Abstract
The article focuses on the functioning of music in a situation of pandemic isolation. It contains examples of technologically mediated sound activity, both on the part of creators and recipients. The authors’ field of interest includes, among others: homerecording, amateur music videos, home covers and all other online performances, one-man band formula, pandemic playlists, internet actions and lockdown versions as a new musical phenomenon. The text presents many observations related to the functioning of musical culture, avoiding critical and value judgments about music.
References
Arbo Alessandro. 2019. Music and Technical Reproducibility. A Paradigm Shift. W: Musical Listening in the Age of Technological Reproduction. Gianmario Borio (red.). London. 53–67.
View in Google Scholar
Atys Szymon. 2020. „Izolowane narracje”. Glissando nr 38. 72–76.
View in Google Scholar
Bartlett Jamie. 2019. Ludzie przeciw technologii. Jak internet zabija demokrację (i jak możemy ją ocalić). Krzysztof Umiński (przeł.). Katowice.
View in Google Scholar
Bartoszek Adam, Danecki Bartosz. 2020. Muzyczne preferencje a wrażliwość etyczna i światopoglądy młodzieży. Warszawa.
View in Google Scholar
Brennan Matt. 2015. One Is the Loneliest Number: “One-Man Bands” and Doing-It-Yourselves versus Doing-It-Alone. W: Keep It Simple, Make It Fast! An Approach to Underground Music Scenes t. 1. Paula Guerra, Tânia Moreira (red.). Porto. 253–264.
View in Google Scholar
Brooker Charlie, Jones Annabele, Arnopp Jason. 2019. Czarne lustro. Po drugiej stronie. Michał Jóźwiak (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Eriksson Maria, Fleischer Rasmus, Johansson Anna, Snickars Pelle, Vonderau Patrick. 2020. „Jak działa Spotify? We wnętrzu mechanizmów streamingu muzyki”. Szymon Ozimek (przeł.). Glissando nr 38. 26–33.
View in Google Scholar
Gazmer Subham P., Bandopadhyay Sanjoy, Mohan Rama K.R. 2020. „COVID-19 Pandemic Lockdown and Music Listening: A Case Study in Sikkim Himalayas”. Journal of the Social Sciences nr 48. 1750–1767.
View in Google Scholar
Jenkins Henry, Ford Sam, Green Joshua. 2018. Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze. Michał Wróblewski (przeł.). Łódź.
View in Google Scholar
Krajewski Marek, Frąckowiak Maciej, Kubacka Małgorzata, Rogowski Łukasz. 2021. The Bright Side of the Crisis. The Positive Aspects of the COVID-19 Pandemic According to the Poles, European Societies. S777–S790. DOI: 10.1080/14616696.2020.1836387.
View in Google Scholar
Małanicz-Przybylska Maria. 2020. Muzyczne rytuały w czasach zarazy. http://dx.doi.org/10.12775/lud104.2020.13. (dostęp: 27.12.2021). 299–319.
View in Google Scholar
Nieborg David B., Duffy Brook E., Poell Thomas. 2020. „Studying Platforms and Cultural Production: Methods, Institutions and Practices”. Social Media & Society. 1–7.
View in Google Scholar
Nieborg David B., Poell Thomas. 2018. „The Platformization of Cultural Production: Theorizing the Contingent Cultural Commodity”. New Media & Society t. 20(11). 4275–4292.
View in Google Scholar
Nożyński Szymon, Okólski Marek. 2019. „Muzyka bez nośnika? Powietrze, chmury i strumienie oraz cyfry, taśmy i winyle w walce o pierwosłuch lub zapomnienie”. Przegląd Kulturoznawczy nr 39. 51–67.
View in Google Scholar
Pasternak Magdalena. 2020. „Od gąszczu kabli do sieci bezprzewodowej”, Glissando nr 38, 78–82.
View in Google Scholar
Piotrowski Grzegorz. 2016. Muzyka popularna – nasłuchy i namysły. Warszawa.
View in Google Scholar
Sierzputowski Konrad. 2018. Słuchając hologramu. Cielesność wirtualnych zespołów animowanych. Poznań.
View in Google Scholar
Yu-Cheong Yeung Timothy. 2020. „Did the COVID-19 Pandemic Trigger Nostalgia? Evidence of Music Consumption on Spotify”. Covid Economies. 154–181.
View in Google Scholar
Netografia:
View in Google Scholar
http://glissando.pl/aktualnosci/audiosfera-epidemii-wstepny-zarys-postscriptum-do-glissanda-36/ (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
http://socjologia.amu.edu.pl/publikacje/504-zycie-codzienne-w-czasach-pandemii-pelny-raport (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
https://gazetawroclawska.pl/niezwykly-koncert-zespolu-neony-we-wroclawskim-przejsciu-swidnickim-zobacz/ar/c1-15500220 (dostęp: 24.03.2021).
View in Google Scholar
https://localspins.com/top-2020-stories-covid-19-songs-for-the-apocalypse-playlist-local-spins/ (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
https://online.berklee.edu (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
https://plus.gazetakrakowska.pl/media-elektroniczne-zbyt-wasko-uzywane/ar/c15-14593407 (dostęp: 10.03.2021).
View in Google Scholar
https://polifonia.blog.polityka.pl/2020/04/07/10-waznych-plyt-ktore-powstaly-w-domu/ (dostęp: 14.03.2021).
View in Google Scholar
https://soundation.com (dostęp: 16.03.2021).
View in Google Scholar
https://spotify.prowly.com/92450-czego-sluchaja-uzytkownicy-spotify-podczas-kwarantanny (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
https://technolifewise.org/courses/folo-fomo-fonk/ (dostęp: 9.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.aarp.org/entertainment/music/info-2020/coronavirus-pandemic-song-playlist.html (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.audiotool.com (dostęp: 16.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.bandlab.com (dostęp: 16.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.billboard.com/articles/columns/pop/9335531/coronavirus-quarantine-music-events-online-streams (dostęp: 24.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.economist.com/prospero/2020/06/15/the-pandemic-has-brought-about-a-home-studio-boom (dostęp: 14.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.grammy.com/grammys/news/love-lockdown-grammycom-staff-playlists-get-you-through-covid-19-quarantine (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.npr.org/series/tiny-desk-concerts/ (dostęp: 24.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.soundtrap.com (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.spotify.com (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.stageit.com (dostęp: 24.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.ted.com/talks/bill_gates_the_next_outbreak_we_re_not_ready/transcript? language=pl#t-67623 (dostęp: 10.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.thamesvalleyrelief.com/covid-19-playlist/ (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.theatlantic.com/newsletters/archive/2020/05/covid-19-playlist-for-partying-alone/612049/ (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/channel/UCRpdKithfG65rWvtsQt0TDQ (dostęp: 24.11.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/channel/UCZ5fcCDgq2xEo6niWSr3dVg (dostęp: 14.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=9lCFaSL9aSE (dostęp: 24.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=Ekxk_9eLIxg (dostęp: 24.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=i63c3Wg5CEs (dostęp: 24.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=KWt2-lUpg-E (dostęp: 24.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=mM9svvfhLxc (dostęp: 26.03.2021)
View in Google Scholar
https://www.rollingstone.com/music/music-features/robert-fripp-toyah-willcox-interview-quarantine-videos-girls-girls-girls-1145620/ (dostęp: 26.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=P_m2CZU9vdk (dostęp: 24.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=SYJCYr1I-Sk (dostęp: 14.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=X1Vyu5rrRzk (dostęp: 24.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=yQ1nVnxu3ec (dostęp: 24.03.2021).
View in Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=YvIo6onJf54 (dostęp: 15.03.2021).
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.