Cultural activity in response to a pandemic. The new virtual reality of the cultural sector
PDF (Język Polski)

Keywords

online culture
online media
online theatre
communication
online concert kultura online
media online
teatr online
komunikacja
koncert online

How to Cite

Mirek-Rogowska, A., & Rączy, K. (2021). Cultural activity in response to a pandemic. The new virtual reality of the cultural sector. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 13(4), 80–94. https://doi.org/10.24917/20837275.13.4.6

Abstract

The COVID-19 pandemic made the internet a new space of everyday and artistic life. The research aim is to present the activities undertaken by selected cultural institutions and artists during the pandemic, which was a challenge, but also an opportunity and inspiration for new forms of art realization and cultural management. The research method used was based on observation, content analysis, desk research and critical analysis of available literature on the subject.

https://doi.org/10.24917/20837275.13.4.6
PDF (Język Polski)

References

Aebischer Pascale, Nicholas Rachael. Digital Theatre Transformation. A Case Study and Digital Toolkit. Final Report, October 2020. https://www.creationtheatre.co.uk/wp/wp-content/uploads/2020/10/Final-full-report-for-web-reduced-compressed.pdf. (dostęp: 28.02.2021).
View in Google Scholar

BBC. 2021. BBC Lights Up. https://www.bbc.co.uk/programmes/m000txwq. (dostęp: 23.03.2021).
View in Google Scholar

Brown Mark. 2020. „National Theatre Launches Pay-for-Plays Streaming Service”. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2020/dec/01/national-theatre-launches-pay-for-plays-streaming-service. (dostęp: 23.12.2020).
View in Google Scholar

Gruchoła Małgorzata. 2010. „Kultura w ujęciu socjologicznym”. Roczniki Kulturoznawcze t. 1. 95–114.
View in Google Scholar

Hańderek Joanna. 2015. Pojęcie I definicje kultury. W: Filozofia kultury. Piotr Mróz (red.). Kraków. 23–42.
View in Google Scholar

IDEA Consult, Goethe-Institut, Amann Sylvia, Heinsius Joost. 2021. Research for CULT Committee – Cultural and Creative Sectors in post-Covid-19 Europe. Crisis Effects and Policy Recommendations. Brussels. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2021/652242/IPOL_STU(2021)652242_EN.pdf. (dostęp: 20.03.2021).
View in Google Scholar

Jazz Forum. 2020. „Andrea Bocelli – Music for Hope”. Jazz Forum – Aktualności. http://jazz-forum.com.pl/main/news/andrea-bocelli-music-for-hope. (dostęp: 12.04.2020).
View in Google Scholar

Jeannotte Sharon. 2021. „When the Gigs Are Gone. Valuing Arts, Culture and Media in the COVID-19 Pandemic”. Social Sciences & Humanities Open nr 1(3). 100097. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100097. (dostęp: 1.01.2021).
View in Google Scholar

Kac Eduardo. 2021. „Sztuka teleobecności”. Sztuka i Filozofia nr 41. 39–56. https://art-andphilosophy.pl/wp-content/uploads/2020/11/SZiF_41_04_Kac.pdf (dostęp: 27.03.2021).
View in Google Scholar

Katarzyna Lemańska. 2020. „W wirtualnych pokojach”. Didaskalia nr 159. https://didaskalia.pl/pl/artykul/w-wirtualnych-pokojach. (dostęp: 1.03.2021).
View in Google Scholar

KEA. 2020. The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Cultural and Creative Sector. Belgia. https://www.kreativnievropa.cz/wp-content/uploads/2020/09/Impact-of-COVID-19-pandemic-on-CCS_COE-KEA_26062020.pdf.pdf. (dostęp: 14.03.2021).
View in Google Scholar

Kluszczyński Ryszard Waldemar. 2001. Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka mediów. Kraków.
View in Google Scholar

Manovich Lev. 2006. Język nowych mediów. Piotr Cypryański (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

McIntosh Heather. 2021. „Charity Benefit Concerts and the One World. Together at Home”. Event, Rock Music Studies nr 1(8). 76–82. DOI: 10.1080/19401159.2020.1852773. (dostęp: 2.01.2021).
View in Google Scholar

Northern Ballet. 2021. Short Films. https://northernballet.com/digital-dance/short-films. (dostęp: 23.03.2021).
View in Google Scholar

Nożyński Szymon. 2019. Na żywo, ale w domu. Koncerty – nażywność i teleobecność. W: Miejsca muzyki. Perspektywa interdyscyplinarna. Magdalena Parus-Jankowska, Szymon Nożyński (red.). Gdańsk. 113–145.
View in Google Scholar

OperaVision. 2020. About the Project. https://operavision.eu/en/about-project. (dostęp: 23.03.2021).
View in Google Scholar

Pitlochry Festival Theatre. 2021. Pitlochry Festival Theatre and Royal Lyceum Theatre Edinburgh Launch Sound Stage. Pitlochry Festival Theatre – New. https://pitlochryfestivaltheatre.com/news/pitlochry-festival-theatre-and-royal-lyceum-theatre-edinburgh-launch-sound-stage/. (dostęp: 1.02.2021).
View in Google Scholar

Reucher Gaby, 2021. „The Show Must Go On. How Theaters Are Surviving the Pandemic”. Brenda Haas (przeł.). Deutsche Welle. https://www.dw.com/en/the-show-must-go-on-how-theaters-are-surviving-the-pandemic/a-56407394. (dostęp: 15.02.2021).
View in Google Scholar

Rosiński Adam. 2016. „Cyberkultura i twórczość digitalna jako moda w społeczeństwie multimedialnym”. Muzyka Historia Teoria Edukacja nr 6. 74–90.
View in Google Scholar

UNESCO. (2020). „UNESCO Supports Culture and Heritage During COVID-19 Shutdown”. UNESCO News. https://en.unesco.org/news/unesco-supports-culture-and-heritage-during-covid-19-shutdown. (dostęp: 27.12.2020).
View in Google Scholar

United Nations. 2020. „Culture in Crisis. Arts Fighting to Survive COVID-19 Impact”. UN News. https://news.un.org/en/story/2020/12/1080572. (dostęp: 20.01.2021).
View in Google Scholar

Urbański Robert. 2020. Nowy Dekameron inspirowany Dekameronem Giovanniego Boccaccia [program spektaklu]. Teatr Modrzejewskiej w Legnicy. https://teatr.legnica.pl/images/dokumenty/dekameron_program.pdf. (dostęp: 27.12.2020).
View in Google Scholar

Wiegand Chris. 2021. „Hottest Front-Room Seats. The Best Theatre and Dance to Watch Online”. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2020/mar/17/hot-test-front-room-seats-the-best-theatre-and-dance-to-watch-online. (dostęp: 29.04.2021).
View in Google Scholar

Włodarczyk Ewa. 2003. Kultura. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tadeusz Pilch (red.). Warszawa. 950–962.
View in Google Scholar

Zawojski Piotr. 2010. Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Warszawa.
View in Google Scholar

Filmografia:
View in Google Scholar

Głomb Jacek (opieka reż.). 2020a. Nowy Dekameron Część I [spektakl]. Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. https://www.youtube.com/watch?v=xCxXQi0KGac. (dostęp: 1.02.2021).
View in Google Scholar

Głomb Jacek (opieka reż.). 2020b. Nowy Dekameron Część II [spektakl]. Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. https://www.youtube.com/watch?v=tQb--W9U2K4. (dostęp: 1.02.2021).
View in Google Scholar

Majewski Seb (reż.). 2020. POLE 150m2 [spektakl]. Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu. https://www.youtube.com/watch?v=_fcIhf9yxCw. (dostęp: 1.02.2021).
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.