Abstrakt
Pandemia COVID-19 sprawiła, że internet stał się nową przestrzenią życia codziennego i artystycznego. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie działań podjętych przez wybrane instytucje kultury oraz artystów w czasach pandemii, która stanowiła wyzwanie, ale również szansę i inspirację do powstania nowych form realizacji sztuki i zarządzania kulturą. Wykorzystano metodę badawczą opartą na obserwacji, analizie zawartości, desk research oraz analizie krytycznej dostępnej literatury przedmiotu.
Bibliografia
Aebischer Pascale, Nicholas Rachael. Digital Theatre Transformation. A Case Study and Digital Toolkit. Final Report, October 2020. https://www.creationtheatre.co.uk/wp/wp-content/uploads/2020/10/Final-full-report-for-web-reduced-compressed.pdf. (dostęp: 28.02.2021).
Zobacz w Google Scholar
BBC. 2021. BBC Lights Up. https://www.bbc.co.uk/programmes/m000txwq. (dostęp: 23.03.2021).
Zobacz w Google Scholar
Brown Mark. 2020. „National Theatre Launches Pay-for-Plays Streaming Service”. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2020/dec/01/national-theatre-launches-pay-for-plays-streaming-service. (dostęp: 23.12.2020).
Zobacz w Google Scholar
Gruchoła Małgorzata. 2010. „Kultura w ujęciu socjologicznym”. Roczniki Kulturoznawcze t. 1. 95–114.
Zobacz w Google Scholar
Hańderek Joanna. 2015. Pojęcie I definicje kultury. W: Filozofia kultury. Piotr Mróz (red.). Kraków. 23–42.
Zobacz w Google Scholar
IDEA Consult, Goethe-Institut, Amann Sylvia, Heinsius Joost. 2021. Research for CULT Committee – Cultural and Creative Sectors in post-Covid-19 Europe. Crisis Effects and Policy Recommendations. Brussels. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2021/652242/IPOL_STU(2021)652242_EN.pdf. (dostęp: 20.03.2021).
Zobacz w Google Scholar
Jazz Forum. 2020. „Andrea Bocelli – Music for Hope”. Jazz Forum – Aktualności. http://jazz-forum.com.pl/main/news/andrea-bocelli-music-for-hope. (dostęp: 12.04.2020).
Zobacz w Google Scholar
Jeannotte Sharon. 2021. „When the Gigs Are Gone. Valuing Arts, Culture and Media in the COVID-19 Pandemic”. Social Sciences & Humanities Open nr 1(3). 100097. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100097. (dostęp: 1.01.2021).
Zobacz w Google Scholar
Kac Eduardo. 2021. „Sztuka teleobecności”. Sztuka i Filozofia nr 41. 39–56. https://art-andphilosophy.pl/wp-content/uploads/2020/11/SZiF_41_04_Kac.pdf (dostęp: 27.03.2021).
Zobacz w Google Scholar
Katarzyna Lemańska. 2020. „W wirtualnych pokojach”. Didaskalia nr 159. https://didaskalia.pl/pl/artykul/w-wirtualnych-pokojach. (dostęp: 1.03.2021).
Zobacz w Google Scholar
KEA. 2020. The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Cultural and Creative Sector. Belgia. https://www.kreativnievropa.cz/wp-content/uploads/2020/09/Impact-of-COVID-19-pandemic-on-CCS_COE-KEA_26062020.pdf.pdf. (dostęp: 14.03.2021).
Zobacz w Google Scholar
Kluszczyński Ryszard Waldemar. 2001. Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka mediów. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Manovich Lev. 2006. Język nowych mediów. Piotr Cypryański (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
McIntosh Heather. 2021. „Charity Benefit Concerts and the One World. Together at Home”. Event, Rock Music Studies nr 1(8). 76–82. DOI: 10.1080/19401159.2020.1852773. (dostęp: 2.01.2021).
Zobacz w Google Scholar
Northern Ballet. 2021. Short Films. https://northernballet.com/digital-dance/short-films. (dostęp: 23.03.2021).
Zobacz w Google Scholar
Nożyński Szymon. 2019. Na żywo, ale w domu. Koncerty – nażywność i teleobecność. W: Miejsca muzyki. Perspektywa interdyscyplinarna. Magdalena Parus-Jankowska, Szymon Nożyński (red.). Gdańsk. 113–145.
Zobacz w Google Scholar
OperaVision. 2020. About the Project. https://operavision.eu/en/about-project. (dostęp: 23.03.2021).
Zobacz w Google Scholar
Pitlochry Festival Theatre. 2021. Pitlochry Festival Theatre and Royal Lyceum Theatre Edinburgh Launch Sound Stage. Pitlochry Festival Theatre – New. https://pitlochryfestivaltheatre.com/news/pitlochry-festival-theatre-and-royal-lyceum-theatre-edinburgh-launch-sound-stage/. (dostęp: 1.02.2021).
Zobacz w Google Scholar
Reucher Gaby, 2021. „The Show Must Go On. How Theaters Are Surviving the Pandemic”. Brenda Haas (przeł.). Deutsche Welle. https://www.dw.com/en/the-show-must-go-on-how-theaters-are-surviving-the-pandemic/a-56407394. (dostęp: 15.02.2021).
Zobacz w Google Scholar
Rosiński Adam. 2016. „Cyberkultura i twórczość digitalna jako moda w społeczeństwie multimedialnym”. Muzyka Historia Teoria Edukacja nr 6. 74–90.
Zobacz w Google Scholar
UNESCO. (2020). „UNESCO Supports Culture and Heritage During COVID-19 Shutdown”. UNESCO News. https://en.unesco.org/news/unesco-supports-culture-and-heritage-during-covid-19-shutdown. (dostęp: 27.12.2020).
Zobacz w Google Scholar
United Nations. 2020. „Culture in Crisis. Arts Fighting to Survive COVID-19 Impact”. UN News. https://news.un.org/en/story/2020/12/1080572. (dostęp: 20.01.2021).
Zobacz w Google Scholar
Urbański Robert. 2020. Nowy Dekameron inspirowany Dekameronem Giovanniego Boccaccia [program spektaklu]. Teatr Modrzejewskiej w Legnicy. https://teatr.legnica.pl/images/dokumenty/dekameron_program.pdf. (dostęp: 27.12.2020).
Zobacz w Google Scholar
Wiegand Chris. 2021. „Hottest Front-Room Seats. The Best Theatre and Dance to Watch Online”. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2020/mar/17/hot-test-front-room-seats-the-best-theatre-and-dance-to-watch-online. (dostęp: 29.04.2021).
Zobacz w Google Scholar
Włodarczyk Ewa. 2003. Kultura. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tadeusz Pilch (red.). Warszawa. 950–962.
Zobacz w Google Scholar
Zawojski Piotr. 2010. Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Filmografia:
Zobacz w Google Scholar
Głomb Jacek (opieka reż.). 2020a. Nowy Dekameron Część I [spektakl]. Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. https://www.youtube.com/watch?v=xCxXQi0KGac. (dostęp: 1.02.2021).
Zobacz w Google Scholar
Głomb Jacek (opieka reż.). 2020b. Nowy Dekameron Część II [spektakl]. Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. https://www.youtube.com/watch?v=tQb--W9U2K4. (dostęp: 1.02.2021).
Zobacz w Google Scholar
Majewski Seb (reż.). 2020. POLE 150m2 [spektakl]. Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu. https://www.youtube.com/watch?v=_fcIhf9yxCw. (dostęp: 1.02.2021).
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.