Abstrakt
Celem artykułu jest prezentacja znaczenia pojęcia edutainment w kontekście działalności instytucji kultury w Polsce. Przeprowadzona została analiza sposobów realizacji edukacyjnej roli pięciu placówek: Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Fabryki w Łodzi oraz Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi. Poddano analizie strony internetowe, oferty placówek oraz ich działalność w social mediach. W pracy ukazany został również wpływ pandemii COVID-19 na działania edukacyjne wskazanych instytucji kultury, który widoczny jest w digitalizacji zasobów placówek i upublicznieniu ich w sieci. Interaktywne i innowacyjne działania edutainment nie są jeszcze powszechnie znane, ale stają się coraz bardziej popularne, co pokazane zostało w toku analizy.
Bibliografia
Anioł Joanna. 2017. „Edutainment jako przestrzeń edukacji nieformalnej. Edukacyjny potencjał programów telewizyjnych w świetle analizy serialu Głęboka woda i wypowiedzi odbiorców”. Kultura i Edukacja 1 (115). 182–198.
Zobacz w Google Scholar
Czaja‑Chudyba Iwona. 2006. Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Huizinga Johan. 1985. Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Maria Kurecka, Witold Wirpsza (tłum.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Iwanicka Agnieszka. 2010. Edutainment – sposób na edukację w dobie kultury popularnej. W: Kultura popularna – Tożsamość – Edukacja. Daria Hejwosz, Witold Jakubowski (red.). Kraków. 305–313.
Zobacz w Google Scholar
Okoń Wincenty. 1995. Zabawa a rzeczywistość. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Skibińska Małgorzata. 2010. „Edutainment jako metoda edukacji przyszłości (teraźniejszość)”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: Kwartalnik Myśli Społeczno‑ Pedagogicznej 2 (50). 57–64.
Zobacz w Google Scholar
Szymaniak Jadwiga. 2019. „Pedagogika zabawy”. Studia Gdańskie, Wizje i rzeczywistość XVI. 41–56.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura