Abstrakt
Instant gratification in entertainment from the perspective of cognitive and emotional processes
The article examines some issues of psychological determinants in the context of potential gratification arising from the customer’s involvement in the reality mediated by the media. Using the construct of cognitive assessment outlines the individual’s process of construction of knowledge about both themselves and the surrounding reality. The theoretical solutions of psychology of emotion and motivation mentioned in the article are an attempt to describe and partially explain the psycho-social functioning of man in the world of media.
Bibliografia
Antonovsky A. (1995), Rozwikłanie tajemnicy zdrowia, tłum. H. Grzegołowska-Klarkowska, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Anthem E. (2011), Jak ja się cieszę twoim nieszczęściem, tłum. A. Chrzanowska, „Charaktery”, nr 4.
Zobacz w Google Scholar
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997), Psychologia Społeczna. Serce i Umysł, tłum. M. Kowalczyk, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Csikszentmihalyi M. (2005), Przepływ Psychologia optymalnego doświadczenia, tłum. M. Wajda-Kacmajor, Taszów.
Zobacz w Google Scholar
Cwalina W. (1999), Interakcje społeczne między widzami a osobami prowadzącymi programy telewizyjne, Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Dobroczyński B. (2004), III Rzesza Popkultury i inne stany, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Doliński D. (2000), Psychologia wpływu społecznego, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Doliński D. (2003), Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Drabik B. (2007), Słownik języka polskiego PWN, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Francuz P. (1999), Recepcja telewizji w świetle wyników ankietowych badań opinii publicznej oraz psychologicznych eksperymentów naturalnych, Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Gosline A. (2011), Kwintesencja nudy, „Charaktery”, nr 8.
Zobacz w Google Scholar
Greenwood D. (2008), Television as escape from self: Psychological predictors of media involvement, “Personality and Individual Differences”, Vol. 44.
Zobacz w Google Scholar
Grenwood D.N., Long C.R. (2009), Mood specific media use and emotion regulation: Patterns and individual differences, “Personality and Individual Differences”, www.elsevier.com.locate/paid
Zobacz w Google Scholar
Klimmt Ch. (2011), Media Psychology and Complex Modes of Entertainment Experiences, “Journal of Media Psychology”, Vol. 23 (1).
Zobacz w Google Scholar
Myers D.G. (2003), Psychologia społeczna, tłum. A. Bezwińska-Walerjan, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska A. (2007), Między reprezentacją a symulacją, Kraków.
Zobacz w Google Scholar