Artistic adventures of the body. A few remarks about the tensions between visuality and experience of the mediatized body
PDF (Język Polski)

Keywords

body
art
experience
visuality
mediatized body ciało
sztuka
doświadczenie
wizualność
ciało zmediatyzowane

How to Cite

Solik, R. (2021). Artistic adventures of the body. A few remarks about the tensions between visuality and experience of the mediatized body. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 13(1), 4–18. https://doi.org/10.24917/20837275.13.1.1

Abstract

Art has explored the problem of the body and corporeality in various ways. As a result, the body was subject to constant reinterpretations in the artistic practice - as an object of different narratives, goals, politics, a field of interference, an object of artistic fetishization, sexualization or desexualization. This text discusses selected aspects of the presence and experience of the body in visual arts, referring to artistic realizations and endeavours of radically different “nature”, and thus - referring to the ontology of the work of art. The main field of reflection is the transition from the representation of the body (media images of an absent body) to the presentation and presence of a real body as a material and medium of expression. In this context, not only the consequences related to the artistic mediatization and performatization of the body and corporeality are presented, but also the tensions between observing (visuality) and the experience of the mediatized body.

https://doi.org/10.24917/20837275.13.1.1
PDF (Język Polski)

References

Aries Philippe. 1992. Człowiek i śmierć. Eligia Bąkowska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Art Now. 2012. T. 3. Hans Werner Holzwarth (red.). Köln.
View in Google Scholar

Bal Mieke. 2012. Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik. Marta Bucholc (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Baudrillard Jean. 1998. Precesja symulakrów. Tadeusz Komendant (przeł.). W: Postmodernizm. Antologia przekładów. Ryszard Nycz (red.). Kraków. 175–189.
View in Google Scholar

Bauman Zygmunt. 1995. Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń.
View in Google Scholar

Belting Hans. 2007. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Mariusz Bryl (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Borchardt Marcin. 2017. „Akcjonizm wiedeński – transgresja jako sztuka społecznej negacji”. Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura nr 35. Kanon / Ideologia / Wartość. Katowice. 101–121.
View in Google Scholar

Brus Günter. 2011. Wybrane teksty teoretyczne. Jan Burzyński (przeł.). W: Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa. Stanisław Ruksza (red.). Kraków. 57–58.
View in Google Scholar

Chrościcki Juliusz. 1974. Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej. Warszawa.
View in Google Scholar

Dziamski Grzegorz. 2000. „Sztuka po modernizmie”. Odra nr 10. 61–65.
View in Google Scholar

Dziamski Grzegorz. 2002. Sztuka u progu XXI wieku. Poznań.
View in Google Scholar

Dziamski Grzegorz. 2016. Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej. Gdańsk.
View in Google Scholar

Eco Umberto. 2007. Sztuka. Piotr Salwa, Mateusz Salwa (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Ferrer Ester. 2004. „Wydarzenie to tylko wydarzenie”. Małgorzata Sady (przeł.). Fort Sztuki nr 1(1). 7.
View in Google Scholar

Fish Stanley. 2008. Zwykłe okoliczności, język dosłowny, bezpośrednie akty mowy, to, co normalne, potoczne, oczywiste, zrozumiałe samo przez się i inne szczególne przypadki. Maciej Smoczyński (przeł.). W: Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane. Andrzej Szahaj (red.). Kraków. 29–58.
View in Google Scholar

Gadamer Hans-Georg. 1993. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Bogdan Baran (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Guzek Łukasz. 2005. „Przez performance do sztuki”. Didaskalia nr 69. 20–23.
View in Google Scholar

Jadzińska Monika. Nieznośna zmienność materii. Tworzywa sztuczne w sztuce. http://www.journal.doc.art.pl/pdf17/Art_and_Documentation_17_jadzinska.pdf. (dostęp: 16.03.2021).
View in Google Scholar

Kalaga Wojciech. 2001. Mgławice dyskursów. Podmiot, tekst, interpretacja. Kraków.
View in Google Scholar

Kluszczyński Ryszard. 2002. Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków.
View in Google Scholar

Kluszczyński Ryszard. 2010. Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa.
View in Google Scholar

Krakowski Piotr. 1984. O sztuce nowej i najnowszej. Kraków.
View in Google Scholar

Krauss Rosalind. 2011. Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne. Monika Szuba (przeł.). Gdańsk.
View in Google Scholar

Lewandowski Roman. 2018. Efekt pasażu. Konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych. Katowice.
View in Google Scholar

Margolis Joseph. 2004. Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Wykłady z filozofii sztuki. Wojciech Chojna i inni (przeł.). Krystyna Wilkoszewska (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Markowski Michał Paweł. 2014. Dzień na Ziemi. Proza podróżna. (e-book). Poznań.
View in Google Scholar

Nochlin Linda. 1994. The Body in Pieces. The Fragment as a Metaphor of Modernity.London.
View in Google Scholar

Nycz Ryszard. 2006. „Literatura współczesna wobec doświadczenia”. Teksty Drugie nr 6. 55–69. https://rcin.org.pl/ibl/Content/51749/WA248_68421_P-I-2524_nycz-literatura.pdf. (dostęp: 13.08.2020).
View in Google Scholar

Oleś Piotr. 2008. Człowiek w świecie, czyli o zależności od doświadczenia i kreowaniu doświadczeń. W: Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny, paradygmaty, dyskursy. Anna Zeidler-Janiszewska, Ryszard Nycz (red.). Warszawa. 60–76.
View in Google Scholar

Piotrowski Piotr. 2003. „Ciało i tożsamość. Sztuka ciała w Europie Środkowej”. Artium
View in Google Scholar

Quaestiones t. 14. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/11074/ 1/05_ Piot_Piotrowski_Cia%C5%82o_201-256.pdf. (dostęp: 3.08.2020).
View in Google Scholar

Ricoeur Paul. 2006. Pamięć, historia, zapomnienie. Janusz Margański (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Rosner Katarzyna. 1991. Hermeneutyka jako krytyka kultury. Heidegger – Gadamer – Ricoeur. Warszawa.
View in Google Scholar

Toporow Władimir. 2003. Przestrzeń i rzecz. Bogusław Żyłko (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Welsch Wolfgang. 2005. Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki. Katarzyna Guczalska (przeł.) Kraków.
View in Google Scholar

Wilkoszewska Krystyna. 1999. Estetyki nowych mediów. W: Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Krystyna Wilkoszewska (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Wysocka Elżbieta. 2013. Wirtualne ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dzieł audiowizualnych. Warszawa.
View in Google Scholar

Zawojski Piotr. 2006. Destrukcja versus wspomaganie ciała w cyberprzestrzeni. Przypadek Stelarca. http://www.zawojski.com/2006/04/19/destrukcja-versus-wspomaganie-ciala-w-cyberprzestrzeni-przypadek-stelarca/. (dostęp: 3.08.2020).
View in Google Scholar

Zeidler-Janiszewska Anna. O tzw. zwrocie ikonicznym we współczesnej humanistyce. Kilka uwag wstępnych. Dyskurs 4. 150–159. http://www.asp.wroc.pl/dyskurs/Dyskurs4/Anna ZeidlerJaniszewska.pdf. (dostęp: 16.07.2020).
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.