Abstrakt
Film adaptations of "Dracula" by Bram Stoker: from Murnau to Coppola
Bram Stoker’s Dracula (1897) is the most important and most renowned vampire novel, which inspired entire generations of filmmakers. The vampiric count, “with figure of eternal desire - and what’s more, both male and female, homo- and heterosexual” (to quote Maria Janion), had an influence on mass imagination of readers and spectators. In the twentieth century, Friedrich Wilhelm Murnau, Tod Browning, Werner Herzog and Francis Ford Coppola created the most important film adaptations of the Irish writer’s novel. By analyzing these four cinematic images, we can see the evolution of the vampire: how human features were attributed to him and how his sexualization proceeded (particularly in the F.F. Coppola’s movie). Four movie interpretations of Dracula’s character - vampire-monster, vampire-dandy, suffering vampire, vampire-tragic lover - were far from the actual image of the title character from Bram Stoker’s work. There are clear differences between the hero of the novel and his movie equivalents.
Bibliografia
Ariès P. (1992), Człowiek i śmierć, przeł. E. Bąkowska, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Bulatović M. (1992), Dracula, życie prawdziwe, przeł. D.J. Ćirlić, „Literatura na Świecie”, nr 8–9, s. 282–334.
Zobacz w Google Scholar
Bürger G.A. (1963), Lenora, [w:] Niemiecka ballada romantyczna, oprac. Z. Ciechanowska, BN II 142, Wrocław, s. 43–52.
Zobacz w Google Scholar
Cazacu M. (2007), Drakula, przeł. B. Biały, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Czamańska I. (2003), Drakula. Wampir, tyran czy bohater?, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Davidson G. (1998), Słownik aniołów w tym aniołów upadłych, przeł. J. Ruszkowski, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Fulińska A. (2008), Posłowie, [w:] B. Stoker, Dracula, przeł. M. Król, Kraków, s. 361–364.
Zobacz w Google Scholar
Gemra A. (2008), Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Gemra A. (2009), Motywy i stereotypy melodramatyczne w wybranych utworach wampirycznych, [w:] Fantastyczność i cudowność. Fantasy w badaniach naukowych, red. T. Ratajczak i B. Trocha, Zielona Góra, s. 103–120.
Zobacz w Google Scholar
Janion M. (1996), Czy będziesz wiedział co przeżyłeś, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Janion M. (1980), Odnawianie znaczeń, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Janion M. (2007), Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Janion M. (2008), Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
King S. (2009), Danse Macabre, przeł. P. Braiter i P. Ziemkiewicz, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kletkowski P. (2010), Nosferatu, [w:] K.M. Śmiałkowski, Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała, s. 28–33.
Zobacz w Google Scholar
Kokot J. (2008), Pisanie jako modelowanie świata. „Dracula” Brama Stokera, „Przegląd Humanistyczny”, nr 5, s. 101–118.
Zobacz w Google Scholar
Kolasińska I. (2003), Kobieta i demony. O widzu horroru filmowego, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Kolasińska I. (1997), Zęby wampira – dyskretny urok pożądania, [w:] Niedyskretny urok kiczu. Problemy filmowej kultury popularnej, red. G. Stachówna, Kraków, s. 51–64.
Zobacz w Google Scholar
Kołodyński A. (2010), Hammer: gniazdo wampirów, [w:] K.M. Śmiałkowski, Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała, s. 187–192.
Zobacz w Google Scholar
Kołodyński A. (1986), Seans z wampirem, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kuczok W. (2009), Moje projekcje. Lęki i pragnienia widza kinowego, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Meyer S. (2009), Zmierzch, przeł. J. Urban, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Mickiewicz A. (1986), Romantyczność, [w:] idem, Wybór poezyj, t. 1, oprac. C. Zgorzelski, BNI 6, Wrocław, s. 99–103.
Zobacz w Google Scholar
Paszylk B. (2006), Leksykon filmowego horroru, Michałów–Grabina.
Zobacz w Google Scholar
Roux J.-P. (1994), Krew. Mity, symbole, rzeczywistość, przeł. M. Perek, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Stoker B. (2008), Dracula, przeł. M. Król, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Suckling N. (2010), Wampiry, przeł. P. Maksymowicz, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Turner V. (2005), Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Walc K. (2006), Drakula („Dracula”), [w:] Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław, s. 116–117.
Zobacz w Google Scholar
Wałaszewski Z. (1999), Nowe oblicza Draculi. Wampir w lustrze XX-wiecznych mediów, rozprawa doktorska (maszynopis), Warszawa.
Zobacz w Google Scholar