„Czarne zwierciadło” przyszłości: metafory technologii, świadomości i transhumanizmu ukazane w serialu Black Mirror

Słowa kluczowe

media metaphors
transhumanism
digital consciousness
technological control
algorithmic emotions metafory medialne
transhumanizm
świadomość cyfrowa
kontrola technologiczna
emocje algorytmiczne

Jak cytować

Rączy, K., & Mirek-Rogowska, A. (2025). „Czarne zwierciadło” przyszłości: metafory technologii, świadomości i transhumanizmu ukazane w serialu Black Mirror. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 13(4). Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/12104

Abstrakt

Artykuł podejmuje interdyscyplinarną analizę serialu Black Mirror jako audiowizualnego medium reprezentującego metafory technologii, świadomości i transhumanizmu. Tekst rekonstruuje kluczowe struktury znaczeniowe obecne w wybranych odcinkach serii, wskazując ich funkcje kognitywne, afektywne i krytyczne. Wskazano jak multimodalne metafory ukazują technologie cyfrowe jako narzędzia kontroli, ekspresji emocjonalnej, archiwizacji pamięci oraz postbiologicznej transformacji podmiotowości. Artykuł lokuje Black Mirror w polu współczesnych badań nad kulturą cyfrową i filozofią techniki, traktując serial jako kulturowe laboratorium spekulatywne, w którym testowane są granice człowieczeństwa, emocji i tożsamości w dobie społeczeństwa algorytmicznego.

Bibliografia

Baudrillard Jean. 1994. Simulacra and Simulation. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Zobacz w Google Scholar

Braidotti, Rosi. 2013. The Posthuman. Cambridge: Polity Press.
Zobacz w Google Scholar

Clark Andy i David Chalmers. 1998. „The Extended Mind”. Analysis nr 1, 7–19.
Zobacz w Google Scholar

Damasio Antonio. 1994. Descartes' Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. New York: Putnam.
Zobacz w Google Scholar

Derrida Jacques. 1996. Archive Fever: A Freudian Impression. Chicago: University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar

Espeland Wendy i Michael Sauder. 2007. „Rankings and Reactivity: How Public Measures Recreate Social Worlds”. American Journal of Sociology nr 113, 1–40.
Zobacz w Google Scholar

Fiodorow Nikołaj. 2010. Filozofia wspólnego dzieła. Andrzej Wysocki (tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Zobacz w Google Scholar

Floridi Luciano. 2014. The Fourth Revolution: How the Infosphere is Reshaping Human Reality. Oxford: Oxford University Press.
Zobacz w Google Scholar

Forceville Charles. 2006. „Non-verbal and Multimodal Metaphor in a Cognitivist Framework”. W: etaphor and Metonymy at the Crossroads. Antonio Barcelona (red.). Berlin: Mouton de Gruyter. 173–204.
Zobacz w Google Scholar

Forceville Charles, i Eduardo Urios-Aparisi. 2009. Multimodal Metaphor. Berlin: Mouton de Gruyter.
Zobacz w Google Scholar

Foucault Michel. 1975. Surveiller et punir: Naissance de la prison. Paris: Gallimard.
Zobacz w Google Scholar

Habermas Jürgen. 2003. The Future of Human Nature. Cambridge: Polity Press.
Zobacz w Google Scholar

Haraway Donna. 1991. Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. New York: Routledge.
Zobacz w Google Scholar

Hayles N. Katherine. 1999. How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics. Chicago: University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar

Holland Steve. 2019. „Black Mirror and the Speculative Horror of Technology”. Science Fiction Film and Television nr 12, 229–247.
Zobacz w Google Scholar

Huxley Julian. 1957. „Transhumanism”. The Listener nr 44, 604–606.
Zobacz w Google Scholar

Huxley Aldous. 2004. Nowy wspaniały świat. Warszawa: Rebis.
Zobacz w Google Scholar

Kalinowska Anna. 2018. „Technologie ‘self’, czyli ‘programowanie’ dryfujących tożsamości”. Kultura Popularna nr 3, 124–134.
Zobacz w Google Scholar

Lakoff George, i Mark Johnson. 2003. Metaphors We Live By. 2nd ed. Chicago: University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar

Legan Maciej (red.). 2017. Czarne lustro. Od wizji mediów do technologii przyszłości. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Maziarczyk Grzegorz. 2018. „Transhumanist Dreams and/as Posthuman Nightmares in Black Mirror”. Roczniki Humanistyczne nr 66, 125–136. https://doi.org/10.18290/rh.2018.66.11s-10.
Zobacz w Google Scholar

McLuhan Marshall. 1964. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill.
Zobacz w Google Scholar

Metzinger Thomas. 2003. Being No One: The Self-Model Theory of Subjectivity. Cambridge, MA: MIT Press.
Zobacz w Google Scholar

Orwell George. 2003. Rok 1984. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Zobacz w Google Scholar

Rączy Kamila. 2024. Medialne obrazowanie dylematów etycznych w serialach nowej generacji. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Rączy Kamila, Mirek-Rogowska Aleksandra i Sztuba Danuta. 2023. „Communicating Values Exemplified in a Catastrophic Media Image of New Technology and Media Usage in ‘Black Mirror’ Based on Selected Examples”. Social Communication nr 1, 54–65. https://doi.org/10.2478/sc-2022-0006.
Zobacz w Google Scholar

Sandberg Anders. 2014. „Transhumanism and the Future of Humanity”. W: The Posthuman Condition. Steve Fuller i Veronika Lipinska (red.). London: Palgrave Macmillan. 53–73.
Zobacz w Google Scholar

Virilio Paul. 1995. The Art of the Motor. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Zobacz w Google Scholar

Winner Langdon. 1986. The Whale and the Reactor: A Search for Limits in an Age of High Technology. Chicago: University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar

Wójcik Grzegorz. 2016. „Rzeczywistość nie istnieje…? Media i nowoczesne technologie w społeczeństwie przyszłości na przykładzie serialu Black Mirror”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura nr 2: 27–36.
Zobacz w Google Scholar

Zuboff Shoshana. 2019. The Age of Surveillance Capitalism. New York: PublicAffairs.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.