Abstract
Art has explored the problem of the body and corporeality in various ways. As a result, the body was subject to constant reinterpretations in the artistic practice - as an object of different narratives, goals, politics, a field of interference, an object of artistic fetishization, sexualization or desexualization. This text discusses selected aspects of the presence and experience of the body in visual arts, referring to artistic realizations and endeavours of radically different “nature”, and thus - referring to the ontology of the work of art. The main field of reflection is the transition from the representation of the body (media images of an absent body) to the presentation and presence of a real body as a material and medium of expression. In this context, not only the consequences related to the artistic mediatization and performatization of the body and corporeality are presented, but also the tensions between observing (visuality) and the experience of the mediatized body.
References
Aries Philippe. 1992. Człowiek i śmierć. Eligia Bąkowska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Art Now. 2012. T. 3. Hans Werner Holzwarth (red.). Köln.
View in Google Scholar
Bal Mieke. 2012. Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik. Marta Bucholc (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Baudrillard Jean. 1998. Precesja symulakrów. Tadeusz Komendant (przeł.). W: Postmodernizm. Antologia przekładów. Ryszard Nycz (red.). Kraków. 175–189.
View in Google Scholar
Bauman Zygmunt. 1995. Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń.
View in Google Scholar
Belting Hans. 2007. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Mariusz Bryl (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Borchardt Marcin. 2017. „Akcjonizm wiedeński – transgresja jako sztuka społecznej negacji”. Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura nr 35. Kanon / Ideologia / Wartość. Katowice. 101–121.
View in Google Scholar
Brus Günter. 2011. Wybrane teksty teoretyczne. Jan Burzyński (przeł.). W: Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa. Stanisław Ruksza (red.). Kraków. 57–58.
View in Google Scholar
Chrościcki Juliusz. 1974. Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej. Warszawa.
View in Google Scholar
Dziamski Grzegorz. 2000. „Sztuka po modernizmie”. Odra nr 10. 61–65.
View in Google Scholar
Dziamski Grzegorz. 2002. Sztuka u progu XXI wieku. Poznań.
View in Google Scholar
Dziamski Grzegorz. 2016. Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej. Gdańsk.
View in Google Scholar
Eco Umberto. 2007. Sztuka. Piotr Salwa, Mateusz Salwa (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Ferrer Ester. 2004. „Wydarzenie to tylko wydarzenie”. Małgorzata Sady (przeł.). Fort Sztuki nr 1(1). 7.
View in Google Scholar
Fish Stanley. 2008. Zwykłe okoliczności, język dosłowny, bezpośrednie akty mowy, to, co normalne, potoczne, oczywiste, zrozumiałe samo przez się i inne szczególne przypadki. Maciej Smoczyński (przeł.). W: Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane. Andrzej Szahaj (red.). Kraków. 29–58.
View in Google Scholar
Gadamer Hans-Georg. 1993. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Bogdan Baran (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Guzek Łukasz. 2005. „Przez performance do sztuki”. Didaskalia nr 69. 20–23.
View in Google Scholar
Jadzińska Monika. Nieznośna zmienność materii. Tworzywa sztuczne w sztuce. http://www.journal.doc.art.pl/pdf17/Art_and_Documentation_17_jadzinska.pdf. (dostęp: 16.03.2021).
View in Google Scholar
Kalaga Wojciech. 2001. Mgławice dyskursów. Podmiot, tekst, interpretacja. Kraków.
View in Google Scholar
Kluszczyński Ryszard. 2002. Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków.
View in Google Scholar
Kluszczyński Ryszard. 2010. Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa.
View in Google Scholar
Krakowski Piotr. 1984. O sztuce nowej i najnowszej. Kraków.
View in Google Scholar
Krauss Rosalind. 2011. Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne. Monika Szuba (przeł.). Gdańsk.
View in Google Scholar
Lewandowski Roman. 2018. Efekt pasażu. Konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych. Katowice.
View in Google Scholar
Margolis Joseph. 2004. Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Wykłady z filozofii sztuki. Wojciech Chojna i inni (przeł.). Krystyna Wilkoszewska (red.). Kraków.
View in Google Scholar
Markowski Michał Paweł. 2014. Dzień na Ziemi. Proza podróżna. (e-book). Poznań.
View in Google Scholar
Nochlin Linda. 1994. The Body in Pieces. The Fragment as a Metaphor of Modernity.London.
View in Google Scholar
Nycz Ryszard. 2006. „Literatura współczesna wobec doświadczenia”. Teksty Drugie nr 6. 55–69. https://rcin.org.pl/ibl/Content/51749/WA248_68421_P-I-2524_nycz-literatura.pdf. (dostęp: 13.08.2020).
View in Google Scholar
Oleś Piotr. 2008. Człowiek w świecie, czyli o zależności od doświadczenia i kreowaniu doświadczeń. W: Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny, paradygmaty, dyskursy. Anna Zeidler-Janiszewska, Ryszard Nycz (red.). Warszawa. 60–76.
View in Google Scholar
Piotrowski Piotr. 2003. „Ciało i tożsamość. Sztuka ciała w Europie Środkowej”. Artium
View in Google Scholar
Quaestiones t. 14. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/11074/ 1/05_ Piot_Piotrowski_Cia%C5%82o_201-256.pdf. (dostęp: 3.08.2020).
View in Google Scholar
Ricoeur Paul. 2006. Pamięć, historia, zapomnienie. Janusz Margański (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Rosner Katarzyna. 1991. Hermeneutyka jako krytyka kultury. Heidegger – Gadamer – Ricoeur. Warszawa.
View in Google Scholar
Toporow Władimir. 2003. Przestrzeń i rzecz. Bogusław Żyłko (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Welsch Wolfgang. 2005. Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki. Katarzyna Guczalska (przeł.) Kraków.
View in Google Scholar
Wilkoszewska Krystyna. 1999. Estetyki nowych mediów. W: Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Krystyna Wilkoszewska (red.). Kraków.
View in Google Scholar
Wysocka Elżbieta. 2013. Wirtualne ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dzieł audiowizualnych. Warszawa.
View in Google Scholar
Zawojski Piotr. 2006. Destrukcja versus wspomaganie ciała w cyberprzestrzeni. Przypadek Stelarca. http://www.zawojski.com/2006/04/19/destrukcja-versus-wspomaganie-ciala-w-cyberprzestrzeni-przypadek-stelarca/. (dostęp: 3.08.2020).
View in Google Scholar
Zeidler-Janiszewska Anna. O tzw. zwrocie ikonicznym we współczesnej humanistyce. Kilka uwag wstępnych. Dyskurs 4. 150–159. http://www.asp.wroc.pl/dyskurs/Dyskurs4/Anna ZeidlerJaniszewska.pdf. (dostęp: 16.07.2020).
View in Google Scholar