Filmowe adaptacje "Draculi" Brama Stokera. Od Murnaua do Coppoli
PDF (Język Polski)

How to Cite

Rawski, J. (2014). Filmowe adaptacje "Draculi" Brama Stokera. Od Murnaua do Coppoli. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 5, 251–262. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1487

Abstract

Film adaptations of "Dracula" by Bram Stoker: from Murnau to Coppola

Bram Stoker’s Dracula (1897) is the most important and most renowned vampire novel, which inspired entire generations of filmmakers. The vampiric count, “with figure of eternal desire - and what’s more, both male and female, homo- and heterosexual” (to quote Maria Janion), had an influence on mass imagination of readers and spectators. In the twentieth century, Friedrich Wilhelm Murnau, Tod Browning, Werner Herzog and Francis Ford  Coppola created the most important film adaptations of the Irish writer’s novel. By analyzing these four cinematic images, we can see the evolution of the vampire: how human features were attributed to him and how his sexualization proceeded (particularly in the F.F. Coppola’s movie). Four movie interpretations of Dracula’s character - vampire-monster, vampire-dandy, suffering vampire, vampire-tragic lover - were far from the actual image of the title character from Bram Stoker’s work. There are clear differences between the hero of the novel and his movie equivalents.

PDF (Język Polski)

References

Ariès P. (1992), Człowiek i śmierć, przeł. E. Bąkowska, Warszawa.
View in Google Scholar

Bulatović M. (1992), Dracula, życie prawdziwe, przeł. D.J. Ćirlić, „Literatura na Świecie”, nr 8–9, s. 282–334.
View in Google Scholar

Bürger G.A. (1963), Lenora, [w:] Niemiecka ballada romantyczna, oprac. Z. Ciechanowska, BN II 142, Wrocław, s. 43–52.
View in Google Scholar

Cazacu M. (2007), Drakula, przeł. B. Biały, Warszawa.
View in Google Scholar

Czamańska I. (2003), Drakula. Wampir, tyran czy bohater?, Poznań.
View in Google Scholar

Davidson G. (1998), Słownik aniołów w tym aniołów upadłych, przeł. J. Ruszkowski, Poznań.
View in Google Scholar

Fulińska A. (2008), Posłowie, [w:] B. Stoker, Dracula, przeł. M. Król, Kraków, s. 361–364.
View in Google Scholar

Gemra A. (2008), Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wrocław.
View in Google Scholar

Gemra A. (2009), Motywy i stereotypy melodramatyczne w wybranych utworach wampirycznych, [w:] Fantastyczność i cudowność. Fantasy w badaniach naukowych, red. T. Ratajczak i B. Trocha, Zielona Góra, s. 103–120.
View in Google Scholar

Janion M. (1996), Czy będziesz wiedział co przeżyłeś, Warszawa.
View in Google Scholar

Janion M. (1980), Odnawianie znaczeń, Kraków.
View in Google Scholar

Janion M. (2007), Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków.
View in Google Scholar

Janion M. (2008), Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk.
View in Google Scholar

King S. (2009), Danse Macabre, przeł. P. Braiter i P. Ziemkiewicz, Warszawa.
View in Google Scholar

Kletkowski P. (2010), Nosferatu, [w:] K.M. Śmiałkowski, Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała, s. 28–33.
View in Google Scholar

Kokot J. (2008), Pisanie jako modelowanie świata. „Dracula” Brama Stokera, „Przegląd Humanistyczny”, nr 5, s. 101–118.
View in Google Scholar

Kolasińska I. (2003), Kobieta i demony. O widzu horroru filmowego, Kraków.
View in Google Scholar

Kolasińska I. (1997), Zęby wampira – dyskretny urok pożądania, [w:] Niedyskretny urok kiczu. Problemy filmowej kultury popularnej, red. G. Stachówna, Kraków, s. 51–64.
View in Google Scholar

Kołodyński A. (2010), Hammer: gniazdo wampirów, [w:] K.M. Śmiałkowski, Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała, s. 187–192.
View in Google Scholar

Kołodyński A. (1986), Seans z wampirem, Warszawa.
View in Google Scholar

Kuczok W. (2009), Moje projekcje. Lęki i pragnienia widza kinowego, Warszawa.
View in Google Scholar

Meyer S. (2009), Zmierzch, przeł. J. Urban, Wrocław.
View in Google Scholar

Mickiewicz A. (1986), Romantyczność, [w:] idem, Wybór poezyj, t. 1, oprac. C. Zgorzelski, BNI 6, Wrocław, s. 99–103.
View in Google Scholar

Paszylk B. (2006), Leksykon filmowego horroru, Michałów–Grabina.
View in Google Scholar

Roux J.-P. (1994), Krew. Mity, symbole, rzeczywistość, przeł. M. Perek, Kraków.
View in Google Scholar

Stoker B. (2008), Dracula, przeł. M. Król, Kraków.
View in Google Scholar

Suckling N. (2010), Wampiry, przeł. P. Maksymowicz, Warszawa.
View in Google Scholar

Turner V. (2005), Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków.
View in Google Scholar

Walc K. (2006), Drakula („Dracula”), [w:] Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław, s. 116–117.
View in Google Scholar

Wałaszewski Z. (1999), Nowe oblicza Draculi. Wampir w lustrze XX-wiecznych mediów, rozprawa doktorska (maszynopis), Warszawa.
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.