Abstrakt
Celem artykułu jest próba interpretacji songu Iron Maiden Senjutsu, który jest jednym z ważniejszych na płycie pod tym samym tytułem (2021). Tezą studium jest to, że persona tekstowo‑muzyczna, podmiot performatywny tekstu próbuje wyrazić doświadczenie ekstremalne, graniczne, liminalne, wynikające z przyjęcia statusu obrońcy wojennego zmuszonego do walki z najeźdźcą. Można powiedzieć, parafrazując tytuł książki Barbary Major (2013), iż Dickinson wyśpiewuje symboliczny habitus „Ateny w skórzanej kurtce – eksplozję afektu wściekłości muzyki metalowej”. Iron Maiden to grupa, w twórczości której uobecnia się owa metafora furii greckiej bogini wojny. Hipotezą do weryfikacji jest obecność tematu wojny w dorobku angielskiego zespołu, problemem badawczym
zaś – sposób, w jaki temat wojny został podjęty w tekstach utworów formacji Steve’a Harrisa.
Bibliografia
Aleksijewicz Swietłana. 2010. Wojna nie ma w sobie nic z kobiety. Jerzy Czech (przeł.) Wołowiec.
Zobacz w Google Scholar
Babula Jordan. 2021. „Szybcy lub martwi”. Teraz Rock 3(8). Wydanie specjalne: Iron Maiden. 80–81.
Zobacz w Google Scholar
Davies Norman. 2008. Europa walczy 1939–1945. Nie takie proste zwycięstwo. Elżbieta Tabakowska (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Frith Simon. 2011. Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. Marek Król (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Journal of War and Culture Studies. 2021. 14(4).
Zobacz w Google Scholar
Kandziora Jerzy. 2016. „Jerzego Ficowskiego oferta piosenkowa (z dziejów kultury popularnej w PRL)”. Pamiętnik Literacki 3. 33–91.
Zobacz w Google Scholar
Major Barbara. 2013. Dionizos w glanach. Ekstatyczność muzyki metalowej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Mądro Andrzej. 2023. „Perspektywy semiotyki muzycznej metalu ‒ w stronę interpretacji muzematycznej”. Przegląd Kulturoznawczy 3(57). 261–278.
Zobacz w Google Scholar
Potter John, Sorrell Neil. 2021. Historia śpiewu. Katarzyna Wiwer (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Tagg Philip. 1979. Kojak. 50 seconds of television music. Toward the analysis of affect in popular music. Göteborg.
Zobacz w Google Scholar
Tomaszewski Mieczysław. 2017. „Narracja dzieła muzycznego jawna i domyślna, poufna i tajemna”. Polski Rocznik Muzykologiczny 15. 200–213.
Zobacz w Google Scholar
Wittlin Józef. 2021. Orfeusz w piekle XX wieku 1–2. Katarzyna Szewczyk‑Haake (red.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Wittlin Józef. 2022. Sól ziemi. Alicja Stępniak (red.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Wojtala Malwina. 2020. Inspiracje II wojną światową w muzyce metalowej. W: Artyści i sceny metalowej (kontr)kultury. Jakub Kosek (red.). Kraków. 212–224.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura