Abstract
Film adaptations of "Dracula" by Bram Stoker: from Murnau to Coppola
Bram Stoker’s Dracula (1897) is the most important and most renowned vampire novel, which inspired entire generations of filmmakers. The vampiric count, “with figure of eternal desire - and what’s more, both male and female, homo- and heterosexual” (to quote Maria Janion), had an influence on mass imagination of readers and spectators. In the twentieth century, Friedrich Wilhelm Murnau, Tod Browning, Werner Herzog and Francis Ford Coppola created the most important film adaptations of the Irish writer’s novel. By analyzing these four cinematic images, we can see the evolution of the vampire: how human features were attributed to him and how his sexualization proceeded (particularly in the F.F. Coppola’s movie). Four movie interpretations of Dracula’s character - vampire-monster, vampire-dandy, suffering vampire, vampire-tragic lover - were far from the actual image of the title character from Bram Stoker’s work. There are clear differences between the hero of the novel and his movie equivalents.
References
Ariès P. (1992), Człowiek i śmierć, przeł. E. Bąkowska, Warszawa.
View in Google Scholar
Bulatović M. (1992), Dracula, życie prawdziwe, przeł. D.J. Ćirlić, „Literatura na Świecie”, nr 8–9, s. 282–334.
View in Google Scholar
Bürger G.A. (1963), Lenora, [w:] Niemiecka ballada romantyczna, oprac. Z. Ciechanowska, BN II 142, Wrocław, s. 43–52.
View in Google Scholar
Cazacu M. (2007), Drakula, przeł. B. Biały, Warszawa.
View in Google Scholar
Czamańska I. (2003), Drakula. Wampir, tyran czy bohater?, Poznań.
View in Google Scholar
Davidson G. (1998), Słownik aniołów w tym aniołów upadłych, przeł. J. Ruszkowski, Poznań.
View in Google Scholar
Fulińska A. (2008), Posłowie, [w:] B. Stoker, Dracula, przeł. M. Król, Kraków, s. 361–364.
View in Google Scholar
Gemra A. (2008), Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wrocław.
View in Google Scholar
Gemra A. (2009), Motywy i stereotypy melodramatyczne w wybranych utworach wampirycznych, [w:] Fantastyczność i cudowność. Fantasy w badaniach naukowych, red. T. Ratajczak i B. Trocha, Zielona Góra, s. 103–120.
View in Google Scholar
Janion M. (1996), Czy będziesz wiedział co przeżyłeś, Warszawa.
View in Google Scholar
Janion M. (1980), Odnawianie znaczeń, Kraków.
View in Google Scholar
Janion M. (2007), Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków.
View in Google Scholar
Janion M. (2008), Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk.
View in Google Scholar
King S. (2009), Danse Macabre, przeł. P. Braiter i P. Ziemkiewicz, Warszawa.
View in Google Scholar
Kletkowski P. (2010), Nosferatu, [w:] K.M. Śmiałkowski, Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała, s. 28–33.
View in Google Scholar
Kokot J. (2008), Pisanie jako modelowanie świata. „Dracula” Brama Stokera, „Przegląd Humanistyczny”, nr 5, s. 101–118.
View in Google Scholar
Kolasińska I. (2003), Kobieta i demony. O widzu horroru filmowego, Kraków.
View in Google Scholar
Kolasińska I. (1997), Zęby wampira – dyskretny urok pożądania, [w:] Niedyskretny urok kiczu. Problemy filmowej kultury popularnej, red. G. Stachówna, Kraków, s. 51–64.
View in Google Scholar
Kołodyński A. (2010), Hammer: gniazdo wampirów, [w:] K.M. Śmiałkowski, Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała, s. 187–192.
View in Google Scholar
Kołodyński A. (1986), Seans z wampirem, Warszawa.
View in Google Scholar
Kuczok W. (2009), Moje projekcje. Lęki i pragnienia widza kinowego, Warszawa.
View in Google Scholar
Meyer S. (2009), Zmierzch, przeł. J. Urban, Wrocław.
View in Google Scholar
Mickiewicz A. (1986), Romantyczność, [w:] idem, Wybór poezyj, t. 1, oprac. C. Zgorzelski, BNI 6, Wrocław, s. 99–103.
View in Google Scholar
Paszylk B. (2006), Leksykon filmowego horroru, Michałów–Grabina.
View in Google Scholar
Roux J.-P. (1994), Krew. Mity, symbole, rzeczywistość, przeł. M. Perek, Kraków.
View in Google Scholar
Stoker B. (2008), Dracula, przeł. M. Król, Kraków.
View in Google Scholar
Suckling N. (2010), Wampiry, przeł. P. Maksymowicz, Warszawa.
View in Google Scholar
Turner V. (2005), Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków.
View in Google Scholar
Walc K. (2006), Drakula („Dracula”), [w:] Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław, s. 116–117.
View in Google Scholar
Wałaszewski Z. (1999), Nowe oblicza Draculi. Wampir w lustrze XX-wiecznych mediów, rozprawa doktorska (maszynopis), Warszawa.
View in Google Scholar