Bruce Dickinson sings the song “Senjutsu”
PDF (Język Polski)

Keywords

song
singing
Iron Maiden
war
metaphor piosenka
śpiew
Iron Maiden
wojna
metafora

How to Cite

Tański, P. (2023). Bruce Dickinson sings the song “Senjutsu”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 15(4), 19–30. https://doi.org/10.24917/20837275.15.4.2

Abstract

This article is an attempt to interpret the Iron Maiden song “Senjutsu,” which is one of the most important on the album of the same title (2021). The thesis of the study is that in this work, the textual and musical persona – the performative subject of this text – tries to relate an extreme, borderline, liminal experience resulting from assuming the status of a war defender, forced to fight the invader. It can be said, paraphrasing the title of the classic book by Barbara Major (2013), that Dickinson sings the symbolic habitus of Athena in a Leather Jacket – Explosion of Metal Music Fury Affect. This metaphor for the fury of the Greek goddess of war is present in the work of Iron Maiden. The hypothesis to be verified is the degree of presence of this issue in the output of the English team; the research problem is, how was the subject of war dealt with in the texts of Steve Harris’s works?

https://doi.org/10.24917/20837275.15.4.2
PDF (Język Polski)

References

Aleksijewicz Swietłana. 2010. Wojna nie ma w sobie nic z kobiety. Jerzy Czech (przeł.) Wołowiec.
View in Google Scholar

Babula Jordan. 2021. „Szybcy lub martwi”. Teraz Rock 3(8). Wydanie specjalne: Iron Maiden. 80–81.
View in Google Scholar

Davies Norman. 2008. Europa walczy 1939–1945. Nie takie proste zwycięstwo. Elżbieta Tabakowska (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Frith Simon. 2011. Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. Marek Król (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Journal of War and Culture Studies. 2021. 14(4).
View in Google Scholar

Kandziora Jerzy. 2016. „Jerzego Ficowskiego oferta piosenkowa (z dziejów kultury popularnej w PRL)”. Pamiętnik Literacki 3. 33–91.
View in Google Scholar

Major Barbara. 2013. Dionizos w glanach. Ekstatyczność muzyki metalowej. Kraków.
View in Google Scholar

Mądro Andrzej. 2023. „Perspektywy semiotyki muzycznej metalu ‒ w stronę interpretacji muzematycznej”. Przegląd Kulturoznawczy 3(57). 261–278.
View in Google Scholar

Potter John, Sorrell Neil. 2021. Historia śpiewu. Katarzyna Wiwer (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Tagg Philip. 1979. Kojak. 50 seconds of television music. Toward the analysis of affect in popular music. Göteborg.
View in Google Scholar

Tomaszewski Mieczysław. 2017. „Narracja dzieła muzycznego jawna i domyślna, poufna i tajemna”. Polski Rocznik Muzykologiczny 15. 200–213.
View in Google Scholar

Wittlin Józef. 2021. Orfeusz w piekle XX wieku 1–2. Katarzyna Szewczyk‑Haake (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Wittlin Józef. 2022. Sól ziemi. Alicja Stępniak (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Wojtala Malwina. 2020. Inspiracje II wojną światową w muzyce metalowej. W: Artyści i sceny metalowej (kontr)kultury. Jakub Kosek (red.). Kraków. 212–224.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.