frydryczak Beata. 2015. Więcej niż obraz: procesualna natura krajobrazu. W: Więcej niż obraz. Eugeniusz Wilk i in. (red.). Gdańsk. 177-190.
Gardies André. 1999. Le paysages comme moment narrative. W: Les peysages du cinéma. Jean Mottet (red.). Seyssel. 139-155.
Hollender Barbara. 2018. Rozmowa z Bruno Dumontem, twórcą „Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc”. Rzeczpospolita 5.06. https://www.rp.pl/Film/306059936- Rozmowa-z-Bruno-Dumontem-tworca-Jeannette-Dziecinstwo-Joanny-dArc.html. (dostęp: 25.10.2019).
Hrapkowicz Błażej. 2011. „Bóg to postać filmowa. Rozmowa z Brunem Dumontem”. Dwutygodnik nr 63. https://www.dwutygodnik.com/artykul/2498- bog-to-postac- filmowa. html. (dostęp: 25.10.2019).
Kempna-Pieniążek Magdalena. 2015. Poza zbawieniem…? (Anty)mesjański dyskurs w filmach Brunona Dumonta. W: Mesjańskie imaginaria Europy (i okolic). Studia komparatystyczne. Anna Janek, Adam Regiewicz, Artur Żywiołek (red.). Częstochowa. 349-361.
Kempna-Pieniążek Magdalena. 2017. Dumontland: pejzaż duchowej pustyni. W: Filmowe pejzaże Europy. Barbara Kita, Magdalena Kempna-Pieniążek (red.). Katowice. 201-225.
Kita Barbara. 2017. Pejzaż za oknem. Europejskie widokówki filmowe - wprowadzenie. W: Filmowe pejzaże Europy. Barbara Kita, Magdalena Kempna-Pieniążek (red.). Katowice. 7-25.
Kmak Aleksander. 2018. „Negocjacje pornografii w kinie Brunona Dumonta”. Kwartalnik Filmowy nr 101-102. 212-222.
Panofsky Erwin. 1971. Studia z historii sztuki. Jan Białostocki (wyb.). Krystyna Kamińska i in. (tłum.). Warszawa.
Camille Claudel, 1915. 2013. Bruno Dumont (reż.).
Coincoin i Nieludzie (Coincoin et les Z’inhumaines). 2018. Bruno Dumont (reż.).
Flandria (Flandres). 2006. Bruno Dumont (reż.).
Hadewijch. 2009. Bruno Dumont (reż.).
Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc (Jeannette. L’enfance de Jeanne d’Arc). 2017. Bruno
Dumont (reż.).
Ludzkość (L’Humanité). 1999. Bruno Dumont (reż.).
Mały Quinquin (P’tit Quinquin). 2014. Bruno Dumont (reż.).
Martwe wody (Ma loute). 2016. Bruno Dumont (reż.).
Poza Szatanem (Hors Satan). 2011. Bruno Dumont (reż.).
Życie Jezusa (La vie de Jésus). 1997. Bruno Dumont (reż.).
Downloads
Download data is not yet available.