Przyjemność „instant” w formatach rozrywkowych z perspektywy procesów poznawczych i emocjonalnych
PDF (Język Polski)

How to Cite

Woźniak, U. (2014). Przyjemność „instant” w formatach rozrywkowych z perspektywy procesów poznawczych i emocjonalnych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 5, 189–202. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1482

Abstract

Instant gratification in entertainment from the perspective of cognitive and emotional processes

The article examines some issues of psychological determinants in the context of potential gratification arising from the customer’s involvement in the reality mediated by the media. Using the construct of cognitive assessment outlines the individual’s process of construction of knowledge about both themselves and the surrounding reality. The theoretical solutions of psychology of emotion and motivation mentioned in the article are an attempt to describe and partially explain the psycho-social functioning of man in the world of media.

PDF (Język Polski)

References

Antonovsky A. (1995), Rozwikłanie tajemnicy zdrowia, tłum. H. Grzegołowska-Klarkowska, Warszawa.
View in Google Scholar

Anthem E. (2011), Jak ja się cieszę twoim nieszczęściem, tłum. A. Chrzanowska, „Charaktery”, nr 4.
View in Google Scholar

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997), Psychologia Społeczna. Serce i Umysł, tłum. M. Kowalczyk, Poznań.
View in Google Scholar

Csikszentmihalyi M. (2005), Przepływ Psychologia optymalnego doświadczenia, tłum. M. Wajda-Kacmajor, Taszów.
View in Google Scholar

Cwalina W. (1999), Interakcje społeczne między widzami a osobami prowadzącymi programy telewizyjne, Lublin.
View in Google Scholar

Dobroczyński B. (2004), III Rzesza Popkultury i inne stany, Kraków.
View in Google Scholar

Doliński D. (2000), Psychologia wpływu społecznego, Wrocław.
View in Google Scholar

Doliński D. (2003), Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk.
View in Google Scholar

Drabik B. (2007), Słownik języka polskiego PWN, Warszawa.
View in Google Scholar

Francuz P. (1999), Recepcja telewizji w świetle wyników ankietowych badań opinii publicznej oraz psychologicznych eksperymentów naturalnych, Lublin.
View in Google Scholar

Gosline A. (2011), Kwintesencja nudy, „Charaktery”, nr 8.
View in Google Scholar

Greenwood D. (2008), Television as escape from self: Psychological predictors of media involvement, “Personality and Individual Differences”, Vol. 44.
View in Google Scholar

Grenwood D.N., Long C.R. (2009), Mood specific media use and emotion regulation: Patterns and individual differences, “Personality and Individual Differences”, www.elsevier.com.locate/paid
View in Google Scholar

Klimmt Ch. (2011), Media Psychology and Complex Modes of Entertainment Experiences, “Journal of Media Psychology”, Vol. 23 (1).
View in Google Scholar

Myers D.G. (2003), Psychologia społeczna, tłum. A. Bezwińska-Walerjan, Poznań.
View in Google Scholar

Ogonowska A. (2007), Między reprezentacją a symulacją, Kraków.
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.